نسخه چاپی

پیشنهاد‌هایی ساده برای چهارشنبه‌سوری در روز‌های كرونایی

چهارشنبه‌سوری امسال با سال‌های گذشته كاملاً متفاوت است و باید در خانه بمانیم؛ اما با چند روش ساده و جالب می‌توان لحظات خوشی را رقم زد.

به گزارش نما، چهارشنبه سوری یکی از آیین‌ها و جشن‌های ایرانیان است که هر سال و در آخرین شب سه شنبه اسفند ماه برگزار می‌شود. این آیین زیبا از زمان‌های قدیم میان ایرانیان رواج داشته است که با برافروختن آتش و پریدن از روی آن چهارشنبه سوری را جشن گرفته و با این کار به استقبال عید نوروز می‌رفتند. باید گفت هر کدام از آیین و رسوم‌ها و جشن‌های ایرانی زیبایی و حکایت خاص خود را دارد که همه این رسوم‌ها خانواده‌ها را دور هم جمع و کینه را دور می‌کند.



اخبار فرهنگ و هنر - در سال‌های اخیر چهره و داستان چهارشنبه سوری با داستانی که از مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها می‌شنیدیم، فاصله دارد. بزرگ‌تر‌ها از خنده و شادی، خوردن آش کنار آتش، پریدن از آتش و دوری از کینه، قاشق زنی و آداب بسیاری که در این شب به جا می‌آوردند، می‌گویند؛ اما اکنون تصور ما از چهارشنبه سوری به چهارشنبه سوزی بدل شده است. زیرا بسیاری از نوجوان‌ها و جوان‌ها این جشن زیبا را با مواد محترقه و خطرناک، ایجاد سر و صدا و ناامنی به جشنی ترسناک تبدیل می‌کنند.

البته جشن چهارشنبه سوری امسال با خیلی سال‌ها متفاوت است. با شیوع بیماری کرونا و وضعیت فعلی جامعه و هشدار‌ها مبنی بر ماندن در خانه، پیشنهاد می‌شود چهارشنبه سوری امسال را متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار کنید. چهارشنبه سوری را در خانه و کنار خانواده جشن بگیرید و از لحظات با هم بودن لذت ببرید. اکنون زمان بسیار خوبی برای کودکان و نوجوانان است تا با رسم و آیین‌های جالب و کهن ایرانی بیشتر آشنا شوند و بدانند که چهارشنبه سوری استفاده از مواد منفجره و خطرناک نیست و آن را باید جور دیگری جشن گرفت.

در این گزارش سعی کرده ایم تا روش های ساده اما جالب را برای آخرین چهارشنبه سال پیشنهاد دهیم تا این جشن کهن را در خانه و در کنار خانواده جشن بگیرید.

تدارک غذا به همراه فرزندان

در زمان‌های گذشته مادر‌ها برای جشن چهارشنبه سوری روی آتش آش می‌پختند، زمانی که کل خانواده دور آتش جمع می‌شدند، آش را تقسیم و همگی دور آتش مشغول خوردن آش و صحبت با یک دیگرمی شدند. حال که نمی‌توان آتشی روشن کرد و دور آن جشن گرفت، بهترین روش پختن آش در خانه و با کمک اهالی خانواده است. از کودکان و نوجوانان خود بخواهید تا در آماده کردن آش و حتی سایر غذا‌هایی که برای چهارشنبه سوری تدارک دیده اید، کمک کنند.

شاهنامه خوانی

این شب را با خواندن شاهنامه فردوسی و تفأل به حافظ زیباتر کنید. از فرزندان خود بخواهید اشعار شاهنامه را بخوانند و درک خود از آن را بیان کنند. با این روش داستان‌های کهن و زیبای قدیمی دوباره میان خانواده‌ها زنده و کودکان با داستان‌های اصیل و قدیمی آشنا می‌شوند. بهتر است از کتاب‌های مختلف که رسم و رسوم ایرانی‌ها در ایام قدیم را بیان می‌کند، استفاده و آن‌ها را برای اهالی خانواده بخوانید.

اجرای تئاتر

یکی دیگر از روش‌های جالب برای شب چهارشنبه سوری اجرای تئاتر و نمایش به همراه اعضای خانواده است. یک داستان ساده و جالب را انتخاب و آن را با کمک اعضای خانواده اجرا کنید. بهتر است از اجرای نمایش فیلم بگیرید تا در آینده خاطرات زیبای این شب را مرور و از آن لذت ببرید.

کاردستی

با کمک فرزندان خود و با لوازم غیر ضروری کار دستی درست کنید. این روش ذهن را درگیر و سبب خلاقیت بیشتر والدین و فرزندان می‌شود. می‌توانید از خلاقیت هنری فرزند خود در کار‌های منزل استفاده کنید تا او هم برای کار دستی خود و ایجاد خلاقیتی زیبا تشویق شود.

بازی‌های قدیمی

همواره والدین و بزرگتر‌ها از بازی‌هایی که در گذشته به همراه دوستان خود انجام می‌دادند، سخن می‌گویند. باید گفت بسیاری از کودکان امروزی با بازی‌ها و سرگرمی‌های قدیمی ناآشنا هستند. پس بهتر است این بازی‌ها را به فرزندان خود آموزش و آن را با یکدیگر انجام دهید. این روش فرزندان را با بازی‌های سنتی و قدیمی آشنا و حتی می‌تواند آن‌ها را از فضا‌های مجازی دور کند.

اجرای آیین‌های سنتی

درباره آیین‌ها و روش‌های سنتی که در جشن چهارشنبه سوری اجرا می‌شد، بخوانید و یا از بزرگ‌تر‌ها بپرسید. سپس سعی کنید آن آیین‌ها و رسوم کهن را در منزل و به همراه فرزندان خود انجام دهید. برای نمونه قاشق زنی یکی از روش‌ها قدیمی و ماندگار چهارشنبه سوری است. درست است که این روش‌ها برای بیرون از منزل است، اما سعی کنید آن‌ها را با لوازمی که در خانه دارید و با ایده‌های جدید به کودکان خود آموزش دهید.

کارت تبریک

این شب را با هدیه دادن کارت‌های تبریک زیبا‌تر کنید. با لوازمی که در خانه دارید، کارت‌های تبریک چهارشنبه سوری درست کنید و در نهایت آن را از طریق فضای مجازی برای دوستان و اقوام خود بفرستید. از فرزندانتان بخواهید برای دوستان خود کارت تبریک درست کنند و با کمک شما آن‌ها را در فضای مجازی برای دوستان خود ارسال کنند.

۱۳۹۸/۱۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...