نسخه چاپی

مقابله با تحریم‌های ضدانسانی آمریكا؛ اولویت مجلس یازدهم

ابعاد ضدانسانی تحریم‌های آمریكا در حوزه دارو و تجهیزات پزشكی در بحران كرونا بیش از پیش خود را نشان می‌دهد؛ به نظر می‌رسد مجلس یازدهم باید مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریكا را در فهرست اولویت‌های خود قرار دهد.


به گزارش نما، «در این شرایط بسیار حساس که جمهوری اسلامی ایران بشدت در صف اول مبارزه گسترده برای محو این ویروس باهدف کاهش الام انسانی ناشی از شیوع این بیماری می باشد، بطور سیتماتیک در معرض تحریم های یکجانبه مستقیم و غیر مستقیم غیرانسانی ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است.» این جملات بخشی از نامه‌ای است که دیروز از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به اتحادیه بین المجالس و روسای مجالس کشورهای مختلف جهان نوشته شد و بر همین اساس خواستار یک عزم همگانی برای لغو تحریم های ضدانسانی در بحران کرونا شد.

*کشتار جمعی خاموش

اخبار سیاسی - اقدام آمریکا برای تحریم دارو و تجهیزات پزشکی مساله‌ای است که پیش از این نیز از سوی بسیاری مورد انتقاد قرار گرفته و درباره ابعاد آن افشاگری شده بود؛ از این مساله به دلیل ابعاد ضد انسانی که بر جای می‌گذارد به عنوان کشتار جمعی خاموش یاد شده است.

پیش از این فریده اولادقباد ، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت وگویی تصریح کرده بود که به دلیل تحریم‌های آمریکا، کانال و مراودات مالی و پولی رسمی با محدودیت قابل توجهی مواجه شده است، شرکت‌های تولیدکننده دارو، تجهیزات پزشکی ، مواد غذایی خاص امکان مبادله مالی ندارند، همچنین به دلیل تحریم‌های ثانویه و غیرقانونی دولت آمریکا جرات مبادله و تجارت با شرکت‌های ایرانی را ندارند و با این اقدام در عمل بعد از اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا علیه ایران واردات دارو و مواد اولیه دارویی، تجهیزات پزشکی، خدمات آموزشی با مشکلات جدی مواجه شده است.

به گفته این نماینده مجلس در مقطعی از زمان برخی اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی به کشور نرسید که در پی آن برغم تلاش متولیان امر برای تامین نیاز این بیماران خاص تعدادی از آنها همچون بیماران ای بی، سرطانی و سایر بیماران خاص با کمبود جدی دارو مواجه شدند و آسیب جدی به آنها وارد شد.

حالا علاوه بر بیماران خاص از جمله مبتلایان به سرطان، دیابت، پروانه‌ای، کلیوی، ایدز و صرع که از تحریم‌های یک جانبه و چند جانبه آمریکا به دلیل عدم دسترسی به دارو و خدمات بهداشتی آسیب دیده و تعدادی از آنها نیز جان خود را از دست داده‌اند؛ بیماران کرونایی نیز از آثار تحریم‌های ضد انسانی آمریکا آسیب دیده‌اند.

* سرپیچی آمریکا از دستور دیوان بین‌المللی دادگستری

تداوم این تحریم‌ها در حالی است که رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای در دی ماه گذشته گفته بود: طبق دستور موقت دیوان بین‌المللی دادگستری، آمریکا ملزم است موانع مربوط به صادرات اقلام دارو، تجهیزات پزشکی، غذایی، کشاورزی و هواپیما به جمهوری اسلامی ایران را برطرف کند و تداوم این تحریم‌ها نقض رای موقت این دیوان است.

در بخشی از نامه رئیس مجلس به رییس اتحادیه بین المجالس هم تاکید شده است که:« این رویکرد ایالات متحده که در تعارض بارز با منشور ملل متحد و اساسنامه سازمان بهداشت جهانی است، نه تنها در تلاش های فشرده ایران برای کمک به مردم اسیب دیده و مهار شیوع ویروس کرونا مانع جدی ایجاد کرده، بلکه آثار منفی و غیر قابل انکاری بر تمام تلاش های ملی، منطقه ای و بین المللی برای مهار این ویروس از خود بجا گذاشته است.»

بر این اساس رئیس مجلس درخواست کرده که اتحادیه هم صدا با جامعه بین المللی، بدون هیچ ابهامی و مبتنی برمواضع اصولی خود، بطور یکپارچه خواستار رفع سریع همه تحریم های مستقیم و غیرمستقیم از جمله تحریم های پزشکی ایالات متحده امریکا علیه مردم جمهوری اسلامی ایران شود.

