نسخه چاپی

بیوتروریسم، تعطیلی و بهترین فرصت كنار هم بودن اعضای خانواده

بحران كرونا، عوارضی كوتاه مدت و چندماهه خواهد داشت. ویروس كرونا با آمدن بهار فروكش می‌كند ولی وابستگی‌های ایجاد شده به بازی‌های كامپیوتری، شبكه‌های اجتماعی و تماشای افراطی فیلم و سریال در دانش آموزان و دانشجویان، می‌تواند در آنها باقی بماند.


به گزارش نما در این مطلب می‌خوانید:

ارمغان کرونا برای ایران چه بود؟

وظیفه والدین جهت برنامه‌ریزی صحیح در تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها

کرونا خطرناک‌تر است یا اعتیاد به شبکه‌های مجازی، بازی‌های کامپیوتری و..؟

چرا دخترها نسبت به پسرها در اعتیاد به شبکه‌های مجازی و بازی‌های کامپیوتری آسیب‎پذیرترند؟

چگونه فرزندانمان را در این بحران ابتلا به کرونا کمک کنیم؟

توصیه‌هایی برای والدینی که فرصت کمتری برای رسیدگی به فرزندان‌خود دارند

چه کارهایی والدین در کنار اعضاء خانواده و فرزندان می توانند انجام دهند؟

داستان گویی برای کودکان

ماساژ کودکان و اعضاء خانواده

بازی با کودک

والدین چگونه بازی‌های مفید را تشخیص دهند؟

بازی‌های کامپیوتری مفید است یا مضر؟

چگونه والدین خطر بازی‌های کامپیوتری را به فرزندانشان گوشزد نمایند؟

چگونه می‌توان از بازی برای بالابردن کیفیت دروس فرزندان استفاده کرد؟

زمان بازی و سرگرمی چقدر است؟

باغبانی و مرتب کردن گل ها وگلدان ها



اخبار اجتماعی- بحران کرونا، عوارضی کوتاه مدت و چندماهه خواهد داشت. ویروس کرونا با آمدن بهار فروکش می‌کند ولی وابستگی‌های ایجاد شده به بازی‌های کامپیوتری، شبکه‌های اجتماعی و تماشای افراطی فیلم و سریال در دانش آموزان و دانشجویان، می‌تواند در آنها باقی بماند. در این میان دختران و زنان، بسیار بیشتر از سایرین آسیب پذیرتر هستند؛ بنابراین برای همگان به ویژه والدین، نیاز بیشتری به برنامه‌ریزی دقیق درکنار هم بودن ضروری به نظر می‌رسد.

به گزارش افکارنیوز، آقای دکتر علیرضا ملازاده، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، نویسنده و مشاور کودک و نوجوان در ارتباط بیوتروریسمی بودن کرونا، تعطیلی و بهترین فرصت کنار هم بودن اعضای خانواده، در بحران کرونا در مصاحبه با خبرنگار افکارنیوز این‌چنین می‌گوید:

ارمغان کرونا برای ایران چه بود؟

ویروس کرونا اگر از خفاش و مورچه‌خوار به انسان منتقل شده باشد یا در آزمایشگاه‌های بیولوژیک تولید و به چین و قم انتقال داده شده باشد؛ نتیجه یکسانی داشته است: جنگ روانی، تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و خانه نشین‌شدن دانش‌آموزان و دانشجویان، اضافه وزن، افزایش وابستگی به بازی های کامپیوتری، شبکه های اجتماعی، فیلم و سریال و...

وظیفه والدین جهت برنامه‌ریزی صحیح در تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها

آیا والدین برنامه‌ریزی های لازم برای پر کردن اوقات فراغتبسیار زیاد و ناگهانی فرزندا‌نشان را داشته‌اند؟

با توجه به تعطیلی مدارس ودانشگاه‌ها، چنانچه والدین برنامه ریزی مناسبی برای فرزندانشان نداشته باشند، به سرعت جای مطالعه کتاب های درسی یا غیر درسی را بازی هال کامپیوتری، دیدن فیلم و سریال‌های مختلف و شبکه‌های احتماعی پر می کند.

