نسخه چاپی

آخرین زمان انصراف از طرح مسكن ملی

مهلت اعتراض به عدم تأیید شرایط ثبت‌نام در طرح ملی مسكن و انصراف از ثبت‌نام در این طرح، ساعت ۲۴ امشب به پایان می‌رسد.


اخبار اقتصادی - مسکن به عنوان یکی از مهمترین پیشرانه‌های اقتصادی کشور از سال‌ها پیش مورد توجه دولت ها بوده است.

به گزارش نما، رونق ساخت و ساز و معاملات مسکن حدود ۳۰۰ صنعت را در کشور به تحرک واداشته و گردش مالی بین این صنایع منجر به جذب نقدینگی توسط بانک‌ها شده و در نهایت چندین مشکل بزرگ اقتصادی کشور اعم از رشد نقدینگی، کاهش سرعت گردش پول، کاهش و یا فریز منابع بانکی و در نتیجه کاهش توان تسهیلات دهی شبکه بانکی و ... مرتفع خواهد شد.

طی سال‌های اخیر و به دلیل وضعیت خاص اقتصادی حاصل شرایط سیاسی، انتظارات تورمی سرمایه‌ها را به سمت خرید ملک سوق داد. این در حالی بود که علاوه بر آپارتمان‌های کوچک متراژ نرخ معاملات املاک کلنگی نیز رو به افزایش گذاشت. در کنار این افزایش، قیمت زمین نیز که بیشترین سهم در تعیین قیمت املاک را به خود اختصاص داده است با شیب تند بالا رفت.

ماجرا از آنجا آغاز می شود که وزارت راه و شهرسازی در راستای کمک به تأمین مسکن، طرح « اقدام ملی تأمین مسکن » را در قالب احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی کرده است.

آخرین زمان انصراف از طرح مسکن ملی

شرایط این طرح نشان می‌دهد برای اقشار متوسط رو به بالای جامعه است، چراکه متقاضیان باید بیش از ۵۰ میلیون تومان آورده نقدی داشته باشند و بتوانند ماهانه اقساط یک تا دو میلیون تومان وام این مسکن را پرداخت کنند.

ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی هرچند با تأخیر شش‌ساله شروع‌شده، اما می‌تواند آرامش و ثبات را به بازار آشفته مسکن برگرداند.
طرح مسکن ملی چه تفاوتی با مسکن مهر دارد؟

در طرح «اقدام ملی برای مسکن» علاوه بر تکمیل ۵۰۰ هزار واحد ناتمام مسکن مهر و احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در کل، دولت دوازدهم، معادل یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکن احداث خواهد کرد.

برخلاف مسکن مهر که دو دولت قبل کلید خورد و همه نوع ساختمان از برج های 15 طبقه و حتی بیشتر در این طرح ساخته می شد، تعداد طبقات طرح مسکن ملی در نهایت ۷ طبقه خواهد بود.
شرایط متقاضیان مسکن ملی

متقاضیان مسکن ملی باید از شرایط زیر برخوردار باشند: متأهل باشند. سابقه سکونت در شهر موردتقاضای مسکن داشته و از امکانات و تسهیلات دولتی برای خرید مسکن استفاده نکرده باشند. شرایط دریافت تسهیلات اعم از اعتبارسنجی و ... را نیز داشته باشند.

سامانه ثبت نام برای مسکن ملی از ۱۵ آبان ماه آغاز به کار کرده و از همان روز نیز آماده ثبت نام متقاضیان می‌باشد.
میزان تسهیلات متعلق به این طرح چقدراست؟

واحدهای مسکونی طرح ملی مسکن با قیمت تمام‌شده عرضه و به متقاضیان ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان وام پرداخت می‌شود. این وام توسط بانک مسکن ارائه می‌شود.
شرط مهم برای تخصیص واحدهای مسکن ملی به متقاضیان

فقط کسانی می‌توانند در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کنند که فرم (ج) آن‌ها سبز باشد. براساس فرم (ج) هر فردی می‌تواند یک‌بار از امکانات دولتی برای خانه‌دار شدن استفاده کند و کسانی که فرم (ج) آن‌ها قرمز باشد، بدین معنا است که قبلاً از این امکانات استفاده کرده‌اند.

