نسخه چاپی

آمریكایی‌ها ما را از منابعمان محروم و اقدام به خفت‌گیری و تهدید كشورها كرده‌اند

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با بیان اینكه آمریكایی‌ها ما را از منابع‌مان محروم و اقدام به خفت‌گیری و تهدید كشورها كرده‌اند كه به ما كمك نكنند، گفت: اگر می‌خواهند برای اولین بار كار انسانی انجام دهند تحریم‌ها را متوقف كنند.

به گزارش نما، «غلامرضا انصاری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران شب گذشته (سه‌شنبه) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت خارجه در پی شیوع کرونا در ایران گفت: کار ما در وزارت خارجه در پی کرونا، ضمن اینکه مراودات را با چین تحت کنترل داشتیم آن هم به خاطر اهمیتی که چین برای ما داشت، با بازگشت دانشجویان ایرانی آغاز شد و بعد از اینکه کشور درگیر کرونا شد و تقریبا ۲۸ بهمن اولین کیس‌هایی که دیده و اعلام شد، وزارت خارجه از آنجا بیشتر وارد ماجرا شد تا اینکه ستاد عالی تشکیل و در این ستاد ماموریت‌هایی از سوی رئیس جمهور به وزارت خارجه واگذار شد و وزیر خارجه نیز مسئولیت را به بخش اقتصادی داد.

اخبار سیاسی - وی افزود: در حال حاضر معاونت اقتصادی وزارت خارجه مسئولیت هدایت و کنترل ماموریت‌های وزارت خارجه را بر عهده دارد که شامل بحث صادرات و واردات، ایرانیان خارج از کشور، خارجی‌های داخل ایران، مرزها، حمل و نقل، ایرانیانی که در اطراف دنیا گرفتار شده و می‌خواستند به کشور بازگردند و حمل و نقل گسترده‌ ماست که در کشورهای مختلف گیر کرده بودند و باید به داخل کشور هدایت می‌کردیم. با توجه به وضعیتی که ایران داشت، کشورهای همسایه مرزها را بسته بودند و باید سعی می‌کردیم مرزها را باز کرده و تلاش کنیم با کشورهای اطراف در بخش همکاری‌های بهداشتی و گمرکات مراوداتی داشته باشیم.

*آمریکایی‌ها ما را از منابع خودمان محروم و اقدام به خفت گیری و تهدید کرده‌اند

معاون وزیر خارجه در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به سؤالی درباره ادعای آمریکایی‌ها برای آمادگی کمک به ایران اضافه کرد: ما از نظر منابع ارزی وضعیت بسیار خوبی داریم، آمریکایی‌ها ما را از منابع خودمان محروم کردند و اقدام به تهدید و خفت گیری کشورها کرده‌اند. حتی آمریکایی‌ها به کسانی که می‌خواهند به ما کمک کنند، مراجعه کرده و تهدیدشان می‌کنند.

وی یادآور شد: اگرچه کمک کردن و کار کردن با ما براساس قطعنامه‌ها و اراده سازمان‌های بین‌المللی است. البته از طرف دیگر برای ظاهر سازی و تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی می‌گویند دکتر بفرستیم و کمک کنیم.

انصاری تصریح کرد: اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند برای اولین بار کار انسانی انجام دهند، بهترین کار این است که تحریم‌ها را متوقف کنند، حداقل تحریم‌ها را در دورانی که ما درگیر مبارزه با کرونا هستیم متوقف کنند و اجازه دهند ما مبارزه جدی را با کرونا داشته باشیم، چرا که با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و مرزهای گسترده و همسایگان متعدد، هم ما بر همسایگان اثر می‌گذاریم و هم آنها بر ما.

معاون دیپلماسی اقتصادی درباره برجام با بیان اینکه ایران تا الان بر طبق گزارشات متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به همه تعهداتش در برجام عمل کرده، عنوان کرد: طرف‌های اروپایی تعهد کرده بودند ما را از مزایای اقتصادی برجام محروم نکنند که چنین نشد. تکلیف آمریکایی‌ها که در برجام مشخص است و بازی را به هم زدند و از تعهد دولت قبلی خارج شدند، ولی امروز اروپایی‌ها به جای اینکه در کنار ما باشند و برای رفع تحریم‌ها و فشارها کمک کنند، به علت محدودیت‌هایی که اعلام می‌کنند و عدم توانمندی آنها، فشارها به ایران دوچندان شده است.

انصاری بیان کرد: امیدواریم در دوران کرونا که دوران حساس تاریخ بشر است، اگر می‌خواهند یک چهره انسانی از خودشان نشان دهند، به جایگاه ایران توجه کرده و اجازه دهند ما از منابع‌مان استفاده کنیم و تحریم‌ها برای این مدت حداقل لغو شود.

۱۳۹۸/۱۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...