نسخه چاپی

چرا قیمت الكل افزایش تصاعدی پیدا كرده است؟

عکس خبري -چرا قيمت الکل افزايش تصاعدي پيدا کرده است؟

نائب رئیس انجمن داروسازان ایران، با تشریح دلایل افزایش قیمت مواد بهداشتی درباره راهكارهای توزیع نظامند این محصولات توضیح داد.

به گزارش نما ،سیدعلی فاطمی، نائب رئیس انجمن داروسازان ایران  در خصوص دلایل کمبود و قیمت تصاعدی الکل اظهار داشت: در بحث پیشگیری از کرونا، دارو خط اول پیشگیری نیست، بلکه شستشو و ضدعفونی کردن دست ها و اقلام اولویت دارد و در این مسیر تامین الکل ضرورت دارد.


وی ادامه داد: خوشبختانه کشور ما یکی از تولیدکنندگان بزرگ الکل در منطقه است و آمارهای رسمی نشان می دهد که ۲۳کارخانه فعال تولید الکل داریم که حدود ۳۵۰ هزار لیتر الکل به صورت روزانه تولید می‌کنند و اگر فقط نصف این مقدار، تبدیل به فراورده‌های ضدعفونی و ژل‌ها شود، تقریبا می‌توان از آن روزانه ۴میلیون ظرف محتوی الکل تولید کرد.


به گفته فاطمی، اگر این ۴میلیون ظرف در سراسر کشور، توسط ۱۳ هزار داروخانه، به صورت مویرگی در اختیار مردم قرار گیرد، به معنای آن است که کل نیاز کشور به راحتی تامین می‌شود ولی متاسفانه شاهد هستیم که در حال حاضر بین قیمت رسمی فروش الکل از کارخانه‌های الکل سازی با بازار سیاه، حداقل ۵ برابر اختلاف قیمت وجود دارد و شرکت هایی که فرآورده (ژل یا اسپری) تولید می‌کنند، به الکل مورد نیاز دسترسی ندارند.


وی با اشاره به ضرورت تدبیر عاجل در خصوص شبکه توزیع تاکید کرد: آنچه که ضرورت دارد آن است که همه حلقه‌های زنجیره تامین فراورده های ضدعفونی، از کارخانه تولید کننده الکل تا داروخانه، باید نظام‌مند شود، یعنی قابل رصد باشند. 


وی افزود: باید خروجی‌ها و ورودی‌های این سیستم شفاف باشد و کاملا مشخص باشد که در هرمرحله چه مقدار الکل، تحویل کدام حلقه شده است و بمانند دارو، همه چیز در شبکه توزیع، قابل راستی آزمایی و نظارت باشد.


به گفته فاطمی، در عصر دیجیتال و الکترونیکی شدن امور، بسیار ناپسند است که بگوییم نمی توانیم این زنجیره را به صورت شفاف ایجاد و کنترل کنیم شفافیت اطلاعات، لازمه مدیریت و نظارت است.


وی در پایان تصریح کرد: با توجه به اینکه وزیر بهداشت، شعارش از ابتدا، شفافیت بوده است، همه مسولان باید این موضوع را جدی بگیرند تا زنجیره توزیع به شکل مناسب و بهینه، نظام‌مند شود.

منبع فارس

۱۳۹۸/۱۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...