نسخه چاپی

ایران، میزبان موافقان و مخالفان دولت سوریه

بازتاب رونمایی از سامانه دفاع موشكی جدید ایران، تصمیم ایران برای برگزاری نشست گفت و گوی ملی سوریه در تهران، سفر وزیر خارجه ایران به خارطوم و دیدار وی با همتای سودانی خود، تحلیل ها از نظرات موافقان و مخالفان مذاكره با آمریكا در ایران و تمایل مقامات كردستان عراق برای افزایش همكاری با ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش نما به نقل از تابناک، امروز نیز همچون روز گذشته، بخش مهمی از اخبار مطبوعات جهان درباره ایران، به بازتاب رزمایش گسترده «ولایت ۴» اختصاص دارد.

در این رابطه، امروز برخی روزنامه ها و سایت ها، از جمله «گلوبال پست»، تیتر مطالب خود را به «رونمایی ایران از یک سامانه جدید موشکی» اختصاص داده اند. این سایت خبری اشاره کرده که اهداف رسمی اعلام شده این رزمایش، نمایش قدرت ایران و آمادگی نیروی هوایی کشور برای دفاع از مرزهای شرقی کشور است؛ اما در ادامه می نویسد هدف اصلی رونمایی از سامانه موشکی مذکور را می توان ارسال پیامی هشدارآمیز به کسانی دانست که ایران را مورد تهدید قرار می دهند. گلوبال پست به نقل از مقامات نظامی ایران، سه سامانه موشکی و توپخانه ای جدید ایران را به منزله افزایش چشمگیر توان دفاعی ایران معرفی کرده است. در نهایت، این سایت اشاره می کند که در همین روز، رژیم اسرائیل نیز از در دست داشتن برنامه های موشکی جدیدی سخن گفته که این امر نمی تواند تصادفی باشد.

روزنامه های «تودی زمان»، «پاکستان آبزرور» و «تایمز اسرائیل»، از جمله دیگر مطبوعاتی هستند که این خبر را مورد توجه قرار داده اند.


تصمیم ایران برای برگزاری نشست «گفت و گوی ملی سوریه»، از جمله دیگر اخباری است که مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. خبرگزاری «رویترز» ضمن نقل این خبر از منابع رسمی ایران، از برگزاری نشست مذکور طی هفته آینده خبر داده است. رویترز همچنین با اشاره به سخنان حسین امیر عبداللهیان، معاون وزارت خارجه ایران، می نویسد شعار این نشست «نه به خشونت؛ آری به دموکراسی» انتخاب شده است. قرار است در این نشست نمایندگانی از گروه های قومی مختلف، احزاب سیاسی، اقلیت ها و گروه های مخالف و همچنین نمایندگانی از دولت سوریه حضور داشته باشند. با این حال هنوز مشخص نیست ائتلاف جدید مخالفان سوریه نیز در این نشست شرکت خواهد کرد یا خیر.


روزنامه «دیلی استار» لبنان سفر علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران به خارطوم، پایتخت سودان را مورد توجه قرار داده خبری در این رابطه منتشر کرده است. خبر انجام این سفر که گویا در قالب توقفی کوتاه در خارطوم بوده را وزیر خارجه سودان اعلام کرده و گفته آنچه انجام گرفته، تنها یک ملاقات عادی بوده و مذاکرات رسمی در آن انجام نشده است. وی همچنین اشاره نکرده که این سفر دقیقاً چه زمانی انجام شده است. دیلی استار اهمیت این موضوع را از آنجا می داند که طی هفته های گذشته و پس از حمله جنگنده های اسرائیلی به یک کارخانه اسلحه سازی در سودان، روابط ایران و سودان توجه بسیاری را در سطح جهان به خود جلب کرده است.


اما در ادامه اخبار، تحلیل ها و گمانه زنی ها درباره احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا، روزنامه «واشنگتن پست» در مطلبی به بررسی دیدگاه های متفاوت نسبت به این موضوع در داخل ایران پرداخته و نظرات موافقان و مخالفان مذاکره با آمریکا را مورد توجه قرار داده است. با این حال، این روزنامه اشاره می کند که به موازات طرح موضوع مذاکره با آمریکا، فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم در ایران همچنان در جریان و رو به گسترش است. واشنگتن پست موضوع انجام مذاکره با ایران را «اولین آزمون بزرگ سیاست خارجی اوباما در دوره دوم ریاست جمهوری وی» می داند و از امیدها برای جلوگیری از جنگی جدید در منطقه خاورمیانه به واسطه برگزاری مذاکرات دوجانبه سخن می گوید.


در نهایت، خبرگزاری «ترند» از تمایل مقامات کردستان عراق برای استفاده از تجربیات ایران جهت بازسازی این منطقه خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، «کامران احمد»، وزیر توسعه و مسکن اقلیم کردستان عراق روز گذشته این موضوع را در جریان اولین کمیسیون همکاری اقتصادی ایران و کردستان عراق مطرح کرده و از ایران خواسته انجام پروژه های عمرانی در این منطقه را بر عهده بگیرد. وی همچنین گفته مقامات اجرایی کردستان عراق به شدت خواستار همکاری ایران در اجرای پروژه های زیرساختی در حوزه های نفت و گاز، بهداشت، کشاورزی، گردشگری، حمل و نقل و نهادهای مالی و بانکداری هستند.

۱۳۹۱/۸/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...