نسخه چاپی

دولت نباید در دفاع از هندی‌های مسلمان منفعل باشد

سفیر اسبق ایران در افغانستان گفت: متأسفانه دولت تاكنون در مورد خشونت علیه مسلمانان در هندوستان منفعل بوده در صورتی كه بر اساس منافع ملی دولت نباید این انفعال را داشته باشد.




به گزارش نما، ابوالفضل ظهره‌وند سفیر اسبق ایران در افغانستان و ایتالیا در مورد انفعال دولت در موضوع خشونت علیه مسلمانان هند گفت: در این زمینه باید دولت تصمیم بگیرد و به وزارت امور خارجه به‌عنوان نهاد مجری، این اجازه را بدهد که مواضع کشور را در این موضوع اعلام کند.

اخبار سیاسی - وی خاطرنشان کرد: اگر در این مسیر برخی ملاحظات وجود دارد، باید به این موضوع اشاره کرد که این ملاحظات با نقش ویژه جمهوری اسلامی در جهان اسلام در تعارض است. اگر گفته شود که عدم اتخاذ موضع به دلیل عملگرایی است، باید دانست که این عملگرایی به ضرر کشور تمام می‌شود.

کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار داشت: باید از رئیس جمهور و دولت سوال شود که در قبال این روندی که در هند رخ می‌دهد، چه موضعی می‌گیرند. آنچه در این روند در هند می‌گذرد، در نهایت به ضرر مسلمانان این کشور، جهان اسلام و حتی خود هند تمام می‌شود


ظهره‌وند ادامه داد: بنده معتقد هستم که آنچه در هند با توجه به دولت کنونی این کشور می‌گذرد، در آینده حتی به نفع ایران نیز نخواهد بود و با توجه روابط ویژه دهلی‌نو با ترامپ و رژیم صهیونیستی باید نسبت به آینده و آنچه در هندوستان می‌گذرد، هوشیار بود.

وی گفت: اتخاذ موضوع از سوی جمهوری اسلامی ایران سبب خواهد شد که افکار عمومی در داخل هندوستان برای حفظ وحدت و یکپارچگی این کشور به دولت این کشور فشار بیاورند تا جلوی خشونت علیه مسلمانان را بگیرد ولی متأسفانه دولت تاکنون در مورد خشونت علیه مسلمانان در هندوستان منفعل بوده در صورتی که بر اساس منافع ملی دولت نباید این انفعال را داشته باشد.

ظهره وند در مورد افزایش خشونت‌ها علیه مسلمانان در هندوستان اظهار داشت: آنچه امروز در هندوستان شاهد هستیم، یک فرآیند و روندی است و صرفاً اتفاقی نیست که اخیراً به وقوع پیوسته باشد.

وی ادامه داد: حزب حاکم هند یک حزب افراطی هندو است که با افراط‌گری با مسلمانان در این کشور برخورد می‌کند. کلید این اتفاقات در کشمیر زده شد و با حمایت آمریکایی‌ها در شرایطی که جهان اسلام درگیر مشکلات داخلی خود بود، این روند ادامه پیدا کرده است.

سفیر اسبق ایران در افغانستان با اشاره به نقش ریاض در اتفاقات اخیر در هندوستان گفت: سعودی‌ها نیز در این مسئله به اختلافات دامن زده و حتی اکنون نیز تلاش می‌کنند که به اختلافات و ناآرامی‌ها دامن بزنند.

ظهره‌وند افزود: در ادامه مسائلی که در هندوستان علیه مسلمانان رخ داد، شاهد بودیم که در موضوع مسجد بابری دیوان عالی هند به ضرر اقلیت مسلمان رأی داد و این در حالی بود که برای سال‌ها این موضوع بدون تصمیم گیری رها شده بود. در ادامه نیز موضوع شهروندی رخ داد که با تمامی نرم‌های دموکراسی که هندی‌ها مدعی آن هستند، همخوانی نداشت.

وی عنوان کرد: برخلاف آنچه بر طبق سنت هندوستان بر آن تاکید شده تا تمامی اقوام و مذاهب در کنار هم به صورت مسالمت آمیز زندگی کنند، هند در مسیر شوونیسم و تعارض قومی گام برمی‌دارد. این موضوع نیز نیازمند ورود جهان اسلام و اتخاذ موضع روشن، جدی و به موقع است.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا اضافه کرد: متأسفانه ما شاهد اتخاذ موضع از سوی جهان اسلام در مورد مسائل هندوستان نیستیم و اگر این روند ادامه پیدا کند، شاهد تضییع حقوق بیشتر مسلمانان در هند، خواهیم بود.

۱۳۹۸/۱۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...