نسخه چاپی

ایزدی: هدف آمریكا تجزیه ایران است

كارشناس مسائل آمریكا گفت: آمریكایی‌ها خودشان می‌گویند كه ایران پنج پایتخت خاورمیانه را كنترل می‌كند، اینكه ایران كنترل می‌كند یا نه بحث دیگری است، اما مهم است كه دیگر آمریكایی‌ها كنترل نمی‌كنند، ایران دارد.


به گزارش نما، فؤاد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا با حضور در 229 قسمت برنامه «بدون توقف» که 10 اسفندماه از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت با اشاره به قصد آمریکا در خصوص تجزیه ایران به تشریح چگونگی افزایش قدرت ایران و کاهش قدرت آمریکا در منطقه غرب آسیا پرداخت.

اخبار سیاسی - وی در برنامه «بدون توقف» با اشاره به اینکه پس از حضور آمریکا در منطقه جمهوری اسلامی تصمیم گرفت اجازه ندهد سوریه تجزیه شود، گفت: تجزیه سوریه منجر به تجزیه عراق شده و تجزیه عراق نیز تجزیه ایران را در پی داشت، لذا ایران گفت دولت سوریه باید بماند و آمریکا گفت دولت سوریه برود، الان چه اتفاقی افتاده؟ دولت اسد هنوز سر کار است، مگر قدرت نظامی آمریکا کمتر از ماست.

ایزدی ادامه داد: چرا ایران در سوریه موفق‌تر از آمریکا بود، با اینکه سقوط سوریه یک موضوع حیثیتی برای آمریکا شده بود، چرا با وجود هزینه‌های نظامی که آمریکا کرد این وضعیت در سوریه و یمن وجود دارد، اینها موضوعاتی است که باید به آنها توجه شود، اینکه ایران یک پایگاه هوایی آمریکایی را هدف قرار داده و اعلام کند در تاریخ معاصر سابقه نداشته است. اینها مصداق‌های افول است، چون این اتفاقات را قبلا نداشتیم.

مدیر مرکز پژوهشی سیاست خارجی و دیپلماسی دانشگاه تهران، با اشاره به اینکه سال‌ها آمریکایی‌ها منطقه غرب آسیا را کنترل می‌کردند، اما الان نیروهای ایرانی به دعوت دولت سوریه در کنار ساحل مدیترانه هستند، عنوان کرد: آمریکایی‌ها هم به شدت ناراحت شدند تا آنجا که در متن‌های‌شان می‌نویسند از زمان هخامنشیان تا به حال سربازان ایرانی لب مرز مصر نبودند، یک ناراحتی دیگرشان این است که می‌گویند نسل جدیدی در ایران داریم که صحنه جنگ را تجربه نکرده بودند و حضورشان در سوریه تجربه‌ای به آنان می‌دهد که این تجربه در آینده به درد آنها خواهد خورد و این نشانه افول آمریکاست، حضور ایران بعد از سال‌ها در آن منطقه محقق شده است.

این پژوهشگر سیاسی اضافه کرد: این منطقه حدود 800 سال تحت کنترل عثمانی‌ها و بعد از آن انگلیس، فرانسه و بعد آمریکایی‌ها بوده و اینکه امروز ایران در این منطقه حرفی برای گفتن دارد به دلیل افول آمریکاست. چون آمریکا سیاستی را تبیین کرده و هزینه میلیاردی می‌کند، ایران هم سیاستی را تبیین و هزینه میلیونی می‌کند، اما بعد نظر ایران است که محقق می‌شود نه نظر آمریکا.

ایزدی در ادامه بیان کرد: در همین اتفاقات اخیر عراق بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی زمانی که پارلمان عراق اعلام کرد که نیروهای آمریکایی باید از عراق خارج شوند ترامپ گفت اگر شما ما را تهدید به خروج کنید اولا پول پایگاه عین‌الاسد را باید بدهید و دوم این که پول‌هایی که دولت عراق در آمریکا دارد مصادره می‌کنیم، این سیاست خارجی آمریکاست می‌خواهد در غرب آسیا سعودی و دیگر کشورها را مدیریت کند، همین حالت را نسبت به ما و بقیه کشورها هم داشته اما از 40 سال پیش نفوذ آمریکا در غرب آسیا کاهش پیدا کرده، افول یعنی کاهش قدرت، به معنی نابودی قدرت نیست.

