نسخه چاپی

انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی آغاز شد

انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی در حالی امروز آغاز شد كه نظرسنجی‌های پیش از آن نشان می‌داد كه بن‌بست سیاسی عدم تشكیل كابینه در رژیم صهیونیستی ادامه خواهد یافت.

به گزارش نما، سومین انتخابات سراسری پارلمانی در فلسطین اشغالی طی یک سال اخیر، امروز دوشنبه (دوازدهم اسفند) آغاز شد.

به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، شعب اخذ رأی در فلسطین اشغالی از ساعت ۷ صبح امروز به وقت محلی (۸:۳۰ به وقت تهران) باز شده و احزاب رقابت خود برای کسب کرسی‌های پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) را آغاز کردند.

رژیم تل‌آویو نیز برای اینکه صهیونیست‌ها را تشویق به مشارکت حداکثری در انتخابات کند، امروز را تعطیل رسمی اعلام کرده است.


در این انتخابات، حدود شش میلیون و چهارصد هزار نفر از ساکنان واجد شروط رأی دادن در فلسطین اشغالی برای انتخاب ۱۲۰ نماینده در بیست‌وسومین دوره کنست، پای صندوق‌ها می‌روند.

زمان قانونی رأی‌گیری فعلا تا ساعت ۱۰ شب به وقت محلی (۱۱:۳۰ به وقت تهران) بوده و در صورت تمدید نشدن آن، رسانه‌های صهیونیستی اولین آمار از نتایج نظرسنجی‌های پای صندوق را منتشر می‌کنند. نتایج اصلی نیز فردا (سه‌شنبه) منتشر خواهد شد.

به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، برای حدود ۵۶۳۰ اسرائیلی نیز که به دلیل احتمال ابتلا به ویروس «کووید۱۹» در قرنطینه هستند، صندوق‌های مخصوص اختصاص داده شده است.

میزان مشارکت صهیونیست‌ها در انتخابات نهم آوریل ۲۰۱۹ (بیستم فروردین ۱۳۹۸) حدود ۶۸،۴ درصد و در انتخابات ۱۷ سپتامبر (بیست‌وششم شهریور) تقریبا ۶۹،۸ درصد بود، با این حال رسانه‌های اسرائیلی از ارائه هرگونه تخمین درباره میزان مشارکت در انتخابات امروز اجتناب می‌کنند.

در این انتخابات ۱۱ حزب برای به دست آوردن کرسی‌های پارلمان با هم به رقابت می‌پردازند که از مهمترین آنها می‌توان به حزب «لیکود» به ریاست «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر کنونی رژیم صهیونیستی، حزب «آبی و سفید» به ریاست «بنی گانتز» فرمانده پیشین ستاد کل ارتش این رژیم، حزب «یامینا» به ریاست «آیلت شاکد» وزیر پیشین دادگستری و «نفتالی بنت» وزیر جنگ کنونی این رژیم، حزب «لیست مشترک» اعراب به ریاست «ایمن عوده» و حزب «اسرائیل بیتُنا» به رهبری «آویگدور لیبرمن» وزیر خارجه و جنگ پیشین این رژیم اشاره کرد.

در انتخابات پیشین، که فقط حدود ۶ ماه قبل برگزار شد، حزب گانتز توانست ۳۳ کرسی و حزب نتانیاهو ۳۲ کرسی کنست را به دست بیاورند اما ائتلاف‌های هر دو حزب از رسیدن به اکثریت پارلمان عاجز ماندند. رئیس رژیم صهیونیستی ابتدا نتانیاهو و سپس گانتر را مأمور تشکیل ائتلاف سی‌وششمین کابینه این رژیم کرد اما هر دو در فرصت‌های چهار هفته‌ای نتوانستند این کار را انجام دهند.

در انتخابات شهریور ماه، احزابی که توانستند بیشترین آراء صهیونیست‌ها را (بعد از آبی‌وسفید و لیکود) به خود اختصاص دهند، حزب لیست مشترک اعراب با ۱۳ کرسی، حزب شاس با ۹ کرسی، حزب اسرائیل بیتونا با ۸ کرسی، حزب «اتحاد یهودیت توراتی» با ۷ کرسی، حزب یامینا با ۷ کرسی، حزب کارگر-گرشر با ۶ کرسی، و حزب اتحاد دموکراتیک با ۵ کرسی بودند.

در حالی که نتانیاهو و گانتز روز گذشته در کارزارهای انتخاباتی خود ادعای پیروز شدن در انتخابات امروز را داشتند اما پیمایش‌های افکارسنجی که طی یک ماه قبل در فلسطین اشغالی برگزار شده بود، حاکی از تداوم بن‌بست سیاسی و عدم تشکیل کابینه در رژیم صهیونیستی بودند.

از جمله نظرسنجی‌هایی که طی دو سه روز اخیر انجام شد می‌توان به پیمایش وبسایت عبری‌زبان «والانیوز» اشاره کرد که بر اساس آن دو حزب گانتز و نتانیاهو احتمالا با ۳۴ کرسی، برابر خواهند شد و ائتلاف راست و چپ نیز کماکان از رسیدن به اکثریت عاجز خواهند بود.
منبع: فارس

۱۳۹۸/۱۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...