نسخه چاپی

ماموریت تركیه به نیابت از آمریكا و اسرائیل

تحلیلگر ارشد نیویورك تایمز گفت آمریكا به خاطر فشار افكارعمومی مجبور است به مشكلات داخلی بپردازد و برخی بحران های خارجی از جمله در خاورمیانه را به متحدانش بسپارد.

به گزارش نمابه نقل از کیهان، توماس فريدمن سرمقاله نويس آمريكا در مصاحبه با روزنامه مليت گفته است: ما ديگر به اندازه يك بندانگشت توان مداخله مستقيم نظامي در بحران هايي مانند سوريه را نداريم. البته مي توانيم پول و سلاح بدهيم و پشتيباني كنيم اما قادر به دخالت مستقيم نيستيم و از اين جهت كشورهايي مانند تركيه بايد به تنهايي اما با حمايت ما عمل كنند. آمريكا وارد دوره اي شده كه بايد براي حل بحران هاي خاورميانه به متحدان منطقه اي اش اعتماد كند. ما در اين دوره بايد كمي هم به مسائل و مشكلات داخلي بپردازيم.

وي مي گويد: هم اكنون «بيت لحم» ايالت پنسيلوانيا براي ما مهم تر از بيت لحم خاورميانه است. مردم آمريكا وارد دوره اي مي شوند كه بايد براي دريافت خدمات كمتري از دولت خود بهاي بيشتري بپردازند. در چنين دوره اي مردم آمريكا بيشتر از گذشته اين پرسش را خواهند كرد كه چرا نيروهايمان در فلان منطقه از جهان مستقر شده اند؟ من فكر مي كنم در چنين شرايطي نقش تركيه براي سياست خارجي آمريكا بسيار مهم تر از گذشته خواهد شد.»

فريدمن با مرور تجربه ناكام جنگ هاي عراق و افغانستان گفت: ما در عراق ضامن نارنجك را كشيديم و خودمان را روي آن انداختيم. همه تركش هاي جنگ عراق به ما اصابت كرد و البته به ديگران نيز آسيب زد. در حال حاضر ديگر هيچ كشوري خواستار ايفاي نقشي كه آمريكا در عراق بازي كرد براي حل بحران سوريه نيست.

وي گفت ما از تركيه خواهيم خواست به دليل ناتواني ما، در حل اين بحران كمك كند. اين اسمش التماس است و نه استفاده از تركيه.

۱۳۹۱/۸/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...