نسخه چاپی

طرح"مناسك" تبلیغاتی یا كاربردی

عکس خبري -طرح"مناسک" تبليغاتي يا کاربردي

طرحی مانند مناسك یا امثال آن از سوی هر گروه اصلاح طلبی هم كه مطرح شود تنها می تواند جنبه تبلیغاتی داشته باشد و هیچ گونه كاربرد اجرایی نخواهد داشت.

به گزارش نما به نقل از روزنامه شما، اوائل تیرماه 91 بود که مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم سالاری در نشستی با حضور دبیران کل احزاب عضو جبهه مردم‌سالاری از طرحی با عنوان "مناسک" مجمع نخبگان اصلا ح طلب سراسر کشور خبر داد و گفت طرح مذکور را یک ماه قبل به صورت مکتوب به بسیاری از شخصیت‌های اصلاح‌طلب از جمله سید محمد خاتمی به عنوان رئیس‌ شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز ارائه كرده است.
کواکبیان در تبيين طرح"مناسك" با بيان اين‌كه اين در اين طرح 31 مجمع استانی و یک مجمع ملی با عضویت 4000 نفر از نخبگان اصلاح‌طلب سراسر کشور پیش‌بینی شده است، گفت: البته مجامع استانی متناسب با جمعیت هر استان حداقل 40 نفر و حداکثر 240 نفر عضو خواهند داشت. در مجمع ملی پیش‌بینی شده است با تصویب شوراهای هماهنگی دو جبهه همه 35 حزب اصلاح‌طلب شناخته شده به تعداد مساوی عضو خواهند داشت.و به غیر از احزاب، تعدادی از وزرا، استانداران، نمایندگان ادوار، روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی و علمای شناخته شده نیز با دعوت مجمع روحانیون مبارز به این مجمع ملی با حق رای اضافه خواهند شد.
همایش ملی تبیین طرح مناسک، بعد از گذشت چند ماه از اعلام طرح، روز جمعه ۱۹ آبان‌ماه از سوی حزب مردم‌سالاری و با حضور جمعی از فعالان سیاسی و نمایندگان تشکلها و احزاب اصلاح‌طلب در هتل المپیک تهران برگزار شد و چهره های شاخص در این همایش ملی، آیت‌الله علی محمدی تاکندی، رسول منتجب‌نیا، محمدجواد حق‌شناس، فضل‌الله صلواتی، علیرضا محجوب، غلامحسین مسعودی ریحان، قدرت‌الله علیخانی و مصطفی کواکبیان بودند.
بعد از ارائه این طرح و برگزاری یک همایش در تماس با برخی اصلاح طلبان نظر آنها را در این خصوص جویا شدیم، مجید انصاری از چهره های شاخص اصلاح طلب بعد از سوال در مورد موضوع گفت و گو به خبرنگار شما گفت: اولا من نخبه نیستم و دوما من مصاحبه نمی کنم و این در حالی بود که چند روز بعد از این یک مصاحبه مفصل با روزنامه اعتماد داشت، همچنین جواد اطاعت از اعضای شاخص حزب اعتماد ملی در این باره گفت: من یک استاد دانشگاه هستم و راجع به مسائل روز و مباحث اینچنینی (طرح مناسک) مصاحبه نمی کنم.
در این حال علی تاجرنیا از چهره های شاخص اصلاح طلب در گفت‌وگو با خبرنگار شما درباره طرح مناسک، گفت: اگر قرار باشد که ما اصلاح طلبان بخواهیم در یک ساختار دموکراتیک فعالیت کنیم و تصمیماتی فراگیر بگیریم این موضوع نیازمند این است که به ساز و کارهای دموکراسی تن بدهیم.
وی ادامه داد: تقریبا تمامی چهره های اصلاح طلب در گروه های جریان اصلاحی خلاصه می شوند و اگر هم شخصیتهای معتبر و مهمی دیگری در جبهه اصلاحات هستند به هر حال در تشکل های اصلاح طلبان حضور دارند.
نماینده مجلس ششم تصریح کرد: اگر ما دنبال این باشیم که یک تصمیم فراگیر برای اصلاح طلبان بگیریم چنین تصمیمی باید در غالب گروه های اصلاح طلب و چند تشکلی که در گروه های موسوم به اصلاح طلبان نبوده اند اما می توان آنها را به این مجموعه اضافه کرد، اتخاذ شود.
