نسخه چاپی

انتقاد روسیه از مخالفان دولت سوریه

ˈدمیتری مدودیفˈ نخست وزیر روسیه از حمایت غرب از گروه های مخالف دولت سوریه انتقاد كرد و خواستار موضع سنجیده كشورهای غربی درباره بحران سوریه شد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، مدودیف روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران رسانه های فنلاند در آستانه سفر به این کشور با نادرست خواندن این سیاست غرب گفت: این کشورها در قبال مساله سوریه سیاست یکجانبه دنبال می کنند.

وی افزود: آنها اصرار دارند که یک طرف مناقشه (رییس جمهوری سوریه) باید از مقام خود کناره گیری کند و در همین حال به طرف دیگر مناقشه تسلیحات ارسال می کنند.

نخست وزیر روسیه گفت: این رویکرد را نادرست می دانیم و معتقدیم که از این طریق صلح و آرامش در کشور سوریه برقرار نخواهد شد و سرانجام منجر به تضعیف شدید و واگرایی سیستم حکومت این کشور خواهد شد که نمونه آن را در شمال آفریقا (لیبی) شاهد هستیم.

مدودیف با بیان این که روسیه از هیچ یک از طرف های مناقشه سوریه جانبداری نمی کند، افزود:موضع ما صریح است و بر لزوم آغاز مذاکرات میان دولت سوریه و گروه های مخالف آن تاکید داریم.

نخست وزیر روسیه همچنین بر لزوم توقف خشونت ها و خونریزی ها در سوریه تاکید کرد و گفت: خواهان توقف کشتار و خونریزی در سوریه هستیم زیرا که آن را بدترین سیر حوادث در این کشور می دانیم.

روسیه بارها از سیاست های غرب در قبال بحران سوریه و حمایت های همه جانبه کشورهای غربی از گروه های مخالف دولت سوریه انتقاد کرده و آن را غیرسازنده دانسته است.

ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه به تازگی با تاکید بر موضع کشورش در این باره اعلام کرد که کشورش در بحث های شورای امنیت در باره مساله سوریه، فریب دسیسه های غرب را نخواهد خورد و هر قطعنامه ای را که بتوان از آن برای حمله به سوریه استفاده کرد، وتو خواهد کرد.

لاوروف گفت: در حال حاضر هیچ قطعنامه ای در باره سوریه در شورای امنیت در دست تنظیم نیست.

وی افزود: اما شرکای غربی همواره روسیه را به دلیل جلوگیری از صدور قطعنامه در باره بحران سوریه در شورای امنیت سرزنش می کنند. چه قطعنامه ای؟ پاسخ روشن است قطعنامه ای با امکان اعمال تحریم علیه کسانی که حاضر به توقف اقدامات مسلحانه در سوریه نیستند.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: در همین حال شرکای غربی که ما را در این باره سرزنش می کنند اصرار دارند که ˈبشار اسدˈ رییس جمهوری سوریه در هر شرایطی باید از قدرت کناره گیری کند و گروه های مخالف دولت سوریه باید به مبارزه مسلحانه ادامه دهند.

وی با انتقاد از رویکرد غرب در باره گروه های مسلح مخالف دولت سوریه گفت: مقام های کشورهای غربی به طور علنی به ارائه کمک های مالی، تجهیزاتی و ارسال تسلیحات به معارضان در سوریه اذعان دارند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: می خواهیم بدانیم چطور درخواست ها برای صدور قطعنامه در باره سوریه که در آن از همه طرف های مناقشه دعوت به توقف اقدامات مسلحانه می شود، با مواضع کشورهای غربی که خواستار کناره گیری اسد و ادامه مبارزه گروه های مخالف دولت سوریه هستند، مطابقت می کند.

وی افزود: آنها جوابی برای این سوال ندارند.

لاوروف گفت: در این شرایط به این نتیجه می رسیم که غربی ها سعی می کنند ما را به بحث هایی در شورای امنیت بکشانند که در نتیجه آن این سازمان از یکی از طرف های مناقشه در سوریه جانبداری کند.

وی اضافه کرد: این وضعیت را در گذشته تجربه کرده ایم و می دانیم برخی شرکای ما با چه زیرکی می توانند قطعنامه های شورای امنیت را تفسیر به رای کرده و اقداماتی را که در قطعنامه گنجانده نشده است، انجام دهند.

وزیر خارجه روسیه گفت: به همین دلیل، وضعیت کنونی برای ما کاملا روشن است.

وی با اشاره به سفر خود به کشورهای مصر و اردن افزود: این مسایل را در دیدارهایم با مقام های اردنی و مصری مورد بررسی قرار دادم و بحران سوریه محور مذاکراتم با آنها را تشکیل می داد.

لاوروف همچنین به دیدارها و مذاکراتش با ˈاخضر ابراهیمیˈ نماینده دبیر کل سازمان ملل در سوریه و ˈنبیل عربیˈ دبیر کل اتحادیه عرب اشاره کرد و گفت: در این دیدارها، مسایل سوریه و راه های پایان دادن به بحران این کشور مورد بحث و مذاکره قرار گرفت.

وی همچنین گفت که با ˈریاض حجابˈ نخست وزیر سابق سوریه و از مخالفان دولت این کشور دیدار و وی را به آغاز مذاکرات با دولت سوریه تشویق کرده است.

لاوروف در ادامه این مصاحبه با تاکید بر ضرورت اجرای توافقنامه ژنو گفت: اگر اولویت اصلی در مساله سوریه توقف خشونت ها در این کشور باشد در آن صورت بدون هر گونه قطعنامه ای می توان مفاد توافقنامه ژنو را اجرا کرد. در این شرایط هر بازیگر خارجی باید بر یک طرف از مناقشه که بر آن نفوذ دارد برای اجرای توافقنامه ژنو فشار وارد آورد.

روسیه بر خلاف غرب و برخی کشورهای عربی منطقه خاورمیانه و همسایه سوریه، با هر گونه مداخله خارجی در امور داخلی این کشور مخالف است و بر ضرورت حل و فصل مسایل به دست خود سوری ها از راه مذاکره و گفت وگوی فراگیر ملی و بدون تحمیل خواسته های اردوگاه غربی - عربی ضد سوری تاکید دارد.

مسکو در چارچوب این دیدگاه تاکنون با پشتیبانی پکن، سه قطعنامه ضدسوری شورای امنیت سازمان ملل را وتو کرده و به رغم گذشت حدود 5/1 سال از ناآرامی ها بر موضع اصولی خود در این زمینه مبنی بر مخالفت با مداخله خارجی غرب و متحدان عربی اش در امور داخلی سوریه پایبند است.

مقام های ارشد روس ضمن محکوم کردن اقدام غرب و متحدان عرب در ارسال کمک های مالی و تسلیحاتی گسترده به گروه های مخالف مسلح دولت سوریه، بارها اعلام کرده اند که جنگجویان مخالف دولت در این کشور، تروریست های حرفه ای اجیر شده وابسته به القاعده و دیگر شبکه های تروریستی افراطی هستند.

اردوگاه غربی - عربی ضدسوری بر خلاف توافق بین المللی در ژنو مبنی بر مذاکره و توقف درگیری ها و همچنین نشست های شورای امنیت، با اعزام عوامل کماندویی خود و افراد مسلح از کشورهای مختلف، گسترش درگیری ها در سوریه را اولویت کاری خود قرار داده است که این اقدامات بارها مورد انتقاد جامعه بین المللی به ویژه روسیه و چین قرار گرفته است.

۱۳۹۱/۸/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...