نسخه چاپی

تحليل بادامچيان از سرگرداني اصلاح طلبان براي چگونگي ورود به انتخابات 92:

همه راههایشان به بن بست خورده است

عکس خبري -بادامچيان:بداخلاقيهاي انتخاباتي را رفع كنيم

اصلاح طلبان باید با صداقت با جامعه روبرو شوند؛ چون ملت ما ملت با بصیرتی است و بازی های سیاسی را به خوبی درك می كند.

يكي از موضوعات مرتبط با انتخابات رياست جمهوري سال آينده چگونگي حضور گروههاي موسوم به اصلاح طلب در آن است كه با توجه به عملكردشان در انتخابات سال 88 و همراهي با جريان فتنه، امروز در شرايط نامعلومي قرار دارند.
در گفت وگو با دكتر اسداله بادامچيان نايب رييس شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي به بررسي اين موضوع پرداخته ايم.

*واضح است که اصلاح طلبان به دنبال راهی برای ورود به عرصه سیاسی می گردند و هرکس از این طیف بنا به شرایط خود حرفی می زند؛ حتی در همین زمینه به انکار صحبت هایشان در زمینه تقلب در انتخابات سال 88 روی آورده اند. این اتفاقات را چطور ارزیابی میکنید؟
احتمال اینکه انتخابات آینده صحنه فعالیت گروه ها و جریانات مختلف باشد از الان قابل لمس است و دارد خود را نشان می دهد.
اینکه کدام یک از این گروه ها توفیقی به دست بیاورند جای بحث دارد اما حضور گروه های گوناگون و افراد منفرد برای شرکت در انتخابات و کثرت و تعدد نامزدها از هم اکنون قابل پیش بینی است.
در این رابطه ارزیابی اینکه هر كدام چه موقعیتی دارند مورد توجه است و چنین تحلیلی باید بر اساس واقعیت باشد چرا که امروز هرکدام تلاش می کنند که بگویند ما پیروز انتخابات خواهیم بود.
اولین پیام اعلام حضور گروه هایی که مدتی قبل از رئوس فتنه حمایت می کردند برای شرکت در انتخابات این است که انتخابات کاملا آزاد است و این حرف ثابت شده و درست هم هست.
اما بهره برداری که ما از این حضور داریم این است که تمام این گروه ها تفکرات خود در جامعه را مطرح می کنند و بر اساس همین تفکرات نیز مردم نامزد خود را انتخاب خواهند کرد.
این انتخاب نشان گر این است که مردم به چه گروه هایی توجه دارند؛ برخلاف اینکه برخی تصور می کنند حضور پرشور مردم در انتخابات بسته به حضور و تعدد گروه های مختلف است باید گفت که مردم همیشه پشتیبان نظام بوده اند و تلاش می کنند با حضور خود، نمایندگان منتخب خود را در هر جایگاهی اعم از ریاست جمهوری، مجلس یا ... وارد صحنه کنند.
و اگر هیچکدام از گروه های مخالف هم وارد صحنه نشوند مردم حضور پرشور خود را داشته و نامزد خود را انتخاب خواهند کرد.
مردم ما همیشه می خواهند به دنیا و سران استکبار جهانی اعلام کنند که کشور ما کشوری مستقل است و لذا در همه عرصه ها حضور جدی دارند.
مردم همواره یک پیام مهم برای غرب داشتند و آن این است که ما در عرصه حاضریم و بنابراین ملت این فرصت را برای آشکار کردن نیت خود از دست نخواهد داد.

