نسخه چاپی

اعلام تركیب كابینه جدید تونس به عصر امروز موكول شد

ریاست‌جمهوری تونس اعلام كرد كه عصر امروز، سرانجام تركیب كابینه جدید این كشور معرفی خواهد شد.


به گزارش نما، به نظر می‌رسد «الیاس الفخفاخ» که از شامگاه (۲۰ ژانویه ۲۰۲۰)، با حکم رئیس‌جمهور تونس، مامور تشکیل کابینه جدید این کشور شده، هنوز نتوانسته، رضایت احزاب تاثیرگذار این کشور برای انتخاب ساختار این کابینه را جلب کند.

اخبار بین الملل- "ریم قاسم" مسئول روابط رسانه‌های ریاست‌جمهوری تونس، با اشاره به دیدار شب گذشته «قیس سعید» رئیس‌جمهور و « الیاس الفخفاخ » نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه گفت که عصر امروز شنبه (۱۵ فوریه)، ترکیب دولت مشخص و اعلام خواهد شد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «عربی ۲۱» تصریح کرد که بر خلاف اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها، دیدار سعید و الفخفاخ، بدون هیچ تاخیری، در روز جمعه انجام شد اما به گفته ریاست‌جمهوری، ساختار دولت جدید، در حدود ساعت ۱۸ عصر امروز (به وقت تونس ) اعلام خواهد شد و دلیل این به تاخیر افتادن، نیاز موجود برای رایزنی‌ها و بررسی‌های بیشتر است.

ریاست جمهوری تونس، طی بیانیه‌ای که در صفحه رسمی این نهاد در فیس‌بوک منتشر شد، اعلام کرد که کابینه جدید این کشور به ساعت 18 عصر امروز به دلیل نیاز به رایزنی‌ها و بررسی‌های بیشتر موکول شده است.

این در حالی است که «زهیر المغزاوی» دبیر کل حزب «حرکة الشعب» گفته بود که صبح روز شنبه، الیاس الفخفاخ طی نشستی با احزاب، ساختار نهایی دولت خود را ارائه خواهد کرد و در عصر روز شنبه، در رسانه‌ها، ساختار مذکور به صورت رسمی اعلام می‌شود.

تعیین ساختار دولت جدید تونس در حالی صورت می‌گیرد که احزاب « الشعب»، «التیار الدیمقراطی» و «تحیا تونس» رسما اعلام کرده‌اند که از این دولت حمایت می‌کنند و در آن مشارکت خواهند داشت. اما حزب «حرکة النهضه»، هنوز رسما مشارکت یا دادن رای اعتماد به این دولت را اعلام نکرده است و «عبدالکریم الهارونی» رئیس مجلس مشورتی نیز می‌گوید ما از الفخفاخ خواستیم که در اعلام ساختار دولت خود، شتاب‌زده عمل نکند و النهضه تنها از دولت وحدت ملی حمایت می‌کند.

حزب «قلب تونس» نیز هنوز رسما، موضعی در قبال دادن رای اعتماد به این دولت اتخاذ نکرده است و منتظر نشست‌ دفتر سیاسی خود برای اتخاذ تصمیم نهایی در این‌باره است.

از سوی دیگر، «سیف الدین مخلوف» رئیس حزب «ائتلاف الکرامه» نیز اعلام کرد که این حزب به دولتی که در آنها احزاب «تحیا تونس» و «قلب تونس» مشارکت داشته باشند، رای نخواهد داد.

فراکسیون «الدستوری الحر» نیز درخواست نخست‌وزیر برای شرکت در نشست‌های مشورتی را رد کرده و تاکید دارد که در رای‌دهی به کابینه جدید شرکت نخواهد کرد.

روزنامه «الصباح» تونس امروز طی یادداشتی با تیتر « تاخیر در اعلام ساختار کابینه..الغنوشی الفخفاخ را به میدانی از مین سوق می‌دهد» نوشت: عکس آنچه که به طور رسمی اعلام شده بود، «الیاس الفخفاخ» نخست وزیر مامور تشکیل کابینه تونس، دولت خود را هنوز معرفی نکرده است و این مسئله به امروز موکول شد تا طی چند ساعت اندک آتی و پیش از پایان مهلت قانونی، رایزنی‌ها ادامه یابد.

در این یادداشت به دیدار روز گذشته نخست وزیر مامور تشکیل کابینه تونس با « راشد الغنوشی » رئیس حزب النهضه که پیش از دیدار الفخفاخ با رئیس‌جمهور صورت گرفت، اشاره کرد و نوشت: پس از دیدار طولانی نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه تونس با رئیس حزب النهضه و رئیس پارلمان که بیش از دو ساعت طول کشید و الفخفاخ هیچ جزئیاتی درباره این دیدار در اختیار رسانه‌ها قرار نداد، خبر به تاخیر افتادن اعلام ساختار کابینه وی اعلام شد.

۱۳۹۸/۱۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...