تاجرنیا طرح مسائلی که خیلی قابل اندازه گیری نیست را صحیح ندانست و تاکید کرد: اینکه نخبگان اصلاح طلب از سراسر کشور جمع شوند محل مناقشه است که این افراد در هر استان به چه شکل و صورتی دور هم جمع شوند، از چه تشکل هایی باشند، چقدر در حال حاضر و گذشته فعال بوده و هستند و لذا مسائلی از این قبیل خیلی نمی تواند کمک کند به این که بتوانیم این جمع را تشکیل دهیم.
وی درباره اجماع اصلاح طلبان برای معرفی کاندیدای واحد گفت: مهم این است که فضا در کشور برای حضور جریان اصلاح طلب آماده باشد و اگر این فضا آماده باشد قطعا اصلاح طلبان درباره یک کاندیدای واحد به اجماع خواهند رسید و شرایط فضای انتخاباتی باید ایجاد شود تا بتواند چنین اجماعی شکل بگیرد.
همچنین محمد کاظم انبارلویی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با شما درباره طرح مناسک گفت: وقتی صحبت از مجمع نخبگان اصلاح طلب می کنیم باید دید منظور چه کسانی است، چرا که لایه های گوناگونی در جریان اصلاح طلب وجود دارد.
وی افزود: یک جریان معتقد است که در درون نظام عمل می کند و اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی دارد، امام در فتنه 88 نتوانست از جریان اصاح طلب وابسته به خارج تبری بجوید، یک لایه دیگر از اصلاح طلبان وابسته به خارج هستند و طبق دستور اتاق جنگ نرم انگلیس و واشنگتن عمل می کنند و برخی از آنها به اروپا و آمریکا مهاجرت کرده اند و رسانه های استکباری را علیه ملت ایران مدیریت و گروهی در داخل با آنها همراهی می کنند و لایه دیگری هم هست که هیچ کدام از این دو جریان را قبول ندارد و حتی علیه فتنه 88 موضع گیری کرده اند و حتی خود را دوم خردادی هم نمی دانند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: لایه های گوناگونی از جریان اصلاح طلب وجود دارد و نمی دانم کسانی که طرح مناسک را مطرح کرده اند، منظور آنها از نخبگان اصلاح طلب چیست؟ آیا این است که این لایه های مختلف که کاملا از نظر مواضع سیاسی متفاوت هستند قرار است در کنار هم بنشینند که در این صورت این نشست هیج نتیجه ای نخواهد داشت و بعید به نظر می رسد که اساسا موفق به برگزاری چنین نشستی بشوند.
انبارلویی تصریح کرد: البته یک نظریه در میان آنها وجود دارد که می گوید این لایه های مختلف به یکدیگر نگاه نکنند چرا که از تفاوت مواضع و فاصله هایی که دارند وحشت می کنند بلکه تنها به حریف و رقیب نگاه کنند و این نگاه می تواند به آنها حضور وحدت آفرین بدهد تا بتوانند در برابر اصولگرایان یک همگرایی حداقلی و موقت را داشته باشند.
وی تاکید کرد: بر فرض هم که آنها بتوانند چنین وحدتی را در جریان اصلاح طلب ایجاد کنند، شخصیتی که شرایط مندرج در قانون اساسی مانند رجل مذهبی و سیاسی بودن را داشته باشد، ندارند و با پیشینه سیاسی آنها و کارنامه شفافی که دارند امکان احراز شرایط کاندیداتوری را نخواهند داشت.
در همین حال شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اعلام کرده است که 27 و 28 دی ماه مجمع گروه های سیاسی اصلاح طلب در تهران برگزار می شود.
اوضاع داخلی اصلاح طلبان نشان می دهد این جریان سیاسی بعد از شکست های پی در پی که در جریان انتخابات های مجلس و ریاست جمهوری خورده است، نیاز به فرصتی چندین ساله دارد تا بتواند با بازیابی جایگاه خود در افکار عمومی این جریان را به صورت صحیح بازسازی و وارد گردونه قدرت کند و طرحی مانند مناسک یا امثال آن از سوی هر گروه اصلاح طلبی هم که مطرح شود تنها می تواند جنبه تبلیغاتی داشته باشد و هیچ گونه کاربرد اجرایی نخواهد داشت.

۱۳۹۱/۸/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...