نسخه چاپی

توضیح ضروری درباره پرونده خاطیان كهریزك

خاطیان بازداشتگاه كهریزك به دو بخش انتظامی و غیرانتظامی تقسیم می‌شوند و برخوردها با این دو بخش متفاوت بود.


به گزارش نما، به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، این روزنامه ديروز در سرمقاله خود كه تحت عنوان "اگر با خاطيان كهريزك برخورد شده بود" به چاپ رسيد، مطلب طوري تنظيم شده بود كه عدم برخورد با خاطيان شامل هر دو بخش مي‌شد در حالي كه تشكيلات قضائي نيروهاي مسلح با بخش انتظامي برخورد قضائي كرد وپرونده مربوط به اين بخش در موقع مقتضي رسيدگي شد و احكام صادره نيز به اطلاع عموم رسيد و روزنامه جمهوري اسلامي نيز اطلاعيه مربوط به آن را به چاپ رساند.

از آنجا كه هر وقت از ماجراي كهريزك مطلبي گفته مي‌شود يا در مطبوعات به چاپ مي‌رسد، اين دو بخش از همديگر تفكيك نمي‌شوند، لازم است بار ديگر بخش‌هائي از گزارش مربوط به رسيدگي به بخش مربوط به نيروي انتظامي كه توسط تشكيلات قضائي نيروهاي مسلح دادرسي شد را يكبار ديگر از نظر خوانندگان گرامي بگذرانيم.

۱- پس از ارجاع پرونده به شعبه اول بازپرسي دادسراي نظامي تهران با همكاري ضابطين قضايي بررسي‌هاي جامعي در اين ارتباط آغاز و بخش‌هاي مختلف بازداشتگاه كهريزك مورد بازديد و بازرسي دادستان نظامي تهران و قاضي پرونده قرار مي‌گيرد. در ادامه با اخذ ليست كامل اسامي متهمان اعزامي به بازداشتگاه كهريزك در جريان حوادث بعد از انتخابات، تمامي آنان شناسايي و ۹۸ نفر شكايت خود را به دادسراي نظامي تهران اعلام مي‌كنند و مصدومان به پزشكي قانوني معرفي مي‌شوند.

۲- در روند رسيدگي به پرونده، با تدبير دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي و پرداخت خسارت و دلجويي از شاكيان در نهايت تعداد ۵۱ نفر از آنان، رضايت خود را اعلام مي‌نمايند.

۳- به دليل جان باختن ۳ نفر از بازداشت شدگان به نام‌هاي مرحوم محسن روح الاميني، مرحوم امير جوادي فر و مرحوم محمد كامراني و شكايت اولياء دم، تحقيقات جامعي در اين خصوص از متهمان، شهود و مطلعين صورت گرفت و از پزشكي قانوني خواسته شد كه با توجه به معاينه اجساد ضمن اخذ نظر هيات تخصصي پزشكي قانوني نظر خود را درباره علت فوت آنان اعلام كند. پزشكي قانوني در نظريه خود ضمن رد فوت نامبردگان به لحاظ ابتلاء به بيماري مننژيت، با تاييد وجود آثار متعدد ضرب و جرح بر روي اجساد، علت درگذشت متوفيان را مجموع صدمات وارده اعلام مي‌نمايد.

۴- تحقيقات به عمل آمده نشان مي‌دهد كه بازداشتگاه كهريزك از شرايط نامناسبي به لحاظ زيستي، بهداشتي و تغذيه برخوردار بوده و شكات نيز بدون رسيدگي‌هاي لازم پزشكي در كنار برخي افراد سابقه‌دار و شرور نگهداري مي‌شدند و به دليل ظرفيت محدود بازداشتگاه، تعداد زيادي از دستگيرشدگان در فضايي محدود و وضعيتي سخت ايام بازداشت خود را سپري كرده‌اند. در مجموع بازداشتگاه كهريزك فاقد استانداردهاي لازم براي نگهداري متهمين بوده و برخوردهاي ناهنجار و تنبيهات بدني مامورين نيز اين شرايط بد را تشديد كرده است.

