نسخه چاپی

نگاه دولت به هزینه‌ها بایدتغییر كند

عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات گفت: در مجموع دولت و قوه مجریه فعلی، به ویژه شخص آقای روحانی كارنامه قابل دفاعی ندارند.

به گزارش نما، عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات و فعال سیاسی اصلاح طلب درباره اولویت‌های دولت در سال ۹۹ گفت: سال آینده آخرین سال دولت روحانی است و معمولاً دولت‌ها در سال پایانی تلاش می‌کنند که برنامه‌ها و اقدامات ۸ ساله خود را سامان دهند و بنا را بر این می‌گذارند که تعهدی را برای دولت آینده ایجاد نکنند و مشکل ساز نشوند.

اخبار سیاسی - وی افزود: اما با توجه به اتفاقی که در پایان امسال رخ داده و تمام دنیا از جمله کشور ما را تحت تأثیر خود قرار داده است؛ یعنی شیوع ویروس کرونا ، به نظر من دولت قطعاً سال آینده نمی‌تواند در قبال برنامه ریزی های گذشته درست عمل کند.

وی همچنین گفت: فارغ از اینکه دولت و قوه اجرایی محدودیت‌هایی در حوزه اختیارات دارد یا نه، اما در مجموع دولت و قوه مجریه فعلی، به ویژه شخص آقای روحانی کارنامه قابل دفاعی ندارد.

مشاور رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد: من معتقدم که بودجه سال ۹۹ هر طوری که شده باید به صحن مجلس برگردد و دولت آن را اصلاح کند و یک بودجه کرونایی تدوین شود، یعنی همه برنامه‌ها و بودجه‌ها باید تحت تأثیر این بلای طبیعی تغییر کند.

وی افزود: به نظر من کرونا چه بلای انسانی باشد چه جنگ بیولوژیک، عوارض اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آن در سال آینده ایران و اکثر کشورهای دنیا را درگیر خواهد کرد.

ناصری تصریح کرد: به اعتقاد من اولین گام دولت در سال ۹۹ با کمک مجلس باید تغییر بودجه باشد و طبیعتاً با توجه به شرایط تحریمی که داریم و اینکه عایدات دولت بسیار ضعیف است حتماً سال آینده بخشی از فعالیت‌های با نرخ ارز دولتی باید تعطیل شود و همه هزینه‌های آن و بخشی از هزینه‌های متعارف سال‌های قبل که در همه دولت‌ها بود باید تحت الشعاع بیماری کرونا برنامه ریزی شود.

وی در ادامه تاکید کرد: من معتقدم این بیماری در سه چهار ماه اول سال ۹۹ توسط دولت و سایر نهادهای حکومتی جمع خواهد شد اما به دلیل اینکه کشور در شرایط تحریم و سو مدیریت مسئولین به سر می‌برد، تبعات و عوارض اقتصادی، اجتماعی و معیشتی ناشی از کرونا بسیار جدی خواهد بود.

فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه تغییر در بودجه سه یا چهار ماه دولت برای مدیریت این بحران اکتفا نخواهد کرد گفت: به اعتقاد من در سال ۹۹ نگاه دولت به هزینه‌ها باید نگاه سال ۶۶ و در اوج شرایط جنگی باشد.

وی درباره ضرورت استقلال هزینه‌های کشور از درآمد نفتی تصریح کرد: کشوری که بیش از ۷۰ سال بر مبنای درآمد نفتی بودجه تدوین کرده است به سادگی نمی‌تواند روند بودجه ریزی را تغییر دهد.

عضو سابق شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان گفت: در نظام بودجه دولت آمده است که منبع اصلی درآمدهای دولت مالیات خواهد بود، مالیات زمانی ادا می‌شود که شکوفایی اقتصادی باشد.

وی افزود: من معتقدم که سال ۹۹ سال پررنگی برای دولت و ملت خواهد بود به این دلیل که ما در تحریم هستیم و فروش نفت به میزان چشمگیری کاهش یافته و این توهم هم در سازمان بودجه ما وجود دارد که می‌تواند ۸۰ درصد از درآمد را از طریق مالیات تأمین کند.

۱۳۹۸/۱۲/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...