نسخه چاپی

استفاده سیاسی حداكثری رسانه‌های سعودی از كرونا علیه ایران

درحالی كه «كرونا» بسیاری از كشورهای جهان را درگیر خود كرده است، رسانه های سعودی و اماراتی در اقدامی ضد حقوق بشری به استفاده سیاسی حداكثری از این ویروس علیه ایران روی آورده اند.




به گزارش نما، مدت زمانی است که بحران جهانی کرونا تمامی دولت‌ها، ملت‌ها و سازمان‌های جهانی را به خود مشغول کرده است. از این جهت که تمامی دولتها تلاش و توان خود را برای جلوگیری یا کاهش روند انتقال این ویروس بکار گرفته اند.

اخبار بین الملل- بیشتر رسانه‌های جهان بر روش‌های پیشگیری و آگاهی سازی تمرکز دارند و در کنار ارائه آموزش، فرایند هشدار را نیز در برنامه و سیاست‌های خبری خود در نظر می‌گیرند که البته این موضوع نیز در راستای پیشگیری و اقدامات بازدارنده قرار دارد نه ایجاد نگرانی، ترس و فشارهای روانی که هم امنیت روانی و نیز مصونیت جسمی افراد جامعه را مختل کند.

در این میان حتی کشورهایی که به ظاهر دارای روابط دیپلماتیک چندان خوبی نیستند یا دست کم در سابقه روابط سیاسی آنها پیشینه دوستی عمیقی وجود ندارد، سعی نکردند از این بحران با یک فرصت طلبی سیاسی دست به انتقام جویی بزنند. این موضوع حتی در ساده‌ترین عرف دیپلماسی هم پذیرفته نیست.
با این حال باید بگوییم درباره ایران همه چیز متفاوت است. شاید اگر چه در هر رویداد طبیعی مانند زلزله وسیل، بهانه، دستاویز و خوراک خبر خوبی برای رسانه‌های معاند به منظور تخریب ایران قرار می‌گیرد اما انتظار می‌رفت تا این موضوع به دلیل بعد انسانی و اخلاقی درباره این بحران جهانی تکرار نشود.

هرچند سیاست رسانه‌ای این بنگاه‌های خبری در هر شرایطی در جهت تخریب وجهه ایران ساماندهی و سرمایه گذاری شده است. با این حال منصفانه نیست که یک فاجعه جهانی که در آن عامل انسان کمترین دخالت را ندارد به ابزاری برای بهره برداری سیاسی تبدیل شود. در این میان در چند روز گذشته متأسفانه رسانه‌های سعودی و کویتی و برخی رسانه‌های منطقه بدون توجه به ابعاد انسانی و اخلاقی از کرونا استفاده حداکثری کردند.

در این میان نقش رسانه‌های سعودی و اماراتی بیش از دیگران برجسته بود به گونه‌ای که در چند روز گذشته عمده مقالات و تیتر اصلی به بهره برداری سیاسی از ویروس کرونا و هجمه به تهران اختصاص داشت. تمامی این هجمه‌ها و تخریب‌ها در حالی صورت می‌گیرد که خود عربستان سعودی امروز جریمه زندان و نقدی برای عاملان انتشار اخبار درباره ویروس کرونا تعیین کرد.

در امارات نیز وضعیت بهتر از عربستان سعودی نیست چراکه افشاگری‌های اخیر یک فعال برجسته اماراتی نشان داده است که خودِ امارات بیش از دیگر کشورها درگیر ویروس کروناست. درهمین ارتباط، «علی الطویل» فعال برجسته اماراتی اعلام کرد: تعداد مبتلایان به کرونا در امارات چندین برابر آماری است که مقامات این کشور به صورت رسمی اعلام کرده‌اند. مدارس، مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی و بسیاری از نهادهای دیگر در امارات برای چندین هفته تعطیل شده‌اند و این مسأله نشان از شیوع گسترده کرونا در امارات دارد.

این در حالی است که در کشورهای یادشده شرایط عادی نیست بسیاری از فروشگاه‌ها خالی شده است و مردم در اضطراب و نا آرامی به سر می‌برند.

توصیه به این رسانه‌های کویتی و سعودی این است که رویکردهای اخلاقی و حرفه ای را رعایت کنند و به جای پرداختن به ایران و استفاده سیاسی از کرونا برای خالی کردن عقده‌های سیاسی، آگاه سازی، ارائه روش‌های پیشگیری را به شهروندان خود آموزش دهند

۱۳۹۸/۱۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...