نسخه چاپی

آزمایش سامانه پیشرفته شنود «صیاد 40»

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش از رونمایی سامانه دیده‌بانی هوشمند «راصد 32» در رزمایش مدافعان آسمان ولایت 4 خبر داد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی در حاشیه این رزمایش در جمع خبرنگاران با اشاره به دستاوردهای قرارگاه پدافند هوایی قرارگاه خاتم‌الانبیاء در زمینه تجهیزات راداری و شنود الکترونیک اظهار کرد: شنود الکترونیکی یکی از حساسه‌های مکمل است که با حساسه‌های دیگری چون رادارها کار می‌کند و اگر نیاز باشد اطلاعات تکمیلی را به دست می‌دهد.

وی با بیان اینکه "راهبرد پدافند هوایی این است که غیرقابل پیش‌بینی باشد"، افزود: در بخش شنود، سامانه کامل‌تری به نام «صیاد 40» توسط فرماندهی اطلاعات و شناسایی قرارگاه پدافند هوایی ارتش طراحی شده است و این سامانه اکنون به تولید انبوه رسیده و در سایت‌های پدافند نیز مستقر شده است که در این رزمایش نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

اسماعیلی همچنین گفت: سامانه‌های شنود به دلیل اینکه انتشاری از خود ندارند توسط دشمن قابل کشف نیست و به دلیل ضریب امنیتی بالایی که دارند ما این سامانه را به صورت متحرک طراحی کردیم تا پدافند بتواند از این سامانه در نقاط مختلف استفاده کند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش اضافه کرد: سامانه شنود صیاد 40 علاوه بر تکمیل اطلاعات به دست آمده، قابلیت انجام تاکتیک‌های جدیدی چون رهگیری هواپیماهای با سرنشین به کمک شبکه‌ای از همین سامانه‌ها را دارد به گونه‌ای که حتی هواپیمای متجاوز نمی‌تواند تشخیص دهد که از کدام نقطه رهگیری شده است و آنچه به دشمن هدیه می‌دهد، در واقع غافلگیری است.

وی با اشاره به رونمایی از سامانه راصد 32 در رزمایش مدافع آسمان ولایت 4، گفت: راصد 32 به شبکه یکپارچه پدافند هوایی ارتش تحت عنوان دیده‌بان هوشمند متصل شده است و این قابلیت را می‌دهد که تمامی اطلاعات پروازی یک هدف کشف شده و بدون صرف زمان بلافاصله اطلاعات را به پست‌های فرماندهی ارسال کند و در واقع با این سامانه این امکان فراهم می‌شود که فرمانده خود را در صحنه نبرد حاضر ببیند.

اسماعیلی افزود: سامانه راصد 32 به تولید انبوه رسیده و هم‌اکنون در مناطق حساس و حیاتی و نیز مراکز هسته‌یی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سامانه قابلیت تحرک دارد و سیار است و هر پرنده یا سایت زمینی به هر میزان که قدرت انتشار امواج داشته باشد توسط سیستم‌های شنود ما قابل کشف است.

وی تصریح کرد: بر اساس آنچه امروز موجب شده تا قرارگاه پدافند هوایی ارتش یک طرح‌ریزی عملیاتی خوب و قوی داشته باشد، نیازمند آن هستیم که از طرح‌های جنگی، رزمی و حتی رزمایشی و نیز پروازهای گوناگون از جمله پروازهای آموزشی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، چه از نوع سیستم‌های پرنده یا سیستم‌های زمینی، آگاهی کامل داشته باشیم و این آگاهی امروز توسط سایت‌های زنجیره‌ای شنود الکترونیکی به دست می‌آید.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش همچنین تکمیل و جمع‌آوری اطلاعات توسط سایت‌های شنود پرنده را از دیگر روش‌های قرارگاه پدافند هوایی ارتش برای بالا بردن اشراف اطلاعاتی خود عنوان کرد و گفت: امروز همه این اقدامات به طور شبانه‌روزی انجام می‌شود.

اسماعیلی در ادامه، جمع‌آوری اطلاعات آشکار از طریق سایت‌های خبری، روزنامه‌ها و تحلیل‌های کارشناسان را از دیگر عوامل کمک‌کننده به جمع‌آوری اطلاعات خواند و افزود: مجموعه اطلاعات پنهان و آشکار می‌تواند طرح جامعی در اختیار شبکه یکپارچه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.

وی در پایان، پیام رزمایش مدافعان آسمان ولایت 4 را پیام صلح و دوستی برای کشورهای دوست و همسایه خواند و تاکید کرد: پیام این رزمایش برای دشمنان نیز آن است که نظام جمهوری اسلامی ایران به هر تجاوزی پاسخی کوبنده و دندان‌شکن خواهد داد.

۱۳۹۱/۸/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...