نسخه چاپی

دورهمی خودمانی به نام مجمع باشگاه‌ها!

فریدون حسن


در خبر‌ها آمده بود که قرار است مجمع دو باشگاه پرسپولیس و استقلال اوایل اسفند‌ماه برگزار شود. شنیدن این خبر چندان جلب توجه نمی‌کند، اما وقتی متوجه کارکرد این مجامع در دنیای فوتبال شویم، آن وقت است که می‌فهمیم مجامعی که در تمامی سال‌های گذشته برگزار شده صرفاً یک دورهمی آخر سال بوده برای لقمه گرفتن تتمه بودجه و آنچه باقی مانده است.

چیزی که مشخص است اینکه برگزاری این مجامع، آن‌هم در پایان هر سال با هدف شفاف‌سازی تمام امور مربوط به باشگاه صورت می‌گیرد، یعنی اینکه حاضران در این جلسات باید مشخص کنند که در طول سال چگونه درآمد به دست آورده‌اند و چطور آن را هزینه کرده‌اند، یعنی اینکه تراز مالی باشگاه را به‌صورت روشن و صحیح ارائه دهند، به‌گونه‌ای که جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نماند. در چنین مجامعی باید اعضای آن از مدیرعامل و هیئت مدیره گزارش کار بخواهند و از آن‌ها بابت ریال به ریالی که در گردش مالی باشگاه ثبت شده، توضیح بخواهند و حساب‌کشی کنند. فعالیت‌های انجام شده را توسط مدیرانی که امور اجرایی را در دست داشته‌اند با توجه به برنامه‌های تنظیم شده برای باشگاه بسنجند و بابت انحراف‌ها و کم‌کاری‌های صورت گرفته پاسخ بخواهند.

با توجه به چنین وظایفی که مجامع باشگاه‌های فوتبال برعهده دارند، امروز خبر می‌رسد که قرار است مجمع دو باشگاه پرهوادار فوتبال ایران در اسفند‌ماه برگزار شود و جالب اینکه همزمان خبر می‌رسد که بدهی باشگاه پرسپولیس به برانکو، سرمربی سابق خود لحظه به لحظه بیشتر می‌شود و آقایان حاضر در باشگاه فقط نظاره‌گر این افتضاح بین‌المللی هستند. پرسپولیس را مثال زدیم، چون خبر بدهی‌هایش را عالم و آدم می‌دانند، اما تصور نکنید که اوضاع در اردوگاه رقیب بر وفق مراد است. استقلال اگر شرایطی بدتر از پرسپولیس نداشته باشد وضعیت بهتری هم ندارد و این نیست جز اینکه در تمام این سال‌ها اعضای محترم مجامع این دو باشگاه فقط دورهم جمع شده‌اند. شاید حق‌الجلسه‌های آنچنانی هم گرفته باشند بدون اینکه کوچک‌ترین تأثیری در روند شفاف‌سازی و کمک به دو باشگاه داشته باشند.

این‌گونه است که هر روز شاهد یک شکایت و یک پرونده جدید علیه سرخابی‌ها هستیم، به‌طوری‌که اگر کسی در آن سوی دنیا برگی در محکومیت این دو باشگاه به دست بگیرد و راهی دادگاه شود به راحتی آب خوردن محکوم‌شان می‌کند بدون اینکه از کسی یا مسئولی در ایران کاری ساخته باشد.

مجامع باشگاه‌ها برای حل و فصل این معضلات و شفاف‌سازی شرایط باشگاه‌ها در پایان هر سال و برنامه‌ریزی برای شروع سال جدید است، اما اگر شما تاکنون چنین چیزی را در دو باشگاه بزرگ فوتبال ایران دیده‌اید بقیه هم دیده‌اند. تأسف‌انگیز اینکه موضوع فقط مربوط به این دو باشگاه نمی‌شود و بقیه هم کم و زیاد با آن درگیر هستند.

خوب که نگاه کنیم به‌راحتی می‌توانیم به این نتیجه برسیم که این معضل هم بی‌ربط به فوتبالی نیست که صرفاً به‌لحاظ اسم حرفه‌ای شده و عنان کارش از فدراسیون گرفته شده تا باشگاه‌ها در دست عده‌ای غیرفوتبالی باشد، کسانی که چیزی از دنیای توپ گرد نمی‌دانند. نتیجه هم اینکه مجمع باشگاه‌ها می‌شود یک دورهمی خودمانی، مهمانی خصوصی می‌شود که بخورند و بخندند و در نهایت میلیون‌میلیون و میلیارد‌میلیارد برای بیت‌المال هزینه‌تراشی کنند و عین خیال‌شان هم نباشد که مردم کوچه و بازار چگونه روزگار می‌گذرانند. دور هم جمع می‌شوند و اسمش را می‌گذارند مجمع باشگاه و خیال‌شان راحت است که کسی نیست تا یقه‌شان را بگیرد که در تمام این سال‌ها چه نتیجه و سودی از این همه مجمع عاید فوتبال باشگاهی ایران شده است.

مجمع دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اوایل اسفند‌ماه برگزار خواهد شد، حتماً در جریان اخبارش قرار خواهید گرفت و عکس‌های یادگاری آخر سال آقایان را در کنار هم با خنده خواهید دید.

راستی تا به حال کسی از آقایان پرسیده اصلاً برای چه مجمع سالانه برگزار می‌کنید، البته که کسی نیست پاسخ بدهد و اینکه همه خوب می‌دانیم پاسخ این سؤال چیست، فقط خواستیم که پرسیده باشیم.

۱۳۹۸/۱۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...