* از منظر شما اختلافات ميان اصلاح طلبان چگونه است؟
گروهی از آنان معتقدند که باید همان مشی فتنه انگیزانه را ادامه دهیم یعنی عناصر مرتبط با فتنه را برای ورود به عرصه انتخاب کنیم و لذا چون این افراد مطمئنا رد صلاحیت می شوند پس ما بهره گیری سیاسی مقابله ای خود را خواهیم کرد.
نامزد آنها هم مشخص است که از سران نزدیک به فتنه خواهد بود، این فرد مطمئنا جایی در میان مردم نخواهد داشت و از هم اکنون محکوم به شکست است.
بخش دیگری هم هستند که آشنایی بیشتری با نظام دارند و تمایلی به اینکه چهره خود را به یک چهره معاند با نظام و اپوزیسیونی نشان دهند ندارند و حرکت گروه اول را نوعی معاندت با نظام می پندارند.
این افراد معتقدند که باید چهره هایی وارد صحنه شوند که با نظام و جامعه همراه باشد و امید آنها فقط شخص آقای خاتمی است.
چون افراد دیگر نه موقعیت آقای خاتمی را دارند و نه می توانند رایی را کسب کنند.
بالاخره وی 2 دوره رئیس جمهور این کشور بوده و خود آقای خاتمی هم می خواهد راهی برای بازگشت به صحنه پیدا کند.
آقای خاتمی قبل از فتنه با عنوان رئیس جمهور سابق در کشور حضور داشت و گاهی دیدار یا سخنرانی داشت اما بعد از فتنه 88 توجه اشخاص و اقشار مختلف به وی کمتر شد.
همچنین خود ایشان هم تمایل ندارد که مردم وی را فردی مرتبط با جریان فتنه بدانند بر خلاف برادرش که تفکرات دیگری دارد.
البته به نظرم این جبران مافات به انتخابات نخواهد رسید چون این فعالیت ها مستلزم طی زمان طولانی و اثبات برای مردم و جامعه است.
گروه هایی دیگری هم هستند که معتقدند باید چهره های معتدل تر اصلاح طلب را وارد صحنه کنیم حتی اگر نتواند رای قابل توجهی را نیز کسب کند.
چون می دانند که جامعه از کسی مثلا آقای عارف انتظار حل مشکلات اقتصادی یا سیاست خارجی یا اتخاذ موضع محکم در مسائل مختلف مرتبط با سیاست خارجی را ندارد. اما آنها فقط به دنبال فراهم کردن زمینه برای حضور در صحنه هستند.
گروه بعدی نیز کسانی هستند که بر این باورند هیچکدام از این راهکارها فایده بخش نیست و هیچیک از این نامزدهای احتمالی امکان کسب رای ندارد لذا بهتر است که ما از نیرویی ظاهرا قوی با عنوان "اصولگرای مداراگر با ما" حمایت کنیم.
ما می توانیم در دوران تصدی وی وارد صحنه شویم و بعد برای دوره بعد برنامه ریزی کنیم؛ کسی مثل آقای ناطق نوری که البته دفتر ایشان چنین مطلبی را تکذیب کرد.
نهایتا اینکه این افراد به دنبال شخصی خاص هستند تا به حمایت از وی زمینه را برای ورود خود مهیا کنند.
اما گروه دیگری هم در میان اصلاح طلبان هستند که برای برقراری با گروه های خاص مثل جریان انحرافی تلاش می کنند.
به عنوان مثال گفته شده که یک اصلاح طلب ارزشی بهتر از یک اصولگرا است، این حرف در زمانی غیر از انتخابات هیچ باری ندارد اما در ماه های نزدیک به انتخابات حامل نوعی پیام است.
اینها کسانی هستند که به اصطلاح با اصولگرایان زد و بند می کنند یا از کسی که مداراگر با آنها باشد حمایت می کنند که سهمی هرچند کوچک داشته باشند.
آخرین گروه هم بر این عقیده هستند که اگر ما در انتخابات دخالت نکنیم بهتر است، شرکت فعال به معنای نفی حرفهایی است که در دوران فتنه زده ایم و شرکت ما و آوردن رای پائین نشان دهنده درستی کم رنگ شدن ما در جامعه است.
ضمن اینکه شرکت کردن در انتخابات به نفع اصولگرایان تمام خواهد شد.
هرچند عده ای از اصلاح طلبان معتقدند که جریان اصلاحات موفق به کسب رای خواهند شد.

* مدتی است که برخي رسانه هاي غربي ضمن محکوم کردن موسوی و کروبی تلاش می کنند تا فضا را به نفع اصلاح طلبان عوض کند. ارزيابي شما از اين رويكرد جديد چيست؟
تلاش رسانه های بیگانه برای موجه نشان دادن چهره های اصلاح طلبی که با سران فتنه و فتنه 88 زاویه دارند نشانه اشکال عملکرد اصلاح طلبان است.
این گونه برخوردها مصداق جمله حضرت امام (ره) است که می فرمودند اگر روزی امریکا از شما رضایت داشت بدانید که در عمل شما اشکالی وجود دارد.
حمایت رسانه های غربی از اصلاح طلبان در راستای سیاست های فریبکارانه این رسانه ها است؛ چپ بیاندازند و از راست آغاز کنند.
اصلاح طلبان باید با صداقت با جامعه روبرو شوند؛ چون ملت ما ملت با بصیرتی است و بازی های سیاسی را به خوبی درک می کند.
مردم ما تجربه هایی همچون روی کار آمدن بنی صدر یا اتفاقات در مورد میرحسین موسوی را دارند .
لذا این افراد باید از اشتباهات گذشته اظهار پشیمانی کنند، از عملکرد دوران 8 ساله عذرخواهی کرده و از فتنه 88 تبری جویند و راه صحیحی را برای مردم مطرح کنند که بتواند باعث جلب اعتماد مردم شود.
روزنامه شما

۱۳۹۱/۸/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...