تمامی افرادی که در صندوق پس‌انداز یکم مسکن برای دریافت تسهیلات خرید خانه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، نیز می‌توانند در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کنند.
رقم اقساط ماهانه طرح اقدام ملی

متقاضیان اگر تسهیلات ۷۵ میلیون تومانی دریافت کرده باشند، ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قسط پرداخت می‌کنند، اما اگر وام صد میلیون تومانی دریافت کرده باشند، ماهانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اقساط پرداخت می‌کنند. اگر وام را در بافت فرسوده تحویل گرفته باشند، ماهانه ۷۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود و در صورتی که صندوق یکمی باشند و زوج، برای دریافت ۱۶۰ میلیون تومان وام، اقساط یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌کنند.

کلیه متقاضیان دریافت مسکن ملی درخواست خود را در سامانه tem.mrud.ir ثبت کردند. پس از انجام بررسی های اولیه به کسانی که مشمول این طرح شناخته شدند، با دریافت پیامکی چند روز فرصت داده شد تا مدارک خودرا تکمیل کنند و ثبت نامشان را نهایی کنند.

کسانی که پیامک دریافت کردند واحد شروط فرم ج سبز، فقدان مالکیت خصوصی مسکن و عدم استفاده از تسهیلات خرید، جعاله یا مشارکت مسکن هستند.

متقاضیانی که پیامک دریافت نکردند نیز مشمول این طرح نشدند و فرصت داشتند تا اعتراض خود را در این سامانه با درج کدملی به ثبت برسانند.
مرحله دوم ثبت‌نام طرح ملی مسکن از 17 اسفند

مرحله دوم ثبت‌نام طرح ملی مسکن از شنبه 17 اسفند آغاز شد و فرصت مجدد به متقاضیان داده شد تا درخواست خود را مجدد ثبت کنند.
اردبیل، خوزستان و سیستان و بلوچستان دارای بیشترین متقاضی

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: در ثبت‌نام مرحله اول، استان‌های اردبیل با ۶۶ درصد، خوزستان با ۶۴ درصد و استان‌های سیستان‌وبلوچستان و کرمان مشترکا با ۶۲ درصد بیشترین متقاضیان واجد شرایط را به خود اختصاص دادند.

محمودزاده با اشاره به اینکه استان‌های سمنان با ۳۵ درصد، خراسان جنوبی با ۳۹ درصد، و استان مرکزی با ۴۱ درصد کمترین آمار متقاضی واجد شرایط را در مرحله اول ثبت نام به خود اختصاص دادند، افزود: در استان تهران ۴۶.۵ درصد واجد شرایط شناخته شده و ۵۳.۵ درصد جزو حذف شدگان بودند.
متقاضیان طرح ملی مسکن در مرحله دوم با قرعه‌کشی انتخاب می‌شوند

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: در این مرحله بر اساس قرعه‌کشی اسامی را اعلام می‌کنیم تا آنها که 4 شرط را دارند برای انجام پروسه ثبت‌نام اقدام کنند.
آخرین مهلت اعتراض و انصراف متقاضیان طرح ملی مسکن

مهلت اعتراض به عدم تأیید شرایط ثبت‌نام در طرح ملی مسکن و انصراف از ثبت‌نام در این طرح، ساعت ۲۴ امشب (چهارشنبه ۹۸/۱۲/۱۴) به پایان خواهد رسید.

متقاضیان با ثبت انصراف خود این امکان را خواهند یافت تا در طرح‌های جدید و در مرحله دوم ثبت نام که از ۱۷ اسفند آغاز می‌شود، در شهر محل سکونت خود ثبت نام کنند.

همچنین متقاضیانی که نسبت به ثبت نام مرحله اول اعتراض دارند می‌توانند با مراجعه به سایت سامانه ثبت‌نام در بخش اعتراضات با درج نام و کدملی خود، کد رهگیری دریافت و با ثبت کد، دلیل رد تقاضای اولیه خود را مشاهده کنند.
بهار سال آینده سال آینده اولین پروژه طرح ملی مسکن

محموزاده با اشاره به این‌که اردیبهشت یا خردادماه سال آینده اولین پروژه طرح ملی مسکن را افتتاح کنیم، اظهار کرد: برنامه‌ریزی ما بسیار دقیق است تا بتوانیم در زمان اعلامی کارها را انجام دهیم. روند ساخت با آورده متقاضیان و وام بانکی صورت می‌گیرد و در صورت تأخیر در تأمین آورده با تأخیر ساخت مواجه خواهیم شد.

۱۳۹۸/۱۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...