نسخه چاپی

دستمال‌های جانسون

بی‌بی‌سی فارسی كه تا ۲ روز پیش اقدامات ایران در مقابله با كرونا را تحقیر می‌كرد، حالا به توجیه رویكرد احمقانه دولت انگلیس در مواجهه با این ویروس رو آورده است


به گزارش نما، سایت بی‌بی‌سی فارسی که در هفته‌های اخیر و به دنبال شیوع کرونا در ایران، میداندار دامن زدن به فضای ناامنی در جامعه و همچنین ناکارآمد نشان دادن مسؤولان ایران در مدیریت و کنترل این ویروس بود، حالا با سخنان اخیر نخست‌وزیر انگلیس رویه‌ای متفاوت و متضاد با گذشته را در پیش گرفته است.

در شرایطی که با فراگیر شدن ویروس کرونا در کشور عموم جامعه و مسؤولان امر اعم از وزارت بهداشت، پزشکان و پرستاران و همچنین نیروهای مسلح پای کار آمده و برای مدیریت این بحران در تلاش بودند، رسانه سلطنتی بی‌بی‌سی فارسی در کنار برخی رسانه‌های فارسی‌زبان دیگر نظیر دویچه‌وله از هیچ اقدامی برای سیاه‌نمایی و پاشیدن بذر یأس و ناامیدی در میان افکار عمومی دریغ نکردند.


«از کرونا در قم تا ایدز در لردگان؛ چه کسی بهای دروغ را می‌پردازد؟»، «کرونا و قم؛ اگر مسؤولان به فکر ما نیستند، چرا خودمان موضوع را جدی نگرفته‌ایم؟»، «نوک کوه یخ کرونا در ایران؛ در قم چه می‌گذرد؟»، «آمار قربانیان واقعی نیست» ... این‌ها تنها بخشی از تیترهای مطالب سایت بی‌بی‌سی فارسی در روزهای گذشته است. علاوه بر این، صفحات رسمی مرتبط با این شبکه در شبکه‌های اجتماعی نیز روزانه ده‌ها خبر و گزارش با هدف دامن زدن به ناامنی اجتماعی و گسترش ترس از کرونا منتشر کرده‌اند. این، رویه غالب بی‌بی‌سی فارسی تا ۴ روز پیش بود تا اینکه نخست‌وزیر انگلیس در اظهارات قابل تاملی از راهبرد عجیب خود برای مقابله با کرونا رونمایی کرد و همین موضوع موجب شد بی‌بی‌سی فارسی نیز رویه‌ای متضاد با گذشته درباره کرونا در پیش بگیرد.


بوریس جانسون ۲۳ اسفند در نشست خبری مشترک با مقامات بهداشتی این کشور گفت: احتمالاً چیزی حدود ۱۰ هزار مبتلا به بیماری «کووید-۱۹» در انگیس وجود دارد. جانسون در این نشست تأکید کرد مبارزه با این بیماری که «بدترین بحران در زمینه سلامت برای یک نسل» خواهد بود، می‌تواند «موجب اختلال گسترده» در زندگی روزمره مردم انگلیس به‌مدت چند ماه شود. او هشدار داد: «این [ویروس]انتشار بیشتری خواهد داشت. خانواده‌های بسیار بیشتری عزیزان خود را پیش از آنکه زمان [طبیعی مرگ‌شان]فرا برسد، از دست خواهند داد».


جانسون در حالی این سخنان را مطرح کرده که در انگلیس مدارس دایر بوده و تجمعاتی همچون مسابقات ورزشی و کنسرت‌ها همچنان برگزار می‌شود. این در حالی است که تجمعات بالای ۵۰۰ نفر در اسکاتلند لغو و مدارس جمهوری ایرلند نیز تعطیل شده است. «کریس وایتی» از مقامات وزارت بهداشت انگلیس در این نشست گفت در بدترین حالت حدود ۸۰ درصد از مردم انگلیس به این بیماری مبتلا می‌شوند و میزان مرگ‌ومیر در میان مبتلایان حدود یک درصد خواهد بود؛ به این معنی که بیش از ۵۰۰ هزار نفر در این کشور بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست خواهند داد.
منتقدان دولت جانسون می‌گویند اقدامات او بسیار دیر و با شدت پایینی انجام شده است. در این میان، «جرمی هانت» از وزرای دولت پیشین انگلیس گفت دیگر دولت‌ها از مدت‌ها پیش مدارس را تعطیل کرده‌اند و بسیار زودتر از انگلیس اقدامات لازم را انجام داده‌اند. «پل هانتر» استاد دانشگاه «ایست آنگلیا» گفت: «امید ندارم این اقدامات تأثیر بسزایی داشته باشد. واقعاً هیچ‌کدام از آن‌ها بر انتقال بیماری در انگلیس تأثیری ندارد». «جان اشتون» از مقامات سابق بهداشت و درمان انگلیس نیز اقدامات دولت را فاقد منطق مشخص دانسته و گفت تدابیر غیرمستقیم اعمال‌شده با اقداماتی که باید انجام شود، فاصله زیادی دارد.


