نسخه چاپی

توافق آمریكا و تركیه درباره ایران!

یك رسانه تركی گزارش داد گزارش مشترك یك اندیشكده آمریكایی و تركیه ای حكایت از احتمال تیرگی روابط آمریكا و تركیه بر سر عراق و سوریه و نزدیك شدن دیدگاههایشان در خصوص ایران دارد.

به گزارش نما، مهر به نقل از روزنامه " تودی زمان" چاپ ترکیه نوشت: گزارش مشترک یک اندیشکده آمریکایی و مرکز مطالعات وزارت خارجه ترکیه نشان می دهد که احتمال دارد روابط آمریکا وترکیه به خاطر اختلاف بر سر سوریه و ترکیه به تیرگی گراید، در حالی که اشتراک نظر آنها درباره ایران می توانند موجب نزدیکی این دو کشور شود.

در این گزارش که توسط مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل آمریکا و مرکز مطالعات استراتژیک وزارت خارجه ترکیه تهیه شده است تصریح شده هر چند ترکیه و آمریکا دیدگاه ها و منافع مشترکی در سوریه دارند و از زمان آغاز تحولات در سوریه همکاری های اطلاعاتی وعملیاتی خوبی با هم داشته اند اما از نظر دولت ترکیه انی همکاری ها موثر نبوده اند.

در این گزارش آمده است ترکیه بارها اعلام کرده است که به تنهایی توانایی اداره بحران سوریه را ندارد و از سویی دیگر آمریکا از ارائه کمکهای زیاد به مخالفان سوری به جهت بیم ازحضور گروه های افراطی سلفی در بین آنها خودداری می کند.

در این گزارش در خصوص اختلاف آمریکا و ترکیه بر سر عراق نیز اینگونه آمده است : دولت آمریکا با وجود بسیاری از اختلافات از دولت نوری مالکی درعراق حمایت می کند در حالی که ترکیه از گروه های اقلیت افراطی در این کشور حمایت می کند.

همچنین در این گزارش آمده است حمایت دولت عراق از بشار اسد از زمان آغاز تحولات در سوریه سبب تشدید تنش در روابط عراق و ترکیه شده است.

همچنین تهیه کنندگان این گزارش تصریح کرده اند که ایران رهبریت شیعیان در منطقه را در اختیار دارد و همواره تلاش کرده است از نفوذ ترکیه در منطقه بکاهد وهمین مسئله سبب نزدیکی ترکیه و آمریکا که ایران را رقیبی برای نفوذ خود در منطقه می داند شده است.

در پایان این گزارش اینگونه نتیجه گیری شده است : هر چند ترکیه و آمریکا بر سرسوریه و عراق همگرایی زیادی ندارند، اما در خصوص ایران اجماع زیادی دارند.

۱۳۹۱/۸/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...