* سابقه طرح‌های ضد تحریم در مجلس

پیش از این هم مجلس شورای اسلامی علاوه بر افشاگری درباره آثار تحریم‌های آمریکا به ویژه در حوزه بهداشت و درمان طرح‌هایی هم برای مقابله با این تحریم‌ها تدوین کرده بود که با توجه به اینکه مجلس دهم ماه‌های پایانی عمر خود را سپری میکند، به نظر میرسد مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم به طور جدی تری باید طرح هایی از این دست را در دستور کار قرار دهد.

فراکسیون اقدام پیش دستانه مجلس علیه تهدیدات آمریکا در مرداد ماه سال جاری طرح‌های ده‌گانه ضد آمریکایی را در آستانه سالگرد کودتای ۲۸ مرداد تدوین کرد که در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد.

این طرح‌ها شامل الزام دولت به بازپس گیری درآمدهای آمریکا و انگلیس از نفت ایران بعد از کودتای ۲۸ مرداد ، الزام دولت به پیگیری حقوق قربانیان و خسارت دیدگان کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، الزام دولت به حمایت از مراکز علمی_تحقیقاتی ضداستکباری، جریمه مدیران متخلفی که در جهت تحریم های خارجی اقدام نمایند،ممنوعیت ورود خبرنگاران رسانه های تبعیت کننده از تحریم‌های آمریکا، الزام دولت به حمایت و پشتیبانی از کنفرانس افق نو، الزام نیروهای نظامی به افشای اطلاعات نظامی و امنیت امریکا در منطقه غرب آسیا در چارچوب منافع ملی، الزام دولت به شکایت علیه هالیوود به دلیل توهین به ملت و تاریخ ایران، تحریم برخی مقامات امریکایی و الزام وزارت ارشاد به حمایت از ساخت فیلم های ضد آمریکایی بود.

یک ماه بعد و در شهریور ماه امسال تعدادی از این طرح‌ها در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارحی مجلس نیز بررسی شد. آنطور که سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارش داده بود در کارگروه روابط خارجی کمیسیون بررسی طرح تحریم برخی از مقامات آمریکایی، طرح الزام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حمایت از ساخت فیلم های ضد آمریکایی، طرح الزام دولت در تعیین سرفصل "جنایات آمریکا" در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها، طرح الزام دولت به حمایت همه جانبه از افراد و موسسات ایرانی که از اقدامات آمریکا متضرر شده اند، طرح الزام دولت به اقدام قانونی علیه شرکت‌هایی که به تحریم‌های ضد ایرانی ایالات متحده آمریکا پیوسته‌اند و طرح ممنوعیت ورود خبرنگاران رسانه‌های تبعیت کننده از آمریکا به کشور ایران بررسی شده بود.

گرچه هنوز این طرح‌ها در مجلس به تصویب نهایی نرسیده اما مجلس شورای اسلامی در این دوره یک مصوبه سه فوریتی داشت که بر اساس آن قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا، اصلاح شد. قانونی که بر اساس آن کلیه اعضای پنتاگون و شرکتها و مؤسسات وابسته و فرماندهان و آمران شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ، توسط ایران تروریست محسوب شدند.

* تداوم تحریم دارو علی رغم ادعاهای دروغ

حالا اما علی‌رغم آنچه آمریکایی ها ادعا میکنند، با تحریم دارو و تجهیزات پزشکی در تشدید بحران کرونا نقش ایفا می‌کنند. محمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به محدودیت‌هایی که تحریم‌ها در مسیر مبارزه با کرونا ایجاد کرده‌اند، می‌گوید: برخلاف آنچه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند، ما در شش ماه گذشته، عملا در حوزه دارو نیز تحریم بوده‌ایم و در تامین نیازهای کشور با مشکل مواجه شده‌ایم.

به نظر می‌رسد در فهرست بلند بالای اولویت های مجلس یازدهم از شفافیت، فساد ستیزی گرفته تا حفاظت از قانون و تقویت بعد نظارتی، باید مصوبات جدی برای مقابله با تحریم های ظالمانه آمریکا را هم جای داد؛ مصوباتی که علاوه بر تقویت توان داخلی، حمایت از شرکت های دانش بنیان و تقویت علم، اقدام متقابل عملی در مقابل تحریم های ظالمانه را باید در بر گیرد.

۱۳۹۸/۱۲/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...