نسخه چاپی

مجامع بین المللی برای لغو تحریم‌ها با تهران همراهی كنند

كارشناس مسائل بین الملل گفت: سازمان ملل مستقیما نقشی در تحریم های آمریكا ندارد،اما باید در لغو محددیت ها، همراهی كند.


به گزارش نما، قاسم محبعلی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به درخواست ظریف و تخت روانچی از دبیر کل سازمان ملل مبنی بر لغو تحریم های آمریکا علیه تهران گفت: درخواست وزیر امور خارجه کشورمان مطابق با شرایط فعلی جامعه جهانی و ایران است.

اخبار سیاسی - او افزود: البته لغو تحریم های آمریکا علیه ایران در حیطه اختیارات دبیر کل سازمان ملل نیست؛ چراکه او باید برای از میان برداشتن این تحریم ها نامه مقا را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد؛ طبیعی است که شورای امنیت هم با حضور اعضای دائم خود مانند آمریکا و اروپا، نیازمند یک اقدام سیاسی است و بدون آن بعید است ایران به توفیقی دست پیدا کند.

محبعلی ادامه داد: در راستای لغو تحریم ها علاوه بر اینکه باید اعضای دائم شورای امنیت از جمله آمریکا و سایر کشورهای عضو از خواسته ایران حمایت کنند، مجموعه ای از اقدامات دیپلماتیک هم نیاز است تا با توجه به شرایط فعلی، حداقل به صورت موقت تا رفع این بحران، تحریم ها تعلیق شوند. چراکه کرونا بحران جهانی و انسانی است و همه کشورها باوجود اختلافات سیاسی و درگیری ها باید دست به دست یکدیگر دهند تا از این بحران عبور کنند؛ در حال حاضر تنها ایران نیست که درگیر بحران بیماری کرونا شده است، بلکه اکثر قریب به اتفاق کشورها با آن درگیر هستند.
این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه سازمان ملل تنها در شورای امنیت می تواند تصمیم جرایی بگیرد، تاکید کرد: باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که اعمال محدودیت علیه تهران توسط سازمان ملل و شورای امنیت اعمال نشده، بلکه تحریم های شدید از سوی ایالات متحده اعمال شده است؛ بنابراین دبیر کل سازمان ملل باید نامه ایران را به شورای امنیت ارجاع داده و بعد از آن علاوه بر حمایت از درخواست ایران، اشنگتن را هم تحت فشار قرار دهند.

او در پاسخ به این سوال که اگر واکسن کرونا کشف شود، آیا ممکن است تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفته و به ایران نرسد؟ عنوان کرد: خیر، مطابق با اظهارات رسانه های آمریکایی و قطع نامه های شورای امنیت، دارو، غذا و کمک های انسانی تحریم نیستند، بلکه مشکل ایران تحریم های بانکی و FATF است که باعث می شود تهران نتواند به راحتی برای دست یافتن به کالاهای مورد نیاز خودبه سرعت پول منتقل کند .

محبعلی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر باید مشکل مراودات بانکی حل شود، تصریح کرد: در بحث غذا و دارو هیچکس حق ندارد ایران را تحریم کند و مسدود شدن سیستم های بانکی نقل و انتقال پول با ایران را بهانه کنند.تهران برای تامین وسائل مورد نیاز خود به مشکل برخورده و برای حل این مسئله مجامع بین الملل باید با ما همراهی کنند.

محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و مجید تخت روانچی خواستار لغو تحریم ها علیه ایران در راستای مبارزه با کرونا شده اند؛ وزیر امور خاجه کشورمان در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار لغو تحریم ها شده است؛ او همچنین در توییتر خود نوشت: در شرایطی که کووید-۱۹ در حال ایجاد خسارت در ایران است باید بدانیم که ویروس‌ها تبعیض قائل نمی‌شوند. برای مبارزه با آنها، انسان‌ها هم نباید تبعیض قائل شوند.

۱۳۹۸/۱۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...