نسخه چاپی

تسویف!

محمدكاظم انبارلویی

تسویف یعنی تأخیر کردن، درنگ کردن، کار امروز را به فردا واگذاشتن کار واپس‌افکندن.مقوله تسویف در سیر و سلوک اخلاقی و روحی یک مقوله فوق‌العاده مهم است. آیت‌الله بهجت تسویف را از مهلکات سیر و سلوک می‌دانست.امام باقر(ع) می‌فرماید: «از تسویف پرهیز کنید، تسویف دریایی است که افراد زیادی را در خود غرق کرده است.»


در حوزه سیاست، کار امروز را نمی‌توان به فردا بیندازیم، حتی کار این لحظه را نمی‌توان به لحظه‌ای دیگر موکول کنیم. این برای ما آسیب دارد. آینده‌نگری و آینده‌پژوهی به ما می‌گوید؛ نه‌تنها کار امروز را به فردا نیفکن، بلکه باید پیش‌بینی کنی در آینده چه اتفاقاتی می‌افتد، از هم‌اکنون برای آن برنامه‌ریزی کنی و برای آن برنامه زمان‌بندی‌شده داشته باشی!


ما در حوزه سیاست، اقتصاد و فرهنگ دچار «تسویف» هستیم. در حوزه نظامی به دلیل این که مدیریت دست فرمانده کل قوا و متمرکز است، توفیقات زیادی داشتیم، داریم و خواهیم داشت. آثار آن را در امنیت و اقتدار ملی و نظم و انضباط نیروهای مسلح می‌بینیم.مردم در دوم اسفند
به پای صندوق‌های رأی آمدند و نمایندگان خود را برای تدبیر مشکلات کشور و اخذ تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های معقول و مدبرانه تعیین کردند. کمتر از سه ماه مانده به تشکیل مجلس یازدهم، برگزیدگان ملت از همین امروز باید کار خود را شروع کنند، فردا خیلی دیر است.ما در حوزه سیاست، اقتصاد و فرهنگ کارهای زیادی را باید انجام می‌دادیم و ندادیم. بخشی از آن کارها در ابلاغ سیاست‌های کلی رهبری در این سه حوزه به وضوح تشریح شده است. برخی را انجام دادیم، برخی را ناقص انجام دادیم و برخی را اصلا انجام ندادیم. رصد اجرای سیاست‌های کلی خیلی مهم است. قوانین کشور هم که براساس حکمت و مصلحت نوشته شده، بر زمین مانده است. برخی هم در حیطه اجرا مشمول بی‌مهری عدم اجراست.

نمایندگان منتخب مردم باید از همین حالا مطالعات و بررسی‌های خود را در این مورد با سرعت شروع کنند و خردادماه سال آینده که مجلس یازدهم بازگشایی می‌شود، با آمادگی کامل روی صندلی‌های نمایندگی ملت ظاهر شوند.شعار اکثریت کسانی که به مجلس آینده راه یافته‌اند، «نجات اقتصاد ایران» و «پاسخ به مطالبات معیشتی مردم» است. فوری‌ترین کار آن‌ها در مجلس، سر و سامان دادن به بودجه کل کشور و هدایت دولت در مسیر عمل به قانون برنامه و قانون بودجه است. نمایندگان فعلی مشغول بررسی و تصویب بودجه سال ۹۹ هستند.


​​​​​​​این در حالی است که هنوز نمی‌دانند دولت با بودجه ۹۷ چه کرده است و تفریغ بودجه ۹۷ هم برخلاف تعهد قانونی دیوان محاسبات در دسترس نیست. کلیات بودجه ۹۹، یک بار در صحن علنی رد شده است.با اتفاقاتی که افتاد، کار بودجه به دو دوازدهم می‌رسد. یعنی عملا تصویب بودجه ۹۹ به مجلس یازدهم واگذار شده است.در حالی که پرسش‌های بی‌پاسخی در مورد آنچه در سال ۹۷ و ۹۸ اجرا شده و همچنین در مورد لایحه تسلیمی دولت به مجلس وجود دارد. آیا نمایندگان منتخب مردم در جریان این پرسش‌های بی‌پاسخ هستند؟ راه‌حل‌های آن‌ها برای رفع نواقص احتمالی بودجه ۹۹ چیست؟


سه ماه مهلت دارند در این باره فکر کنند و به دنبال راه‌حل باشند. مسئله‌شناسی و فهم درست از مسائل کشور در حوزه اقتصاد فوق‌العاده مهم است. آن‌ها صورت چند مسئله را کشف کرده‌اند و برای آن راه‌حل یافته‌اند؟


اگر دیر بجنبند، زمان با سرعت نور می‌گذرد. ۸۰درصد نمایندگان فعلی به مجلس یازدهم راه نیافته‌اند. اگر از آن‌ها بپرسیم کی نماینده مجلس شدی، حتما خواهند گفت؛ گویی همین دیروز بود، آن‌ها کارهایی که باید انجام دهند، تلنبار شده و نتوانستند آن‌ها را انجام دهند. لذا کارنامه مثبتی از خود به جای نگذاشتند و سریع زمین بازی را به حریف واگذار کردند. نباید منتخبین همان راهی را بروند که این جماعت رفتند. تسویف کلید کید شیطان است. ما در سلوک سیاسی دچار تسویف هستیم. اگر از آن پرهیز نکنیم، در جنگ نرم با دشمن کم خواهیم آورد.

۱۳۹۸/۱۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...