نسخه چاپی

بازدید وزیر ارشاد از اجرای اركستر سمفونیك تهران

سید عباس صالحی از اركستر سمفونیك تهران بازدید كرد.


به گزارش نما، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز شنبه از ارکستر سمفونیک تهران بازدید کرد.

اخبار فرهنگ و هنر - این کنسرت از ساعت ۱۸:۳۰ شنبه ۲۶ بهمن ماه در قالب سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت اجرا شد.

در این کنسرت مهمانان دیگری، چون محمد الله یاری مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد، شاهین فرهت دبیر جشنواره موسیقی فجر و چند تن از فعالان فرهنگی حضور داشتند.

وزیر ارشاد پس از اجرای ارکستر سمفونیک تهران در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوال آن‌ها پاسخ داد.

وی در پاسخ به نخستین سوال مبنی بر افت کیفیت جشنواره موسیقی فجر گفت: این سوال با پیش زمینه‌ای پرسیده شده است. طبیعی است که باید روند پژوهی و روند شناسی دو یا سه دوره اخیر را انجام داد. برداشتی که وجود دارد این است که ما در مجموع جشنواره امسال شاهد اتفاقاتی هستیم که گام به گام موسیقی را رو به جلو نشان می‌دهد.

وی افزود:اینگونه نیست که فستیوال عقب گرد داشته باشد. با وجود اینکه اتفاقاتی اخیرا رخ داد. فضای نسل جوانی که در جشنواره حضور پیدا کردند، از نظر قدرت و توانایی رو به رشد هستند. محصولاتی که از جشنواره‌های نوجوانان داشتیم و در ادامه به جشنواره بخش جوانان رسید و سپس در جشنواره فجر حضور پیدا می‌کنند، قابل توجه است. به نحوی توازن را در حضور جوانان عرضه شده و پیشکسوتان می‌بینیم.

صالحی ادامه داد: یکی از دغدغه‌هایی جشنواره فجر این است که موسیقی ایرانی را ارتقا دهد. موسیقی پاپ که سبک قابل توجهی در اجتماع کشور و جهان است، چنان بر هنر ایران سایه افکنده که موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی نواحی را تحت الشعاع قرار داده است. با اهتمام‌هایی که در سال‌های مختلف از جمله امسال صورت گرفته است، روند موسیقی ایرانی و نواحی را در جشنواره فجر رو به رشد می‌بینیم.

وی گفت:با وجود اینکه همچنان با قله‌های خود فاصله دارد و رضایت کامل از آن وجود ندارد. این موضوع که در کنار موسیقی پاپ ، موسیقی نواحی و سنتی خودش را عرضه کند، قابل توجه است. جشنواره موسیقی فجر علاوه بر اینکه در تهران خودش را عرضه می‌کند در استان‌ها هم فضای جشنواره موسیقی و توانایی‌های موسیقی نواحی نمایانده می‌شود. به همت دبیران جشنواره‌ها و مدیران ما قدم به قدم جلو می‌رویم. همه کسانی که در فضای موسیقی فعالند، برای پیشرفت این هنر تلاش می‌کنند.

وزیر ارشاد درباره سختی‌های اداره بخش بین الملل جشنواره اظهار کرد: اتفاقات داخل و حواشی بین المللی کشور، می‌توانست در بخش‌های مختلف جشنواره موسیقی اثر گذار باشد و فستیوال را هم در برگزار شدن و هم در خوب برگزار شدن با علامت سوال‌های جدی رو به رو کند.

وی گفت: تمام تلاش من و مدیران این بود که چراغ بخش بین الملل را روشن نگه داریم و احساس نشود که این بخش مغفول مانده است. جشنواره میان جوانان و پیشکسوتان، هنرورزان و موسیقی دانان، موسیقی مرکز نشین با استان ها، موسیقی داخل و موسیقی خارجی اتصال برقرار می‌کند. البته دوستان من تلاش بسیار وسیع تری کردند. مدیران مقدمات جشنواره را با برنامه‌های جامع تری تدارک دیده بودند؛ حتی امیدوار بودیم که وضعیتمان در بخش بین الملل جهشی باشد، اما اتفاقاتی که به وجود آمد بر بخش بین‌الملل اثر گذاشت. حتی به این جمع بندی رسیده بودیم که بخش بین الملل نداشته باشیم، یا اگر باشد، خیلی ضعیف و محدود باشد؛ به شکلی که دیده نشود. خوشبختانه این بخش با تلاش و پیگیری‌های وسیع اتفاق افتاد.

وزیر ارشاد بیان کرد:با پیگیری‌های فراوان، گروه‌های خارجی در روز‌های آخر پذیرفتند و به جشنواره آمدند. تصویری که پس از جریان سقوط هواپیما از ایران در خارج از کشور شکل گرفته بود، بحث‌هایی در زمینه ارتباطات بین الملل و حضور خارجی‌ها در ایران علامت سوال‌های متعددی را ایجاد کرد، اما خوشبختانه موسیقی زبان همدلی است و خیلی زود، گروه‌های هنری که آمدند قانع شدند که نباید این زبان همدلی را رها کرد و از زبان موسیقی می‌توان به عنوان یک زبان همدلی جهانی استفاده کرد.

۱۳۹۸/۱۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...