نسخه چاپی

ویروس كرونا چقدر اقتصاد كشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

تهدیدهای كرونا برای اقتصاد ایران

عکس خبري -تهديدهاي کرونا براي اقتصاد ايران

فعالیت‌های اقتصادی نباید متوقف شود و دولت باید تمهیدات لازم برای ایمنی بهداشتی بخش تولید را به كار گیرد

شیوع کرونا در ایران موضوع اصلی این روزهای رسانه‌های ضد انقلاب شده است. نوع پوشش شبکه‌های غربی، ماهواره‌ای و سایر رسانه‌های اپوزیسیون حاکی از آن است که این رسانه‌ها دو خط تحلیلی را دنبال می‌کنند؛ یکی ایجاد هراس و ناامیدی در جامعه ایران و دیگری مختل کردن اقتصاد. تمرکز این رسانه‌ها بر موضوع کرونا در ایران بیش از حد است، به گونه‌ای که در دو روز «بی‌بی‌سی فارسی» ۳۰ خبر از کرونا منتشر کرد که از این تعداد، ۲۶ مورد مربوط به ایران بود و بخش زیادی از آنها با هدف قفل کردن اقتصاد ایران منتشر شد. حال سؤال اینجاست که کرونا چقدر بر اقتصاد ایران تأثیر دارد و برای مقابله با تأثیرات منفی آن چه باید کرد؟
در سطح کلان، کاهش قیمت جهانی نفت و بسته شدن مرزهای تجاری با برخی کشورهای همسایه می‌تواند سطح درآمدهای ارزی ایران را تحت تأثیر قرار دهد؛ ولی بررسی عمیق‌تر موضوع نشان می‌دهد درآمد فروش نفت ایران چندان بالا نیست که کاهش درآمدی بالایی از این ناحیه مشاهده شود. علاوه بر این، بسته شدن مرزها نیز امری موقتی بوده است، به گونه‌ای که افغانستان مرزهای خود را مجدداً به روی کالاهای ایرانی باز کرده و مرز کشورمان با کردستان عراق نیز بازگشایی شده است. از آنجا که صادرات ایران به کشورهای همسایه کالاهایی نسبتاً ضروری، همچون مواد غذایی و مواد اولیه مورد نیاز صنایع برای این کشورها را تشکیل می‌دهد، کشورهای همسایه نمی‌توانند مرزهای تجاری خود را با ایران ببندند و این کشورها فقط به صورت موقت ورود کالا از ایران را متوقف کرده‌اند تا تدابیر بهداشتی و ایمنی لازم را برای جلوگیری انتقال احتمالی این ویروس بیندیشند و قطعاً این مشکل به زودی مرتفع خواهد شد.
اما مسئولان و فعالان اقتصادی در این شرایط نقش محوری در مقابله با آسیب‌های اقتصادی کرونا دارند. فعالیت‌های اقتصادی نباید متوقف شود و دولت باید تمهیدات لازم برای ایمنی بهداشتی بخش تولید را به کار گیرد. همچنین نباید پخش شایعات بی‌پایه در فضای مجازی موجب تعطیلی یا کاهش عملکرد واحدهای تولیدی شود. در شرایط فعلی، تهدید کرونا می‌تواند فرصتی برای ظهور بیش از پیش تجارت الکترونیک و خرید اینترنتی در حوزه تجارت خرد جامعه باشد. دولت نیز باید با نظارت دقیق‌تر بر روند توزیع کالا، نگرانی کمبود کالا را از بین ببرد.

۱۳۹۸/۱۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...