کرونا خطرناک‌تر است یا اعتیاد به شبکه‌های مجازی، بازی‌های کامپیوتری و..؟

وابستگی به موارد ذکر شده در بالا در درازمدت عوارض خطرناک‌تری نسبت به ویروس‌کرونا دارد. بحران کرونا عوارضی کوتاه مدت و چند ماهه خواهد داشت و ویروس کرونا با آمدن بهار فروکش می کند ولی وابستگی‌های ایجاد شده به بازی‌های کامپیوتری، شبکه‌های اجتماعی و تماشای افراطی فیلم و سریال در دانش آموزان و دانشجویان می‌تواند در آنها باقی بماند.

چرا دخترها نسبت به پسرها در اعتیاد به شبکه‌های مجازی و بازی‌های کامپیوتری آسیب‎پذیرترند؟

در این میان دختران و زنان آسیب پذیرتر هستند، زیرا فعالیت‌های جسمانی در بین این گروه کمتر از پسران و مردان است. کودکان و نوجوانان شما در این شرایط که امکان رفتن به سفر، مهمانی های خانوادگی شلوغ و غیره نامناسب است، نیاز بیشتری به برنامه‌ریزی دقیق در کنار هم دارند. اگر زمانی که شما صرف فرزندانتان می‌کنید کم یا نامناسب باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که آن‌ها زمان شان را با بازی‌های کامپیوتری یا تماشای انواع فیلم‌ها پرکنند.

چگونه فرزندانمان را در این بحران کمک کنیم؟

والدین برای کمک به فرزندانشان، سعی کنند با کمک به ایشان، برنامه‌ریزی مناسبی در مورد اوقات فراغت انجام دهند و خودشان الگوی مناسبی برای مطالعه و استفاده مناسب از زمان برای افراد خانواده باشند.



توصیه‌هایی برای والدینی که فرصت کمتری برای رسیدگی به فرزندان‌خود دارند

اگر جزو آن دسته از والدینی هستید که فرصت کمی برای رسیدگی به فرزندان و بازی کردن با آن‌ها دارید، تعطیلی فعلی بهترین فرصت برای این است که در کنار فرزندان تان باشید، با آنها بازی کنید و برای آنها وقت بگذارید. بیایید از این فرصت اجباری استفاده کنید و یک خاطره تکرار نشدنی از این خانه‌نشینی برای خود و فرزندانتان فراهم کنید.

چه کارهایی والدین در کنار اعضاء خانواده و فرزندان می توانند انجام دهند؟

داستان گویی برای کودکان

چند وقت است که برای فرزندتان کتاب نخوانده‌اید؟ اتاق فرزندانتان را مرتب کنید. کتاب‌هایی که دارند ولی نخوانده‌اند و یا به دلیل سن کم باید شما برایشان می خواندید، جدا کنید. طی روز و شب هر زمان که مناسب دیدید برایشان داستان بخوانید. حتی برای بجه های اندکی بزرگتر ، مثلا حدود 12 ساله یا بیشتر هم، وقتی شما برایشان داستان بخواندید، به خصوص قبل خواب برایشان لذت بخش است.

ماساژ کودکان و اعضاء خانواده

چندوقت است که اطرافیان وخود را ماساژ نداده اید؟ این تعطیلی بهترین فرصت برای ماساژ است. در طی روز فرزندان، والدین و همسر و سایر اعضا خانواده را ماساژ دهید. این فرصت زمانی و ماساژ اعضای خانواده باعث نزدیکی و صمیمیت بیشتر شما با آنها خواهد شد.

برای ماساژ می توانید این کار را با لباس و ماساژ خشک، بدون لباس و ماساژ با روغن و اسانس و شیوه های مختلف ماساژ استفاده نمایید. می‌توانید هنگامی که فرزندتان در کنار شما و در حال تماشای تلویزیون و فیلم مورد علاقه اش است، او را ماساژ دهید. این کار را در ساعت های مختلف روز و همچنین قبل خواب کودکان می‌توانید، انجام دهید. ماساژ قبل از خواب موجب خواب راحت‌تر کودکان( و همه افراد) خواهد بود.

بازی با کودک

چند وقت است با فرزندتان بازی‌هایی مثل فوتبال گل یا پوچ، شطرنج ، منچ و امثال آن را انجام نداده اید؟

تعطیلی این ایام بهترین فرصت برای انجام بازی با فرزندان بدون نگرانی و با وقت کافی است. می‌توانید در محوطه منزل‌تان بازی‌های توپی مثل فوتبال با فرزندتان انجام دهید. یا اگر می‌خواهید در منزل باشید، می‌توانید بازی‌های مختلف فکری مثل شطرنج یا روپولی وغیره انجام دهید.

