نسخه چاپی

پازل جدید هاشمی: "مملكت تنها یك منجی دارد؛ هاشمی ولاغیر!"

پازل سناریوی حضور هاشمی رفسنجانی در نقش یك منجی در انتخابات ریاست جمهوری آینده، هر روز بیشتر از روز قبل تكمیل می‌شود و افراد مختلف به این سناریو می‌پیوندند تا زمینه را برای بازگشت «تكیه‌گاه فتنه» به عرصه سیاسی كشور فراهم كنند؛ برنامه‌ای كه در ماه‌های اخیر به طور جدی پیگیری شده و امروز با مصاحبه جنجالی علی مطهری با یك روزنامه اصلاح‌طلب ادامه پیدا كرد.

به گزارش نما به نقل از رجانیوز، مطهری در مصاحبه با «اعتماد»، بدون توجه به اظهارات پیشین خود درباره خانواده هاشمی در سال ۸۴ و همچنین در زندان بودن دو فرزند او به دلیل جرم‌های امنیتی، گفته است: «حضور هاشمی رفسنجانی در یک دوره چهارساله می‌تواند کشور را از مشکلات خارج کند.»

14.jpg


 این ادعای عجیب درحالی از سوی علی مطهری بیان شده که خود مطهری در مهر ماه سال 83 و با اشاره به فعالیت‌های مشکوک اقتصادی خانواده هاشمی و همچنین عدم تحمل انتقاد در منش هاشمی، او را از کاندید شدن برای تصدی پست ریاست جمهوری منع کرده بود. مطهری در نامه‌ای سرگشاده خطاب به هاشمی رفسنجانی نوشته بود: «از قرار معلوم، تصمیم گرفته‌اید که در صورت لزوم پا به عرصه انتخابات ریاست جمهوری بگذارید و کاندیدا شوید. اینجانب به دلایلی که برخی از آن‌ها ذیلاً ذکر می‌شود، پیشنهاد می‌کنم که پا به این عرصه نگذارید... اکثر فرزندان و برخی نزدیکان شما در کارهای اقتصادی وارد شده‌اند و این امر در صورتی که جنابعالی رئیس جمهور شوید موجب افزایش شایعات خواهد شد. همچنین تحمل جنابعالی در مقابل انتقاد آشکار و مطرح در رسانه‌ها اندک است گرچه انتقادات خصوصی را راحت‌تر می‌پذیرید، و این امر یک نقطه منفی برای یک رئیس جمهور است و باعث پیدایش گروه‌های سیاسی نیمه مخفی می‌شود.»

جالب است که علی مطهری در سال 83 که برخی شبهات درباره فرزندان هاشمی وجود داشت، او را از حضور در انتخابات منع کرده بود اما اکنون که دو نفر از فرزندان او در زندان هستند و مجرمانه بودن اقدامات آن‌ها توسط دستگاه قضایی اثبات شده، مطهری از هاشمی دعوت می‌کند تا در انتخابات ریاست جمهوری کاندید شود؛ آن هم بعد از مواضع حمایتی هاشمی از فتنه‌گران در سال ۸۸ که سبب شد تا مردم او را «تکیه‌گاه» فتنه بنامند.

البته با توجه به اقدامات سران اصلاحات در حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم، طبیعی بود که فرد شاخصی از این جریان نمی‌تواند بار دیگر به عرصه سیاسی کشور به ویژه جایگاه مهمی مثل ریاست جمهوری بازگردد اما شکل‌گیری یک جریان سیاسی جدید تحت رهبری هاشمی رفسنجانی، اقدامی است که پیش از این بار‌ها از سوی برخی کارگزارانی‌ها نظیر عطاء‌الله مهاجرانی بیان شده بود و اکنون به نظر می‌رسد مورد قبول اصلاح‌طلبان قرار گرفته است.

