نسخه چاپی

واكنش‌ها به انصراف «علاوی» از نخست وزیری عراق

انصراف نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه عراق از نخست‌وزیری، از معرفی کابینه به پارلمان، گروه‌های سیاسی این کشور، واکنش‌های مثبت و منفی نشان دادند.


به گزارش نما، انصراف «محمد توفیق علاوی» نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه‌ عراق از ادامه کار در این پست و معرفی کابینه به پارلمان برای کسب رای اعتماد، با واکنش‌های متعددی همراه شد.

حزب «جبهة الإنقاذ والتنمیة»

اخبار بین الملل- حزب سنی «جبهة الإنقاذ والتنمیة» به ریاست «اسامه النجیفی» از گروه‌های سیاسی کشور خواست تا در رویکردهای خود درباره تشکیل دولت، تجدیدنظر کنند.

این حزب طی بیانیه‌ای اعلام کرد: صدای مردم حاضر در تظاهرات‌هایی که میلیون‌ها نفر در آن مشارکت داشتند، در واکنش به وضعیت رکود و بن‌بست روند سیاسی بلند شد و همین صدای قدرتمند به استعفای دولت و تصویب برخی قوانین منجر شد. لذا جبهه الانقاذ و التنمیه، امیدوار است که گروه‌های سیاسی در رویکرد خود تجدیدنظر کنند. منفعت ملت و آینده وطن بزرگ‌تر و مهم‌تر از هر چیزی است.

در ادامه این بیانیه آمده است که این حزب از تشکیل دولت مستقل به دور از دیکته‌های احزاب و منافع آشکار و نهان آن حمایت می‌کند همان‌گونه که از اصل تشکیل دولت علاوی نیز حمایت کرد و هیچ نامزدی برای تصدی پست وزارتی در کابینه او پیشنهاد نکرد. تنها کافی است که دولت، بر اساس اصولی مشخص به دور از هرگونه مصلحتی غیر از مصلحت عراق و ملت آن، تشکیل شود.

جریان حکمت ملی

از سوی دیگر ، «حسن فدعم» نماینده جریان حکمت ملی به ریاست « سید عمار الحکیم » از علاوی خواست تا اسامی گروه‌های سیاسی را که برای منافع حزبی خود، او را تحت فشار گذاشته‌اند، فاش سازد.

وی طی بیانیه‌ای گفت: آقای محمد توفیق علاوی باید، نام گروه‌های سیاسی که برای دستیابی به منافع شخصی خود علیه او اعمال فشار کرده‌اند را فاش سازد. در غیر این‌صورت، این امر خیابنت به گروه‌هایی است که در کنار او ایستادند و وی را در انتخاب وزرای خود به دور از هرگونه سهم‌خواهی، آزاد گذاشتند.

فدعم پرسید: از چه می‌ترسی؟ چرا اسامی نماینده‌ها و طرف‌هایی که به دنبال منافع شخصی خود به دور از منافع مردم هستند، اعلام نمی‌کنی؟

حزب دموکرات کردستان عراق

«کفاح محمود» مشاور « مسعود بارزانی » رئیس حزب دموکرات کردستان عراق نیز، طی پستی در توئیتر به توجیهات علاوی درباره شکست در تشکیل دولت انتقالی به دلیل فشارهای سیاسی موجود، اشاره کرد و نوشت: امروز علاوی تلاش می‌کند تا شکست مکانیسم تشکیل هیأت دولتش را به فشارهای سیاسی مرتبط کند و ادعا می‌کند که بهای عدم امتیازدهی را پرداخت کرده است.

کفاح محمود در ادامه این پست خطاب به علاوی، این توجیه را رد کرد و نوشت که همه امتیازات داده شد، اما در وقت اضافه این امر صورت گرفت و رویکردها و سازوکارهای شما به دلیل منفعت عراق رد شد تا شما با کسانی که شما را [صرفا] رهبری برای دوره اضطرار می‌خواهند، تنها نمانید.

رهبر جریان صدر

«مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر عراق نیز در پیامی توئیتری خطاب به علاوی گفت: «عشق به عراق الهام بخش شما برای عقب نشینی بود از همین رو از خیر آن گذشتی».

الصدر گفت: «تا به کی کسانی که عاشق سهم‌خواهی هستند در خواب غفلت به سر می‌برند و ملاحظه منافع ملت را نمی‌کنند. و منابع ملت را به بازی می‌گیرند. تا کی عراق اسیر عده‌ای فاسد باقی می‌ماند و تا کی عراق به دست اندکی باقی می‌ماند که سرنوشت آن را به بازی می‌گیرند. عشق به وطن را گم کرده‌اند و برده آمال و شهواتشان هستند».

«محمد الخالدی» نماینده نزدیک به علاوی

« محمد الخالدی » نماینده نزدیک به علاوی در مصاحبه با «الشرق الاوسط» گفت که عقب‌نشینی علاوی از وظیفه تشکیل دولت، گروه‌های سیاسی کشور را وارد یک بحران جدید می‌کند. انتخاب جایگزین علاوی به ویژه در سایه شرایط کنونی کشور، بسیار دشوارتر خواهد بود.

حزب «الجماعه الاسلامیة» کردستان عراق

«احمد حمه رشید» نماینده الجماعه الاسلامیه، نیز گروه‌های سیاسی شیعی را مسئول اصلی شکست تشکیل دولت جدید عراق دانست و عذرخواهی علاوی از تشکیل دولت جدید را بسیار ناامید‌کننده توصیف کرد.

وی افزود: کلیه گروه‌های سیاسی در این ناکامی تشکیل دولت جدید سهم داشتند اما شیعیان در صف مقدم این امر قرار دارند. گروه‌های سیاسی شیعی می‌توانستند، همان‌گونه که تصمیم اخراج نیروهای خارجی از کشور را در پارلمان تصویب کردند، دولت جدید را نیز تشکیل دهند زیرا اکثریت آراء را در اختیار داشتند.

علاوی شامگاه یکشنبه در پیامی مکتوب به برهم صالح رئیس جمهور عراق انصراف خود را از تشکیل کابینه اعلام کرد.

روز یکشنبه برای سومین بار نشست فوق العاده پارلمان عراق برای رای اعتماد به کابینه علاوی به تعویق افتاد.

رئیس‌جمهور عراق در ۱۲ بهمن علاوی را برای تشکیل کابینه معرفی کرد و از آن زمان تا کنون او در پی رایزنی با جریان‌های سیاسی مختلف برای تکمیل لیست وزرای خود بود.

ائتلاف «سائرون» در پارلمان عراق که مورد حمایت الصدر قرار دارد، روز یکشنبه پس از به تعویق افتادن مجدد نشست پارلمان تاکید کرد که گروه‌های سیاسی که حیاتشان به سهم‌خواهی‌ها گره خورده است، نشست پارلمان عراق را ناکام گذاشتند و همین طور ادامه دهند ملت علیه پارلمان برمی‌خیزد.

۱۳۹۸/۱۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...