نسخه چاپی

شی جین پینگ رهبر جدید چین شد

حزب كمونیست چین شی جین پینگ را به عنوان رهبر جدید این كشور برگزید.

به گزارش نمابه نقل از ایسنا، شی جین پینگ، دبیرکل جدید حزب کمونیست چین به همراه اعضای جدید کمیته دائمی دفتر سیاسی این حزب در برابر صدها دوربین خبرنگاران داخلی و خارجی قرار گرفت و درباره مسیر پیش روی کشورش سخنرانی کرد.دبیرکل جدید حزب کمونیست چین و اعضای کمیته دائمی دفتر سیاسی این حزب، پس از پایان نشست کنگره ملی این حزب برای یک دوره ۱۰ ساله انتخاب شدند.

شی جین پینگ علاوه بر این به عنوان رئیس جدید کمیسیون مرکزی ارتش چین هم انتخاب شده است.وی در سخنرانی خود خواهان مبارزه با فساد، افزایش انضباط در حزب کمونیست و بهتر شدن وضع معیشت مردم شد و گفت: "خواسته مردم برای زندگی موضوعی است که باید برای آن تلاش کنیم."

براساس اعلام خبرگزاری رسمی چین، اعضای کمیته مرکزی جدید حزب کمونیست که چهارشنبه انتخاب شدند، دبیرکل جدید حزب و هفت عضو کمیته دائمی دفتر سیاسی را انتخاب کرده‌اند.شی جین پینگ به عنوان دبیرکل حزب کمونیست جایگزین هو جین‌تائو می شود که از رهبری این حزب بازنشسته شده و دوره ریاست جمهوری‌اش سال آینده به پایان می رسد.
شی جین پینگ که ۵۹ سال سن دارد، پیش از این معاون رئیس جمهوری بوده است.وی در سال ۲۰۰۷ به عضویت کمیته دائمی دفتر سیاسی حزب کمونیست چین انتخاب شد.

چرخش قدرت در حزب کمونیست چین
در هجدهمین کنگره حزب کمونیست چین، کمیته مرکزی جدیدی انتخاب شد. هو جین‌نائو طبق پیش‌بینی‌های قبلی، از مقام رهبری حزب کناره‌گیری کرد و از کمیته مرکزی جدید خواست پرچم سوسیالیسم را با ویژگی‌های چینی به اهتزاز درآورد.
۲۲۷۰ نماینده حاضر در هجدهمین کنگره حزب کمونیست چین، در آخرین روز برگزاری این اجلاس، کمیته مرکزی جدیدی برگزیدند. آنگونه که خبرگزاری رسمی شینهوا گزارش داده، شی جین‌پینگ ۵۹ ساله جزو کمیته مرکزی جدید است و در نهایت به عنوان رهبر جدید معرفی می‌شود.شی‌جین‌پینگ عضو کمیته دائمی حزب کمونیست چین نیز هست و به "آقازاده" شهرت دارد. این لقب در چین به کسانی داده می‌شود که موقعیت سیاسی خود را مدیون عواملی چون نفوذ خانوادگی هستند. پدر جین پینگ، شی ژونگ‌شان، یکی از بنیانگذاران این حزب و از انقلابیون متقدم بوده است.جین‌پینگ در ماه مارس سال ۲۰۱۳ نیز عهده‌دار مقام ریاست جمهوری چین خواهد شد.هوجین‌تائو، رییس جمهور چین در نطق پایانی این کنگره گفت:« رهبران جوان به جای رهبران قدیمی به حزب وارد شده‌اند و این تصمیم دارای اهمیتی تاریخی است.»

هو جین‌تائو در نطقی شدیدا ایدئولوژیک، خواستار یافتن «فرصت‌های هر چه بیشتر برای پیشرفت‌های استراتژیک چین و بهره‌مندی این کشور از موقعیت‌های فعلی شد.» وی افزود که کلیه اعضای حزب باید حامی تصمیمات کمیته مرکزی بوده و «پرچم سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی را به اهتزاز در آورند.»هو جین‌تائو کمی پس از این سخنان و طبق پیش‌بینی‌های قبلی از مقام خود به عنوان رهبر حزب کمونیست چین کنار رفت.

گزینش نخست‌وزیر و هیات سیاسی
کنگره هجدهم همچنین لی‌ کچیانگ، معاون نخست وزیر چین را به عضویت کمیته مرکزی درآورد.لی ککیانگ کار خود را پیش از رسیدن به مدارج عالی حزب کمونیست، به عنوان یک کارگر ساده و در جامعه‌ای روستایی شروع کرده و به اهمیت دادن به قشرهای فرودست چین شهرت دارد.

کمیته مرکزی حزب کمونیست چین همچنین هیات سیاسی جدیدی نیز انتخاب کرد. هیات سیاسی ۲۵ نفره حزب کمونیست چین، هسته‌ اصلی قدرت در این حزب محسوب می‌شود و تصمیمات کلان حزبی و دولتی بر عهده آن است.کنگره هجدهم هم‌چنین مصوباتی در مورد انضباط اداری و ارزش‌های حزبی به تصویب رساند که به نظر می‌رسد ناشی از رسوایی مالی و اخلاقی دو تن از کادرهای برجسته حزب در ایام اخیر بوده باشند.

بوشیلای و لئو شیانگ، کادرهای هیات سیاسی حزب اخیرا به دلیل فساد و سوءاستفاده از موقعیت اداری، از حزب اخراج شده‌اند. هوجین‌تائو در سخنرانی افتتاحیه کنگره گفته بود که مبارزه با فساد اداری و حزبی در چین مسئله‌ای کلیدی است و کادرهای حزب باید مراقب حفظ اعتماد مردم باشند.جین‌تائو در این سخنرانی تاکید کرد که اگر رهبران جدید چین در مبارزه با فساد موفق نشوند، خطر فروپاشی حزب و دولت را تهدید می‌کند.کنگره حزب کمونیست چین هر پنج سال یک مرتبه تشکیل می‌شود و تعویض قدرت در رهبری آن و سپردن امور به نسل‌های جوان‌تر از دو دهه پیش در این کنگره مرسوم شده است.

۱۳۹۱/۸/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...