رویکرد دولت انگلیس مبنی بر اینکه لغو تجمعات عمومی کمکی به بهبود وضعیت نمی‌کند، انتقادهای شدیدی برانگیخته و باعث شگفتی متخصصان درمان شده است. «فرانکویس بالوکس» اپیدمیولوژیست بیماری‌های عفونی دانشگاه لندن می‌گوید هیچ کشوری مثل انگلیس عمل نکرده است: «این کار واقعاً جنون‌آمیز است و ممکن است خیلی گران تمام شود».


کارشناسان معتقدند این رویکرد آزمایش نشده است و سالمندان و افراد آسیب‌پذیر را بشدت در معرض خطر قرار می‌دهد. «مارتین هِبِرد» استاد بیماری‌های عفونی در دانشگاه بهداشت لندن در این‌باره گفته است: «مصونیت جمعی یعنی چیزی نزدیک به ۷۰ درصد از جمعیت انگلیس تاکنون مبتلا شده‌اند. این رویکرد برآمده از ویژگی‌های شخصی بوریس جانسون است که به دیدگاه‌ها و نظرات دانشمندان توجه کافی ندارد و پیش از این در موضوعات محیط‌زیستی هم چنین رویکردی نشان داده است؛ رویکردی ناامیدکننده در مقایسه با سایر رهبران کشورهای اروپایی که در مقابل شیوع کرونا رویکردی تهاجمی گرفته‌اند».


به‌رغم تمام انتقادات از رویکرد جانسون، بی‌بی‌سی فارسی بعد از بیان این اظهارات در مقام توجیه آن برآمده و بی‌توجه به سیاست تخریبی گذشته خود علیه سیاست‌های بهداشتی ایران، در گزارشی ویدئویی به ماله‌کشی برای جانسون پرداخت. در بخشی از گزارش این شبکه که روز یکشنبه با عنوان «ایمنی گله‌ای» منتشر شده، آمده است: «واکسیناسیون می‌تواند یک فرد را در برابر یک بیماری عفونی خاص ایمن کند. حالا اگر افراد زیادی از مردم در برابر یک عامل عفونی واکسینه شوند، مقاومت گروهی در برابر آن بیماری افزایش پیدا می‌کند. در این شرایط این نوع ایمنی مانند چتری است برای افراد مسن، نوزادان و.... می‌دانیم که هر کس به بیماری کرونا مبتلا شود می‌تواند حداقل آن را به ۲ یا ۳ نفر دیگر منتقل کند؛ حالا اگر سیستم ایمنی تعداد کافی‌ای از افراد جامعه در مقابل ویروس مقاوم شود، میزان گسترش بشدت کاهش پیدا می‌کند، چون این افراد دیگر ویروس را منتقل نمی‌کنند! برای رسیدن به وضعیت ایمنی گروهی در برابر کرونا باید تعداد زیادی از افراد به این ویروس مبتلا شوند! باید بیش از ۴۰ میلیون نفر از جمعیت ۶۶ میلیون نفری بریتانیا به این ویروس مبتلا شوند تا جامعه در برابر آن ایمن شود».


در همین راستا برخی کارمندان فارسی‌زبان شبکه بی‌بی‌سی نیز در صفحات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی توجیهات جالب توجهی برای سیاست درمانی جانسون ابداع کرده‌اند. فرناز قاضی‌زاده در این باره نوشت: «پس از مطالعه نسبتا فراوان، استراتژی دولت بریتانیا رو فهمیدم، میگم اگه از الان قرنطینه کنیم، مردم برای هفته‌ها جدیش نمیگیرن، برای همین باید بذاریم وقتی ظرفیت سیستم پزشکی کشور در حال پرشدن بود، قرنطینه کنیم، تا اون موقع هم یه عده زیادی میگیرن، اما ایشالا به خیر می‌گذره»!


یک خبرنگار دیگر این شبکه نیز نوشته است: «بریتانیا به‌جای قرنطینه و تعطیلی کسب‌وکار مردم روش مصونیت گله‌ای را در پیش گرفته. ۷۰-۶۰ درصد جمعیت کشور به ویروس کرونا آلوده خواهند شد و به این ترتیب اکثریت جامعه در مقابل این بیماری مصونیت می‌یابد تا ویروس خود به خود از بین برود»! این رویکرد مضحک و خنده‌دار کارمندان بی‌بی‌سی فارسی البته تعجبی ندارد، زیرا آن‌ها پیمانکار و حقوق‌بگیر دولت بریتانیا هستند، با این حال تعجب از بلاهت برخی افراد و جریان‌ها در داخل ایران است که این رسانه را معتبر، حرفه‌ای و حتی مستقل (!) قلمداد می‌کردند. ضمن اینکه انتظار می‌رود کارکنان بی‌بی‌سی فارسی با توجه به رویکرد دولت انگلیس از نسخه بوریس جانسون استفاده کنند و در نهایت نیز به کرونا مبتلا شوند!

منبع: امروز

۱۳۹۸/۱۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...