نسخه چاپی

منابع عربي مدعي شدند:

سفر فرمانده حزب‌الله به ایران پس از آزادی

عکس خبري - سفر فرمانده حزب‌الله به ايران پس از آزادي

یك منبع دیپلماتیك آگاه اعلام كرد كه مقامات مسؤول عراقی «علی موسى دقدوق»، از اعضای حزب‌الله را از زندان آزاد كرده و وی عازم ایران شده است. هنوز هیچ منبع رسمی این خبر را تأیید نكرده است.


به گزارش نما، یک منبع مسؤول عراقی در گفت‌وگو با پايگاه عراقي "شفق‌نیوز" گفت که دقدوق را که نظامیان آمریکایی به مقامات عراقی تسلیم کرده بودند، به دلیل نبود توجیه قانونی برای بازداشت وی از زندان آزاد کرده‌اند.

این منبع افزود: اطلاعات موجود نشان می‌دهد که دقدوق به محض آزادی عراق را به قصد ایران ترک کرده است.

وی ادامه داد: عراق نمی‌تواند فردی را در بازداشت نگه دارد که دلایل قانونی براي متهم‌کردن وی وجود ندارد و این موضوع در مورد دقدوق قابل انطباق است زيرا برنامه‌ریزی برای کشتن عناصر آمریکایی یا کشتن آنها هم‌اکنون در عراق عملاً جرم به شمار نمی‌آید.

این خبر پس از آن منتشر شد که مسؤولان ارشد آمریکایی اظهار کرده بودند که بغداد به آنها اطلاع داده است، مدارک قانونی برای ادامه بازداشت دقدوق در اختیار ندارد که متهم دست‌داشتن و کمک به کشتن نظامیان آمریکایی است.

آمریکایی‌ها از این موضوع ابراز نگرانی کرده‌ بودند. دقدوق آخرین فرد بازداشتی نزد آمریکایی‌ها پیش از خروج آنها از عراق به شمار می‌آید که به مقامات عراقی تسلیم شده بود.

آمریکایی‌ها دقدوق را به همکاری با نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي برای آموزش عناصر مسلح در عراق و برنامه‌ریزی برای حمله به مواضع آمريکايي‌ها در کربلاي معلا در سال 2007 ميلادي متهم کرده بودند که منجر به هلاکت پنج نظامی آمریکایی شد.

این خبر درحالی منتشر می‌شود که روزنامه لبنانی النهار نيز امروز در خبری نوشت که دقدوق از یک ماه پیش در لبنان است و مناسک حج امسال را هم طی روزهای گذشته در عربستان سعودي به جا آورده است.



پيش از اين، روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از مقامات آمریکایی نوشته بود که به "رابرت بیوکرافت" سفیر آمریکا در بغداد دستور داده شده که با نوری المالکی، نخست‌وزير عراق ملاقات کند و از او بخواهد دقدوق را آزاد نکند.

نیویورک تایمز ادعا کرده بود که دقدوق از محافظان سيد حسن نصرالله، دبيرکل حزب‌الله لبنان بوده و مرتباً از مراکز نیروی قدس در تهران بازدید می‌کرده است!

اين در حالي است که "مریم الریس" مشاور نخست‌وزیر عراق گفته است: بغداد، اطلاعات معتبری دارد که نشان می‌دهد نيروي قدس سپاه پاسداران، هيچ ارتباط و تماسی با گروه‌های ویژه در عراق ندارد.

نیروهای آمریکایی در سال 2006 ميلادي، وی را به اتهام ورود به عراق به دستور حزب‌الله برای کمک به گروه‌هایی که در این کشور علیه نیروهایی آمریکایی می‌جنگیدند، بازداشت کرده بودند.

۱۳۹۱/۸/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...