نسخه چاپی

دولت به طور جدی برای متعادل كردن بازار مسكن ورود نكرد

عکس خبري -دولت به طور جدي براي متعادل کردن بازار مسکن ورود نکرد

نایب رئیس كمیسیون عمران مجلس با تاكید بر اینكه متاسفانه دولت به طور جدی برای متعادل كردن بازار مسكن ورود نكرده است، گفت: عدم ورود جدی دولت به بازار مسكن باعث شده تا سوداگران بخش مسكن را از حالت تعادل خود خارج كنند.

به گزارش نما ،سید حسن علوی نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس  در پاسخ به این سوال که آیا ورود دولت برای سامان دادن به بازار مسکن در چند سال گذشته مفید و به موقع بوده است، گفت:‌ تلاطم بازار مسکن در سال‌های گذشته به دلیل عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بخش مسکن بوده است، پس طبیعی است هر محصول و هر کالایی که تقاضا برای آن بالا باشد و عرضه نتواند پاسخگوی این تقاضا باشد، آن کالا گران خواهد شد، پس مسکن نیز از این موضوع مستثنا نیست و همواره می‌بینیم که عرضه از تقاضا عقب‌تر است.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته تا حدودی مسکن مهر توانست پاسخگوی تقاضا باشد و عرضه را تا حدودی افزایش داد، گفت: مسکن مهر توانست تعدادی از متقاضیان مسکن را که توانایی و قدرت خرید پایینی داشتند را صاحب مسکن کند، اما وقتی طی چند سال گذشته تولید و عرضه مسکن کاهش یافت، قشر آسیب‌پذیر جامعه از قیمت‌ها جا ماند و آمار مستأجران بیشتر شد.

علوی با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته عدم پاسخگویی به تقاضای واقعی مسکن باعث شد تا ساخت خانه‌های لوکس افزایش و تعداد خانه‌های خالی از سکنه بیشتر شود، گفت: در این دوران بود که بازار مسکن دچار تلاطم شد و سوداگران بدون هیچ قانونی که بتواند با آنها مقابله کند، وارد بازار مسکن شدند و قیمت‌ها را افزایش دادند. امروز نیز می‌بینیم که عرضه و تقاضای مسکن دچار اختلال شده‌اند و این اختلال موجب گرانی قیمت مسکن شده است.

نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه افزایش قیمت مصالح ساختمانی در چند ماه گذشته افزایش یافته و تجهیزات برقی و مکانیکی آسانسورها که عمدتا وارداتی بودند در بازار کاهش یافته است، گفت: عدم جدیت دولت در ورود به بازار مسکن در سال‌های گذشته باعث شد سوداگران به راحتی در بازار مسکن ورود کنند و مسکن را از حالت منطقی و تعادل خود خارج کنند. در حالی که دولت باید بازار را در اختیار می‌گرفت و نظارت خود را در بازار مسکن بیشتر می‌کرد.

وی افزود: دولت می‌توانست با تأمین مصالح ساختمانی و حمایت از انبوه‌سازان قیمت تمام‌شده ساخت را متعادل‌تر کند تا این روزها سازندگان با این موضوع که قیمت تمام‌شده مسکن افزایش یافته، پس باید قیمت مسکن گران شود مواجه نمی‌شدیم.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر اینکه شرایط کسب و کار مهیا نیست و بسیاری از انبوه‌سازان رغبتی برای ورود به ساخت و ساز مسکن ندارند، گفت:‌ در تمام دنیا دولت از تولیدکنندگان مسکن که به طور مستقیم با 200 صنعت وابسته ارتباط داشته و می‌تواند فرصت شغلی زیادی برای کشور ایجاد کند، حمایت می‌کند، پس باید دولت برای یک بار هم که شده به شکل جدی موضوع مسکن و بحران آن را مرتفع کند.

علوی در پاسخ به این سوال که آیا اینکه گفته می‌شود برخی مشاوران املاک موجب افزایش قیمت مسکن می‌شوند صحت دارد، افزود: یکسری از مشاوران املاک که فاقد کد رهگیری هستند در بالا و پایین کردن قیمت‌ها بسیار نقش دارند.

منبع فارس

۱۳۹۸/۱۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...