نسخه چاپی

معاون وزیر علوم خبر داد: برنامه 5 ساله‌ی ایجاد پایگاه دائمی در جنوبگان

عکس خبري -  معاون وزير علوم خبر داد: برنامه 5 ساله‌ي ايجاد پايگاه دائمي در جنوبگان

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به استمرار گشت‌های تحقیقات اقیانوس‌شناسی ایران در سالهای آینده گفت: با تداوم این گشت‌ها خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند آزمایشگاه میدانی محققان و دانشجویان علوم دریایی ایران خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، دکتر مهدی‌نژاد نوری صبح امروز در حاشیه مراسم آغاز بزرگترین گشت اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس‌، تنگه هرمز و دریای عمان در جزیره قشم اظهار کرد: این گشت تحقیقاتی دریایی از طرح‌های مصوب موسسه ملی اقیانوس‌شناسی است که منابع و اعتبارات لازم برای آن در نظر گرفته شده است و به یاری خدا در بودجه سالانه موسسه منظور شده و با پیشرفت مناسب مرحله به مرحله طرح، اعتبارات لازم تخصیص خواهد یافت.

وی افزود: مرحله دیگر کار انجام هماهنگی‌های لازم با سایر دستگاه‌ها از جمله نیروی دریایی،‌ صنایع دریایی و بندری است که وزارت علوم این پیگیری‌ها را انجام داده است. این گشت تحقیقاتی فعالیت بی‌نظیری است که ارزش آن را فعالان این حوزه که سالها از خلاء چنین طرحی رنج بردند، به خوبی درک می‌کنند.

مهدی‌نژاد نوری با بیان این که امروز که راهبرد ایران ورود هر چه بیشتر و سریعتر در حوزه دریاها در همه ابعاد است، خاطرنشان کرد: دستیابی به اطلاعات اقیانوس‌شناسی نیازی حیاتی بوده و سهم وزارت علوم در این بین آن است که در زمینه پیشبرد این قبیل تحقیقات به خوبی ایفای نقش کند و اطلاعات تهیه شده را در اختیار سایر بخشهای مرتبط اعم از صنعتی، زیستی، معدنی و ... قرار دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کشتی تحقیقاتی در حال ساخت به سفارش موسسه ملی اقیانوس‌شناسی به گشت تحقیقاتی سال آینده می‌رسد یا نه گفت: طبق برنامه پیش‌بینی شده این امر محقق خواهد شد، این مایه مباهات ما است که به دلیل یک نیاز محوری چندین توانمندی را در کشور توسعه می‌دهیم از جمله طراحی و ساخت کشتی‌های تحقیقاتی که وقتی اولین فروند آن ساخته شود، ساخت کشتی‌های بعدی سریعتر و ارزان‌تر انجام خواهد شد.

معاون پژوهشی وزیر علوم تاکید کرد: گشت تحقیقاتی اقیانوس شناسی خلیج فارس و دریای عمان که با حرکت کشتی در روز جمعه عملا آغاز شد، آغاز حضور جدی‌، عمیق و گسترده ایران در عرصه تحقیقات اقیانوس‌شناسی است.

وی تاکید کرد: با توجه به وجود بیش از 6 هزار کیلومتر مرز دریایی در شمال و جنوب کشور باید به عنوان یک قدرت دریایی در این عرصه حضور داشته باشیم و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ورود در حوزه دریا را محور اصلی پیشرفت کشور قرار دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رایزنی‌های لازم برای توسعه صنایع مکمل در سواحل جنوبی کشور انجام شده است، گفت: شورای عالی صنایع دریایی که در سال 87 با مصوبه مجلس تشکیل شده، اخیرا بسیار فعال شده است و هفته گذشته جلسه‌ای به ریاست معاون اول رییس جمهور داشتیم و همه دستگاه‌ها عزم خود را جزم کرده‌اند که در ابعاد مختلف صنایع دریایی و استفاده از دریا فعالیت کنند، به یاری خدا با حمایت دولت و بخش خصوصی و همتی که در متخصصان است به سرعت شاهد پیشرفت در تمام بخش‌های صنایع دریایی خواهیم بود.

وی در ادامه درباره تاثیر گشت تحقیقاتی اقیانوس‌شناسی در بخشهای مختلف دریایی کشور گفت: حضور گسترده در عرصه دریا بیش از هر چیز مستلزم اطلاعات صحیح و به روز است، ما تا کنون مصرف‌کننده اطلاعاتی بودیم که از کشورهای پیشرو در این عرصه می‌گرفتیم، اما اکنون خود وارد این حوزه شده‌ایم و اطلاعات در ابعاد مختلف تهیه می‌کنیم، هر نوع توسعه و برنامه‌ریزی و بهره‌برداری از دریا به شدت نیازمند این گونه اطلاعات است و بعد از این برنامه، به طور گسترده در ابعاد اقیانوسی هم وارد می‌شویم.

مهدی‌نژاد نوری تصریح کرد: اطلاعات بدست آمده از گشت‌ها کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف مرتبط با دریا از جمله ساخت سکوها، استخراج معادن زیردریایی، صنایع کشتیرانی، شناورهای سطحی، بهره‌برداری از منابع غذایی دریایی و مطالعات زیست‌محیطی و زمین‌شناسی دریا و انجام مطالعات علمی در حوزه‌های مختلف خواهد داشت.

معاون پژوهشی وزیر علوم در پایان با اشاره به طرح احداث پایگاه دائمی ایران در قطب جنوب اظهار کرد: کشورهای فراوانی برای تحقیقات و بهره‌برداری در جنوبگان حضور دارند و حضور ایران در قطب برای منافع ملی ما و منطقه ضروری است، لذا برنامه‌ای 5 ساله تدوین شده که به شکل تدریجی در قطب جنوب حضور یابیم.

۱۳۹۱/۸/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...