پررنگ شدن حضور چهره‌هایی نظیر علی عسگری، قدرت‌الله علیخانی، مصطفی هاشمی‌طبا، اسحاق جهانگیری و اخیرا علی مطهری در رسانه‌های این جریان را هم می‌توان دلیل دیگری برای اثبات صحت این سناریو دانست. به نظر می‌رسد هاشمی رفسنجانی همانطور که در انتخابات سال ۸۸ تلاش کرد تا با کلید زدن پروژه «نه به احمدی‌نژاد»، همه طیف‌های سیاسی کشور را زیر پرچم خود و البته به نام میرحسین موسوی جمع کند، اکنون شخصا وارد میدان شده تا با منجی نشان دادن خود، مجددا سیاسیون اصلاح‌طلب از طیف‌های مختلف افراطی تا معتدل را پیرامون خود جمع کند.

به هر روی هاشمی رفسنجانی چه واقعا قصد آمدن به عرصه انتخابات را داشته باشد و چه رسانه‌ها نام او را برای رد گم کردن مطرح کرده باشند، روشی که اکنون اتاق فکر هاشمی رفسنجانی در پیش گرفته شباهت فراوانی با آنچه در سال ۱۳۸۴ با صحنه گردانی مهدی هاشمی رخ داد، دارد. اجاره کردن پرحجم رسانه‌های مکتوب و اینترنتی، به کارگیری برخی چهر‌های خاص، ارائه این تحلیل که هیچ کس جز هاشمی نمی‌تواند و... از جمله مشترکات سناریو سال ۸۴ و سال ۹۱ است.

به نظر می‌رسد پروژه بازگشت به عقب و ارتجاع در پوشش نسخه رهایی کشور از مشکلات کنونی، جدید‌ترین برنامه هاشمی رفسنجانی برای انتخابات ریاست جمهوری دهم باشد؛ انتخاباتی که اگرچه رهبر اقلاب به طور جدی نسبت به عدم آغاز زودهنگام جرقه آن هشدار داده‌اند اما گویا برخی از جریانات سیاسی مدت‌هاست که به دنبال تنظیم سناریوی خود برای انتخابات هستند.



15.jpg


 گفتنی است هفته گذشته بالاخره و بعد از حدود هشت سال، هاشمی رفسنجانی صراحتا اذعان کرد که تمام اقدامات و مواضعش در این سال‌ها و حتی همراهی جدی و صریحش با فتنه‌گران در سال ۸۸ تنها یک سبب داشته است: ماجرای انتخابات تاریخی سال ۸۴ و دوگانه هاشمی – گفتمان اصیل انقلاب اسلامی که رای تاریخی مردم به گزینه دوم را به همراه داشت.

عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی چند روز پیش به روایت دیدار جمعی از اصلاح‌طلبان با هاشمی پرداخت و به نقل از او گفت: «آقای هاشمی ضمن تاکید بر مشارکت حداکثری برای کمک به نزدیک شدن به وضع مطلوب کشور گفت: اتفاقات سال ۸۴ بر خلاف روند گذشته انقلاب بود و طبیعتاً این روند نمی‌تواند در مسیر کلی انقلاب باشد.»

انتخابات سال آینده به عنوان یکی از پیچ‌های تاریخ‌ساز انقلاب اسلامی مطرح است؛ چرا که ریاست جمهوری فعلی دو دوره ۴ ساله خود را گذرانده و دیگر نمی‌تواند کاندید باشد. همچنین وضعیت روشن اصلاح‌طلبان و یکسانی آن‌ها با براندازان، پذیرش آن‌ها در صحنه سیاسی کشور را غیرممکن کرده است. در این می‌ان، به نظر می‌رسد هاشمی رفسنجانی به دنبال ارائه پروژه دولت وحدت ملی اما اینبار در یک قالب جدید و تحت عنوان «راهکار برای نجات اوضاع کشور» و البته با چاشنی انتقام هاشمی از گفتمان اصلی انقلاب اسلامی به خاطر شکست در سال ۸۴ است.

۱۳۹۱/۸/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...