وی با اشاره به اینکه الان عراق هم در مسیر ایران حرکت کرده و پارلمانش بعد از همه هزینه‌هایی که آمریکایی‌ها در عراق کردند حکم اخراج آنها را صادر می‌کند، گفت: خود ترامپ می‌گوید ما هفت تریلیون دلار در عراق هزینه کردیم و الان باید چراغ خاموش به عراق برویم. این یعنی یک تحولی در حضور آمریکا در عراق با این همه هزینه ایجاد شده، در یمن، لبنان، سوریه سیاست‌های آمریکا شکست خورده، آمریکایی‌ها خودشان می‌گویند که ایران پنج پایتخت خاورمیانه را کنترل می‌کند، اینکه ایران کنترل می‌کند یا نه بحث دیگری است، اما مهم است که دیگر آمریکایی‌ها کنترل نمی‌کنند، ایران دارد آمریکایی‌ها را از منطقه غرب آسیا بیرون می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پاسخ به این سؤال که «ما که مشکلی با مردم آمریکا نداریم و دولت‌ها هم که تغییر می‌کنند چرا برای بهبود اوضاع اقتصادی‌مان با آمریکا صحبت نمی‌کنیم ما چه دعوایی با آمریکا داریم»، اظهار کرد: من معتقدم اگر سیاست خارجی آمریکا چیز دیگری بود، یعنی اگر کودتا نمی‌کرد، از شاه حمایت نمی‌کرد، هدف نابود کردن انقلاب اسلامی را نداشت، اگر تحریم و فشار حداکثری اعمال نمی‌کرد، ما دعوای خاصی با آمریکا نداشتیم، اما این حالتی که پیش آمده نتیجه سیاست خارجی آمریکاست، الان آمریکا نماد استکبار شده و ما هم نماد مبارزه با استکار، دعوای ما با مردم آمریکا نیست.

ایزدی ادامه داد: به خاطر تفاوت ایدئولوژیک و دین هم نیست، چون ما با خیلی از کشورهای مسیحی یا دیگر کشورها مثل چین، ژاپن و آمریکای لاتین با وجود تفاوت دینی و ایدئولوژیکی رابطه خوبی داریم مشکل ما با آمریکا سیاست‌های آمریکاست، چه زمانی این مشکل حل می‌شود؟ زمانی که یا این سیاست‌ها عوض شود یا ما نابود شویم یا طرف مقابل افول پیدا کند، برای همین بحث افول اهمیت پیدا می‌کند. ما که قرار نیست نابود شویم چون سرنگونی جمهوری اسلامی کار راحتی نیست و طرف مقابل 41 سال برای سرنگونی ما زحمت کشیده و نتوانسته.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مشکل ریشه‌ای این است که ایران ویژگی‌هایی دارد مثل اینکه رتبه یک نفت و گاز دنیاست و به همین دلیل اینکه چه کسی بر ایران حکومت می‌کند برای آنها مهم است، به همین دلیل هم علیه مرحوم مصدق کودتا کردند، کارشناسان اسرائیلی مرتب به آمریکایی‌ها گوشزد می‌کنند به دنبال سرنگونی جمهوری اسلامی نباشید چون اولا کار راحتی نیست و دوم اینکه حکومت بعدی هم اگر کمی عقبه ملی داشته باشد همین کار که جمهوری اسلامی کرد می‌کند.

این کارشناس حوزه بین‌الملل با تأکید بر اینکه ‌این دعوای آمریکا با ایران همچنان ادامه دارد، گفت: کشورها یک سری ظرفیت‌های ذاتی مثل همین نفت و گاز، وسعت و نیروی جوان دارند و یک سری ظرفیت‌های اکتسابی مثل همین موشک یا نفوذ منطقه‌ای، که اگر بر سر ظرفیت‌های اکتسابی هم به طرف مقابل امتیاز دهند، ظرفیت‌های ذاتی در ایران هست، چه جمهوری اسلامی باشد چه هر حکومت دیگری، از این جهت است که این رقابت با ایران وجود دارد، برای همین هم اسرائیل می‌گوید شما آن قدر هزینه ندهید برای سرنگونی جمهوری اسلامی که در نهایت هم به نفعش تمام می‌شود.

ایزدی در پایان عنوان کرد: این نکته‌ای که دکتر ظریف گفته بودند به نظرم نکته درستی بود که آمریکا از دولت آقای روحانی و جمهوری اسلامی هم عبور کرده و هدفش تجزیه ایران است، جمهوری اسلامی است که ایران را نگه داشته، یعنی اگر متوجه این قضیه بشویم که چه جمهوری اسلامی باشد چه نباشد این دعوا ادامه دارد، تنها راه حلی که می‌ماند این است که آمریکا عوض شود و آمریکا به نظر بنده در حال عوض شدن است، چراکه آمریکای امروز با آمریکای 34 سال پیش متفاوت است.

۱۳۹۸/۱۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...