نسخه چاپی

اوباما:ایران‌جدی باشد،مسئله قابل‌حل است!

باراك اوباما رئیس جمهور آمریكا با اذعان به حق ایران برای برخورداری از فن آوری صلح آمیز هسته ای تاكید كرد كه در ماه های آینده برای گفتگو با ایران و حل مساله دیپلماتیك با تهران تلاش كرده و آن را راه حلی مطلوب می داند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، باراک اوباما روز چهارشنبه درنخستین نشست خبری خود با خبرنگاران درباره آینده گفتگوها با ایران بر سر برنامه هسته ای صلح آمیز آن گفت: من می خواهم شاهد یک حل دیپلماتیک برای مساله باشم و من همیشه روشن کرده ام که درها برای حل دیپلماتیک مساله هسته ای باز است.


اوباما با اشاره به اعمال ˈسخت ترین تحریم ها در تاریخˈ علیه ایران گفت: من در ماه های آینده برای یک راه حل سیاسی با ایران تلاش خواهم کرد.


رئیس جمهور آمریکا افزود: ما معتقد هستم ایران حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را باید داشته باشد و در مقابل به تعهدات بین المللی خود پایبند بوده و از هرگونه فعالیت هسته ای نظامی پرهیز کند.


وی از هرگونه توضیحی دربار جزئیات گفتگوهای دیپلماتیک دو جانبه با ایران و انجام آن در گذشته خودداری کرد ولی افزود : اگر ایران برای مذاکرات جدی باشد، مساله قابل حل است.


** دفاع از عملکرد خود در خصوص بحران سوریه


اوباما هچنین از عملکرد خود در بحران سوریه دفاع کرده و گفت: مخالفان حکومت سوریه باید متحد شوند و ما نیز باید مطمئن شویم که سلاح هایی که برای آن ها می فرستیم به دست گروه های تندرو و افرادی که به دنبال کشتن آمریکایی ها هستند، نخواهد افتاد.


وی همچنین بار دیگر خواستار کناره گیری بشار اسد از قدرت شد.


** ترکیب کابینه و نقش سوزان رایس


باراک اوباما در ادامه به پرسش های خبرنگاران درباره ترکیب آینده کابینه خود و احتمال تعیین سوزان رایس به سمت وزارت خارجه این کشور گفت: نمی خواهم در این خصوص وارد بیان جزئیات شوم.


با این حال اوباما به نقش سوزان رایس به عنوان نماینده دایم آمریکا در سازمان ملل اشاره کرد و عملکرد وی را عالی و در راستای منافع آمریکا دانست.


وی همچنین با رد تهدیدهای جمهوریخواهان علیه تعیین سوزان رایس به عنوان وزیر خارجه احتمالی بعدی آمریکا، بشدت از آن سخنان تهدید آمیز انتقاد کرد.


اوباما هر گونه انتقاد به سوزان رایس را در زمینه مساله مرگ سفیر آمریکا در بنغازی رد کرد و گفت : حمله به وی را در این خصوص غیر قابل قبول می داند.


پنج روز پس از حادثه بنغازی و مرگ دیپلمات های آمریکایی در لیبی، سوزان رایس نمانیده دایم آمریکا در سازمان ملل در گفتگویی تلویزیونی مدعی شده اند که هیچ اطلاعاتی درباره وقوع یک حمله تروریستی به کنسولگری این کشور نداشته و آنچه در بنغازی رخ داد واکنشی خودجوش و غیر قابل کنترل به فیلم ضد اسلامی بود.


جمهوریخواهان سوزان رایس را متهم به دروغ گویی کرده و می گویند در واقع گفته های وی بخشی از تلاش گسترده کاخ سفید برای پنهان کردن حقایق آن حمله و ناکامی دولت اوباما در حفاظت از مراکز دیپلماتیک آمریکا و جان دیپلمات های این کشور در خارج است.


** تلاش برای بهبود اقتصاد آمریکا


وی با تاکید بر اینکه در دور دوم ریاست جمهوری نهایت تلاش خود را برای رفع مشکلات پیش روی مردم آمریکا در عرصه های داخلی و خارجی به کار خواهم گرفت، افزود : در این راستا


به همکار بیشتر جمهوریخواهان و کنگره بسیارمهم و تعیین کننده خواهد بود.


اوباما با همکاری دو حزب حاکم بر امریکا برای رفع مشکلات اقتصادی کنونی ضروری دانست و ضمن دفاع از کارنامه اقتصادی دولت خود، گفت : مردم آمریکا به برنامه اقتصادی من رای دادند و اعتماد کردند.


اوباما افزود: بیش از این نمی توانیم سیاست مالیاتی بوش را درکاهش مالیات ثروتمندان ادامه دهیم و باید به آن پایان دهیم.


ˈ در زمان ریاست جمهوری جرج بوش قانونی تصویب شد که بر اساس آن و به بهانه ایجاد اشتغال، مالیات کمتری از ثروتمندان این کشور گرفته می شد، اوباما در زمان مبارزات انتخاباتی در سال 2008 وعده داد در صورت پیروزی این قانون را ملغی خواهد کرد اما همچنان یک درصد از جامعه آمریکا (قشر مرفه) به رغم درآمدهای نجومی مالیات کمتری پرداخت می کنند.ˈ


اوباما بر اهمیت اصلاح نظام مالیاتی تاکید کرد و گفت: این برای سلامت اقتصاد آمریکا ضروری است و من قطعا همانگونه که در جریان رقابت های انتخاباتی تاکید کردم، به روند مالیاتی بوش که دهک بالای جامعه را از پرداخت مالیات لازم معاف می کرد، پایان خواهم داد.


وی در سخنانش بارها بر اینکه مردم آمریکا در انتخابات هفته گذشته به برنامه اقتصادی وی رای دادند، تاکید کرد و گفت: سخنان وی درباره لزوم تغییر نظام مالیاتی بحث جدیدی به شمار نمی رود.


رییس جمهور آمریکا در عین حال تصریح کرد آماده شنیدن دیدگاه های جدید در این خصوص است.


اوباما تاکید کرد که هدف من حمایت از طبقه متوسط آمریکاست و در این راستا من آماده همکاری بیشتر با کنگره هستم.


قرار است روز جمعه باراک اوباما در کاخ سفید میزبان رهبران دو حزب دموکرات و جمهوریخواه برای بحث بر سر برنامه اقتصادی دولت باشد.


این در حالی است که قانونگذاران در کنگره آمریکا برای دستیابی به تفاهم میان دو حزب بر سر قانون مالیات ها جلسات فشرده ای برگزار کرده که هدف آن رسیدگی به افزایش 600 میلیارد دلاری مالیات ها و کاهش هزینه هاست.


کنگره و باراک اوباما تنها هفت هفته وقت دارند که یا موعد افزایش سقف مالیات ها را به تاخیر انداخته یا به تفاهمی برای جلوگیری از ˈپرتگاه مالیاتیˈ دست یابند.


اوباما امیدوار است که جمهوریخواهان را در کنگره برای کمک به برنامه هایش بویژه در راستای کاهش کسر بودجه و میزان بدهی های کلان این کشور راضی نماید.

۱۳۹۱/۸/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...