۵- پس از تحقيقات اوليه، عوامل دخيل در پرونده به عنوان متهم به دادسراي نظامي احضار و از آنان بازجويي به عمل آمده و تا پايان تحقيقات در مجموع ۲۲ نفر از رده‌ها و قسمت‌هاي مختلف نيروي انتظامي و افراد مرتبط به عنوان متهم تحت تعقيب قرار گرفته‌اند.

۶- دادسراي نظامي تهران در نهايت پس از تحقيقات جامع با توجه به اقارير و اظهارات متهمان، گواهي شهود، مدارك و اسناد موجود، اظهارات شكات و مطلعين، معاينه محل وقوع جرم، استعلامات متعدد از مراجع ذيربط، نظريات پزشكي قانوني در خصوص چگونگي و ميزان جراحات و صدمات وارده به شاكيان و علل فوت متوفيان، مواجهه حضوري و ساير قرائن موجود در مجموع ۱۲ نفر از متهمان را مجرم شناخته و در خصوص آنان كيفر خواست صادر و نسبت به ساير متهمان حسب مورد قرار منع پيگرد و موقوفي تعقيب صادر نموده است.

۷- براساس مدارك و شواهد موجود و نظريات پزشكي قانوني، دادسراي نظامي تهران جان باختن مرحوم محسن روح ا لاميني، مرحوم امير جوادي فر و مرحوم محمد كامراني را به استناد بند "ب" ماده ۲۰۶ "قانون مجازات اسلامي" از مصاديق قتل عمد تشخيص داده و در همين ارتباط از دادگاه نظامي براي ۳ نفر از متهمان شاغل در بازداشتگاه كهريزك به اتهام مشاركت در ايراد ضرب و جرح منجر به قتل عمد سه نفر، درخواست مجازات نموده است.

به دنبال صدور كيفرخواست عليه ۱۲ نفر از متهمان پرونده بازداشتگاه كهريزك توسط دادسراي نظامي تهران كه در اطلاعيه قبلي اعلام گرديد، پرونده به دادگاه نظامي يك تهران ارجاع شد و رسيدگي به اتهامات متهمان با رعايت مقررات قانوني در جلسات متعدد دادگاه با حضور شكات، متهمين و وكلاي آنان صورت پذيرفت. طي جلسات اولياء دم، جمعي از شكات و وكلاي آنان به تفصيل شكايات خود را مطرح كردند و متهمان پرونده و وكلاي آنان نيز به طرح دفاعيات خود پرداختند.

پس از پايان رسيدگي، دادگاه بر اساس تحقيقات انجام شده، نظريات پزشكي قانوني و ساير مستندات موجود در پرونده، دو نفر از متهمان را به اتهام ايراد ضرب و جرح عمدي منتهي به قتل مرحومان امير جوادي‌فر، محسن روح‌الاميني و محمد كامراني علاوه بر حبس، انفصال موقت از خدمت، جزاي نقدي، شلاق تعزيري و پرداخت ديه، به قصاص نفس و ۹ متهم ديگر را حسب اتهامات منتسب به آنان، به تحمل حبس، پرداخت ديه، جزاي نقدي، انفصال موقت از خدمت و شلاق تعزيري محكوم نموده و يكي از متهمان نيز به دليل عدم احراز جرم، از اتهامات وارده تبرئه شده است. حكم صادره غيرقطعي است و پس از طي مراحل قانوني به مرحله اجرا درخواهد آمد.

در تاريخ ۲۰ مهر ۱۳۸۹ سخنگوي قوه قضائيه، در پاسخ به سئوالي در خصوص وضعيت پرونده كهريزك با توجه به اعلام رضايت سه ولي دم اين پرونده مبني بر گذشت از قصاص دو محكوم حادثه، گفت: رضايت اولياي دم به دادگاه نظامي اعلام شده، منتهي اين رضايت در خصوص محكومين به قصاص بوده است. طبعا دادگاه در خصوص افرادي كه نسبت به آن‌ها اعلام رضايت شده از جنبه عمومي جرم اقدام به رسيدگي و صدور مجازات خواهد كرد؛ اما اين رضايت ارتباطي با ساير متهمان ندارد و رسيدگي به اتهامات اين افراد دنبال خواهد شد.

۱۳۹۱/۸/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...