نسخه چاپی

یك كشته و چند زخمی در اعتراضات اردن

در تظاهرات و اعتراضات علیه طرح افزایش قیمت سوخت در اردن، دست كم یك معترض اردنی كشته شده و تعدادی زخمی شده‌اند.

یه گزارش نما به نقل از پرس تی وی، به گفته شاهدان، در اعتراض چهارشنبه شب (۱۴ نوامبر، ۲۴ آبان) و درگیری‌‌های نیروی پلیس با معترضان در شهر اربیل در شمال اردن، یک جوان معترض جان باخت.

شاهدان همچنین می‌گویند، روز پنج‌شنبه (۱۵ نوامبر، ۲۵ آبان)، برخی از تظاهرات‌کنندگان اردنی با به آتش کشیدن بخشی از مقر شهرداری اربیل، خشم و اعتراض خود را نسبت به مقاماتی که گفته‌اند این جوان قربانی، مسلح بوده است، ابراز کردند.

صدها معترض اردنی در هفته اخیر با برپایی تظاهرات در چندین شهر اردن، خشم و اعتراض خود را به تصمیم دولت مبنی بر افزایش قیمت بنزین، گاز خانگی و نرخ سوخت گرمایشی، ابراز کرده‌اند.

معترضان خشمگین با سردادن شعار علیه عبدالله دوم، پادشاه اردن، برکناری عبدالله النسور، نخست وزیر این کشور را خواستار شده‌اند.

مراد الدیله، یکی از اعضای ارشد «جبهه عمل اسلامی» (IAF)، شاخه سیاسی اخوان المسلمین در اردن، گفت: « [مردم] کشور از شمال تا جنوب، برخاسته‌اند و این ناآرامی عمومی بی‌سابقه است.»

جبهه عمل اسلامی از مردم خواسته‌اند بعد از نماز جمعه در امان، پایتخت اردن، و دیگر مساجد سراسر این کشور اعتراضات بیشتری را برپا کنند.

اردن از سال گذشته (۲۰۱۱ میلادی) صحنه تظاهرات و اعتراضات مردمی بوده است؛ مردم اردن در تظاهرات‌و اعتراضات خود، اصلاحات سیاسی از جمله انتخاب نخست وزیر از سوی مردم و نیز پایان فساد را خواستار شده‌اند.

عبدالله دوم، پادشاه اردن، چهارم اکتبر ۲۰۱۲، پارلمان را منحل کرد و برگزاری انتخابات را که انتظار می‌رود ژانویه ۲۰۱۳ برگزار شود، خواستار شد.

۱۳۹۱/۸/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...