نسخه چاپی

فرهنگی بودن بیش از 70 درصد عوامل اجرایی انتخابات

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: بیش از 70 درصد عوامل اجرایی انتخابات از فرهنگیان هستند.


به گزارش نما، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع « انتخابات و مجلس در نگاه نسل نو» با بیان اینکه آموزش و پرورش دو مأموریت برای خود در حوزه انتخابات تعریف کرده است، اظهار کرد: تعریف اول اینکه انتخابات را از مصادیق تربیت اجتماعی دانش‌آموزان می‌دانیم.

اخبار اجتماعی - وی ادامه داد: از منظر سند تحول و اهداف دوره‌های تحصیلی، یکی از ساحت‌های تربیتی مهم، ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی است و فرایندی که تعریف کردیم هم در قالب برنامه درسی ملی و آشنایی دانش‌آموزان با نهادهای مدنی و ساختارهای سیاسی و اجتماعی و هم در فعالیت‌هایی که در قالب تمرین عملی شکل می‌گیرد، دنبال می‌شود.

* انتخابات شوراهای دانش‌آموزی با شرکت 10 میلیون دانش‌آموز

کاظمی افزود: انتخابات شوراهای دانش‌آموزی را داریم که بیش از 10 میلیون نفر در آن شرکت می‌کنند و خروجی نهایی آن مجلس دانش‌آموزی با 150 نماینده منتخب و برگزیده کشوری است که از کف مدارس بالا می‌آیند.

وی با اشاره به اینکه مأموریت دومی که در وزارت آموزش و پرورش برای خودمان تعریف کرده‌ایم، کمک به برگزاری انتخابات با تمام امکانات و تجهیزات آموزش و پرورش است، عنوان کرد: بیش از 70 درصد عوامل اجرایی انتخابات از فرهنگیان هستند چه به عنوان عوامل اجرایی در شعب اخذ رأی و چه در بخش نظارتی.


* 60 درصد مدارس تهران به عنوان اماکن اخذ رأی استفاده می‌شوند

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در تهران بیش از 60 درصد مدارس ما با همه تجهیزات و امکانات به عنوان اماکن اخذ رأی در اختیار وزارت کشور هستند؛ از آن سو برای بسیج عمومی بزرگترین جامعه مخاطب یعنی دانش‌آموزان، رأی اولی‌ها، والدین و معلمان جهت مشارکت حداکثری در انتخابات تلاش می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از 700 هزار نفر در قالب انتخابات، عضو شورای دانش‌آموزی مدرسه می‌شوند، گفت: کارکرد اصلی مجلس دانش‌آموزی نیز، کارکرد تربیتی است؛ به دنبال ایجاد مهارت‌های اجتماعی در طیف وسیعی از دانش‌آموزان هستیم و این مشارکت در تقویت اعتماد به نفس، مهارت‌های ارتباطی، روحیه انتقادی و پرسشگری و مطالبه‌گری دانش‌آموزان اثر دارد؛ اعضای هیأت رئیسه مجلس دانش‌آموزی، مشاور وزیر هستند و این در فرایند تصمیم‌گیری‌های کلان مؤثر است.

* اجرای طرح مجلس دانش‌آموزی استان برای اولین بار

کاظمی با بیان اینکه امسال برای اولین بار طرح مجلس دانش‌آموزی استان را کلید می‌زنیم، گفت: مجلس یک کارکرد ملی دارد و در هر دوره یک سند مهم تصویب کرده‌اند که از جمله آنها سند ملی حقوق دانش‌آموزی است که در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش قرار دارد. سند این دوره نیز پیرامون سلامت روان دانش‌آموزان است که حائز اهمیت است.

وی درباره حق‌الزحمه فرهنگیان که در بخش اجرایی انتخابات مشارکت دارند، اظهار کرد: مسؤولیت اجرا بر عهده وزارت کشور است و آنها حق‌الزحمه را می‌پردازند، نظارت نیز بر عهده شورای نگهبان است؛ اطلاعات دقیقی ندارم که چقدر زمان می‌برد اما این حق‌الزحمه پرداخت می‌شود و چندان تأخیر ندارد و امیدواریم امسال هم به موقع‌تر از هر زمان دیگری تسویه شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر خواسته باشیم مجلس دانش‌آموزی را جدی بگیریم همین فرایند توجه به اندیشه‌های نو را باید طی کنیم و به هر میزان به این نیازها بیشتر توجه کنیم، می‌توانیم موفق‌تر عمل کنیم؛ باید به کارکردهای گروهی، تیمی و تشکیلاتی دانش‌آموزان توجه کنیم.

به گفته وی، شعار ما این است که هر دانش آموز یک تشکل و یک نقشه است، گفت: در این صورت دانش‌آموزان می‌توانند برای جامعه‌شان مفیدتر و موثرتر باشند.

۱۳۹۸/۱۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...