نسخه چاپی

جریمه سنگین برای نمایندگان سیگاری در لبنان

عکس خبري -جريمه سنگين براي نمايندگان سيگاري در لبنان

نمایندگان مجلس لبنان بعد از آن كه متوجه شدند نمی توانند قانون جامع و قابل اجرایی را برای ممنوعیت استعمال دخانیات در كشورشان وضع و اجرا كنند، جریمه سنگینی برای هر نوبت سیگار كشیدن در محل كار خود یعنی ساختمان مجلس، وضع كردند.

به گزارش ایرنا ، طی اقدامی نمادین توسط برخی نمایندگان مجلس و افرادی از وزارت بهداشت لبنان در مجلس این كشور، پوسترهایی در خصوص ممنوعیت كشیدن سیگار نیز نصب شد چرا كه بر اساس قانون 'پارلمان لبنان خالی از هرگونه دخانیات' داخل ساختمان مجلس نیز سیگار كشیدن ممنوع بوده و جریمه هر نوبت، مبلغی معادل 90 دلار آمریكایی(135 هزار لیره لبنان) تعیین شده است.

این اقدام در حالی صورت می گیرد كه بر اساس مصوبه آگوست مجلس لبنان، از امروز چهارشنبه قانون ممنوعیت سیگار كشیدن رسما در اماكن عمومی به اجرا در می آید.

بر اساس این قانون هرگونه تبلیغات سیگار و دخانیات در تمامی رسانه ها و تابلوهای خیابان ها نیز از سه شنبه ممنوع اعلام شده و مجازات آن حبس و جریمه های مالی تعیین شده است.

این قانون كه متاسفانه هنوز رستوران ها، قهوه خانه ها و اماكن گردشگری را شامل نمی شود، قرار است به طور تدریجی به این مكان ها نیز سرایت یابد.

كسانی كه برای اولین بار به لبنان سفر می كنند، در كنار دیدنی های بسیار آن، موضوع دیگری را نیز به محض ورود مشاهده می كنند كه احتمالا از آن شگفت زده می شوند و آن چیزی نیست جز استعمال غیرعادی سیگار و قلیان در همه نقاط این كشور !

در لبنان دیدن یك مرد لبنانی كه در كنار تابلوی «سیگار كشیدن ممنوع» سیگار خود را روشن می كند، چندان عجیب نیست.

برخلاف ایران كه در محیط های بسته و تاكسی ها كسی سیگار نمی كشد، در چنین محیط هایی در لبنان با روشن شدن آتش اولین سیگار، فورا همه به هم تعارف می كنند و دقایقی بعد كل فضا را دود فرا می گیرد.

قهوه و قلیان جزو لاینفك ملزومات كافه ها و رستوران های لبنان است به نحوی كه برخی اوقات از شدت دود، چشم ، چشم را نمی بیند.

صاحبان رستوران ها و رانندگان تاكسی ها یا صاحبان هر خدمت دیگری، اگر خود هم سیگاری نباشند، چاره ای جز تحمل سیگاری ها یا حتی فراهم كردن مقدمات كشیدن سیگار را ندارند چراكه در غیر این صورت به سرعت، مشتریان خود را از دست می دهند.

بر اساس آمارهای رسمی منتشره سازمان های بین المللی ، لبنان در حال حاضر در میان 3 كشور بسیار آلوده به دود تنباكو قرار دارد و به همین دلیل اخیرا طی كنفرانسی در دانشگاه آمریكایی بیروت، از مسؤولان لبنانی خواسته شد تا جان 500000 لبنانی را از خطر اعتیاد نجات دهند.

تحقیقات صورت گرفته توسط سازمان جهانی بهداشت در میان كشورهای منطقه نشان می دهد كه لبنان بالاترین میانگین استعمال دخانیات را در خاورمیانه و شمال آفریقا دارد.

این ارقام در سال های اخیر در میان نوجوانان 12 تا 15 ساله رو به فزونی است بطوری كه هم اكنون 65 درصد پسران و 55 درصد از دختران در این رده سنی به دخانیات اعتیاد دارند.

در حال حاضر در لبنان 150 هزار نوجوان كم سن و سال و 350 هزار نفر از بزرگسالان به سیگار و قلیان معتاد هستند یا در معرض این مواد اعتیاد آور قرار دارند كه از بیماری ریه رنج می برند و این در حالی است كه جمعیت لبنان به 5 میلیون نفر هم نمی رسد.

۱۳۹۰/۱۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...