حتما فرزندتان مایل با انجام بازی کامپیوتری هست، در این ایام فرصت دارید گاهی در کنار او و با وی بازی کامپیوتری را انجام دهید.

بازی کامپیوتری

والدین چگونه بازی‌های مفید را تشخیص دهند؟

برای تشخیص بازی‌های مفید، سن و جنس فرزندتان را در نظر داشته باشید. شناخت شما نسبت به مسایل تربیتی و آگاهی نسبت به بازی‌های کامپیوتری نیز اهمیت دارد. شما به عنوان والدین باید تا آن‌جا که ممکن است نیازها، علایق و سلیقه‌های فرزندتان را در نظر بگیرید و با احترام به حرف‌های آنان گوش دهید. مطلوب این است که اعضای خانواده به نوعی توافق کلی و تصمیم‌گیری واحد در مورد تعیین بازی‌های مناسب و سودمند برسند.

بازی‌های کامپیوتری مفید است یا مضر؟

به نسبت مفید و مضر بودن بازی‌های کامپیوتری توجه داشته باشید زیرا:

هر بازی دارای جنبه‌های مثبت و منفی است.
تاثیر هر بازی روی کودکان و نوجوانان متفاوت است.

توجه داشته باشید که تاثیر یک بازی روی فرزند شما می‌تواند کاملا متفاوت از تاثیر آن روی کودک دیگر باشد. مثلا یک بازی که دارای جنبه‌هایی از خشونت است می‌تواند برای کودکانی که در ابراز وجود و گرفتن حق خود از دیگران مشکل دارند، تحت شرایطی خاص مناسب باشد. در حالی که همان بازی ممکن است یک کودک عادی را به سوی پرخاشگری سوق دهد. پس به هنگام تصمیم‌گیری به ویژگی‌های فرزند و جو خانوادگی‌تان توجه داشته باشید.

چگونه والدین خطر بازی‌های کامپیوتری را به فرزندانشان گوشزد نمایند؟

بعد از تصمیم‌‌گیری، محدودیت‌ها باید با لحنی جدی و با زبانی ساده متناسب با سن فرزندتان بیان شود. مثلا این بازی کامپیوتری که به منزل آورده‌ای پر از صحنه‌های خشن است و باعث خستگی می‌شود و طوری ساخته شده که هر کسی که با آن بازی کند، دوست دارد که در زندگی نیز همان‌طور عمل کند.

مراقب باشید که فرزندانتان از بازی‌های منع شده استفاده نکنند. اگر در مورد میزان ساعات بازی کامپیوتری نیز حدی را معین کرده‌اید (مثلا روزی نیم ساعت) بر رعایت آن نظارت کنید.

چگونه می‌توان از بازی برای بالابردن کیفیت دروس فرزندان استفاده کرد؟

انجام بازی‌های کامپیوتری را به صورت یک وسیله تقویت‌کننده رفتار در آورید. اگر فرزندتان رفتار مطلوب را نشان داد (مطالعه دروس با کسب نمره‌های مناسب)، بازی مورد نظرش را (اگر مناسب است) تهیه کنید. برای درک بهتر مطلب به مثال‌ها توجه کنید. اگر نمازت را اول وقت و آهسته بخوانی، می‌توانی امروز بازی کامپیوتری انجام دهی یا امروز بعد از آن‌که کتاب زبانت را خواندی از تو درس می‌پرسم؛ اگر نمره هجده گرفتی می‌توانی یک ساعت بازی-کامپیوتری- کنی.

درس

زمان بازی و سرگرمی چقدر است؟

هر سرگرمی یا فعالیتی باید در زمان مناسب انجام گیرد. بازی‌های کامپیوتری نباید باعث دیرخوابیدن فرزندان شما شود یا آن‌ها را از انجام فعالیت‌های سازنده‌ای مثل مطالعه، ورزش و سایر بازی‌ها باز دارد.

باغبانی و مرتب کردن گل ها وگلدان ها

چند وقت است با فرزندتان به باغبانی و مرتب کردن گلدان ها نپرداخته‌اید؟ این تعطیلی بهترین فرصت برای این کار است. برای کودکان خیلی مناسب است که به فعالیت های طبیعی مثل باغبانی وسرکار داشتن با گیاهان بپردازند. این کار باعث ایجاد آرامش و افزایش سطح بهداشت‌روانی آنها می شود. اگر در کنار شما این کار صورت گیرد تاثیرات به مراتب بیشتری خواهد داشت.

۱۳۹۸/۱۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...