نسخه چاپی

برگزاری انتخابات بولیوی در بحبوحه كودتا

یك رسانه تحلیلی آمریكایی ضمن اشاره به تحولات بولیوی نوشته است كه مردم این كشور قصد دارند اوایل ماه می یك بار دیگر در انتخابات شركت كنند.


به گزارش نما، مردم بولیوی سوم ماه می قرار است در انتخابات دیگری شرکت کنند. علت برگزاری انتخابات بولیوی آن است که اوو مورالس رئیس جمهور قانونی این کشور در کودتای نوامبر 2019 میلادی از قدرت برکنار شده است.

اخبار بین الملل- بر اساس این گزارش، مورالس در انتخابات اکتبر برای یک دوره دیگر به پیروزی رسیده بود و باید دوره جدید ریاست جمهوری اش را از ژانویه 2020 آغاز می کرد.

تحقیقات اولیه سازمان کشورهای آمریکایی مدعی است که در انتخابات تقلب صورت گرفته است. در نهایت مورالس از قدرت برکنار شد. در واقع دوره ریاست جمهوری وی که از 2014 آغاز شده بود، تا ژانویه ادامه پیدا نکرد. ارتش به او گفت که باید از قدرت کناره گیری کند. به این ترتیب Jeanine Áñez خود را به عنوان رئیس جمهور موقت بولیوی معرفی کرد. وی در این باره گفته است که تنها به صورت موقت رئیس جمهور بولیوی خواهد شد و برای انتخابات آینده رقابت نخواهد کرد. ولی خانم Jeanine Áñez یکی از نامزدهای انتخابات ماه می بولیوی است.

با این حال، مورالس در آرژانتین در تبعید به سر می برد. گرچه حزب مورالس نامزدهایی را برای احراز پست ریاست جمهوری و معاون وی معرفی کرده اند ولی شرایط سختی را برای پیروزی در انتخابات پیش رو دارند. شبکه های رادیویی آنها بسته شده و رهبران آنها در بازداشت یا تبعید هستند یا به سفارتخانه های خارجی پناه برده و منتظر پناهندگی هستند.

این گزارش افزود: Jean Arnault فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل با انتشار بیانیه ای در روز 3 فوریه نسبت به برگزاری انتخابات در بولیوی در شرایط کنونی ابراز نگرانی کرده است.

وی افزود: شرایط در بولیوی برای برگزاری انتخابات به هیچ وجه مساعد و مناسب نیست و فضایی پر از نااطمینانی، نگرانی و بی اعتمادی به خاطر بحران سیایس و اجتماعی سال گذشته در این کشور حاکم شده است.

منظور این مقام ارشد سازمان ملل از انتشار بیانیه آن است که شرایط سیاسی بولیوی در حال حاضر به شدت پرتنش است. وی نسبت به اعمال هر گونه خشونت و اظهارات نفرت انگیز از سوی طرفداران افراطی دولت موقت بولیوی در زمان برگزاری انتخابات به شدت هشدار داده است.

6 فوریه مورالس در بوئنوس آیرس طی اظهاراتی خواستار پایان خشونت ها شد تا زمینه لازم برای برگزاری انتخابات و اتحاد مجدد کشور فراهم شود.وی همچنین خواستار توافق بین همه طرف ها برای پایان دادن به وضعیت خطرناک فعلی شد. وی نسبت به ادامه ارعاب و تهدید مخالفان سیاسی از سوی دولت موقت بولیوی هشدار داده است.

شرایط آنقدر نگران کننده شده است که Diego García-Sayán گزارشگر ویژه سازمان ملل با انتشار توئیتی نگرانی خود را ابراز کرده و گفته است که مقام های بولیوی از نهادهای مالی و قضایی برای اهداف سیاسی سوء استفاده کرده اند. بازداشت های غیرقانونی به شدت رو به افزایش است.

در سال 2013 میلادی، مورالس آژانس آمریکایی USAID را به اتهام تلاش برای ضربه زدن به دولت منتخب از این کشور اخراج کرد. دولت آمریکا از زمان به قدرت رسیدن مورالس، با اتخاذ سیاست های خصمانه بارها سعی در سرنگون کردن دولت وی کرده بود.

۱۳۹۸/۱۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...