نسخه چاپی

افزایش ۲۰ درصدی سهم گوشت‌های وارداتی در بازار داخلی/ به جای واردات دست واسطه‌های سودجو كوتاه شود

عکس خبري -افزايش ?? درصدي سهم گوشت‌هاي وارداتي در بازار داخلي/ به جاي واردات دست واسطه‌هاي سودجو کوتاه شود

رئیس شورای تامین دام كشور گفت: در گذشته تنها 10 درصد بازار گوشت قرمز از طریق واردات تامین می‌شد، اما اكنون به رغم افزایش تولید داخلی سهم واردات از تامین نیاز بازار داخلی به 30 درصد افزایش یافته است.

به گزارش نما،منصور پوریان  با بیان اینکه از اواخر سال 95 تعادل در بازار گوشت قرمز برهم خورد، اظهار کرد: از آن زمان تا کنون بازار گوشت قرمز نتوانست به ثبات گذشته خود برسد.


وی ادامه داد: تا پایان سال 95 تنها 10 درصد نیاز بازار گوشت قرمز از طریق واردات تامین و 90 درصد گوشت قرمز داخلی بود.


به گفته پوریان؛ در حال حاضر 30 درصد سهم بازار گوشت قرمز متعلق به گوشت‌های وارداتی و 70 درصد در اختیار گوشت‌های داخلی است.


وی اضافه کرد: از این 30 درصد کمتر از 10 درصد گوشت گوسفندی و مابقی گوشت گوساله است.


وی با تاکید بر اینکه گوشت‌های وارداتی که اکنون در بازار عرضه می‌شود همگی منجمد هستند، افزود: این در حالی است که در گذشته مردم کمتر به سراغ گوشت‌های منجمد می‌رفتند و این گوشت‌ها بیشتر مورد استفاده رستوران‌ها، فست فودها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی بودند.


پوریان دلیل کاهش سهم گوشت داخلی از بازار را ضعف در مدیریت تولید و بازار عنوان کرد.


وی گفت: با توجه به ظرفیت تولید در کشور مسئولان به راحتی می‌توانستند در این عرصه به خوداتکایی رسیده و به جای هزینه برای واردات با خروج ارز، تولیدکننده داخلی را تقویت و حمایت کنند.


پوریان با اشاره به انباشت دام در دامداری‌های کشور بخشی از این مشکل را مربوط به واردات بی‌برنامه دانست.


رئیس شورای تامین دام کشور در پاسخ به این پرسش که دولت دلیل افزایش واردات را قیمت بالای گوشت داخلی عنوان می‌کند، گفت: قیمت خرید دام از دامداران پایین و میزان تولید نیز بسیار مناسب است، آنچه موجب افزایش قیمت شده حضور دلالان و واسطه‌های است که باید از زنجیره عرضه تا بازار حذف شوند.


پوریان ادامه داد: به عبارت دیگر گرانی و گاهی کمبود عرضه مربوط به بخش تولید نیست و مشکل را باید در جای دیگر جستجو کرد.


وی راهکار تنظیم بازار گوشت قرمز را نه افزایش واردات بلکه نظارت سختگیرانه بر واسطه‌های سودجو دانست که به نظر می‌رسد همتی برای برخورد با آن‌ها نیست.


رئیس شورای تامین دام کشور درباره آخرین آمار واردات، گفت: آخرین آمار وارداتی که به ما اعلام شده مربوط به نیمه آذرماه سالجاری است که 117 هزار تن انواع گوشت قرمز بوده است.


پوریان تاکید کرد: بدون شک با توجه به میزان تولید دام در دامداری‌ها و افزایش زایش در بهار، کشور در تامین گوشت قرمز مشکلی ندارد و به واردات بی‌نیاز است، دولت تنها باید بازار را با حذف واسطه‌های سودجو مدیریت کند.

منبع ایلنا

۱۳۹۸/۱۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...