نسخه چاپی

آغاز شكایات در پایان دولت

این روزها روی میز رئیس دفتر رئیس‌جمهور یا میز دفتر حقوقی ریاست‌جمهوری شكایت‌هایی قضایی كه نام شاكی آنها اسفندیار رحیم‌مشایی است به چشم می‌خورد. او این‌بار از پیام فضلی‌نژاد به سبب نگارش مقاله‌ای، به دادسرای فرهنگ و رسانه دادستانی تهران شكایت كرد.

به گزارش نما، به نوشته روزنامه آرمان درحالی که هر روز بر تعداد شکایت دولت از رسانه‌ها و افراد افزوده می‌شود، همگان به خاطر دارند، پاستورنشینان در ابتدای دولت بر طبل عدم شکایت از منتقدان می‌کوبیدند اما هم‌اکنون میز معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری کم نشان از شکایت از رسانه‌ها و افراد ندارد.

البته فاطمه بداغی، قضیه شکایات را این‌گونه توضیح می‌دهد: «مصمم هستیم تا زمانی که فضای امنیت اخلاقی و حقوقی بر جامعه حاکم شود، با رعایت ادب و احترام، حقوق دولت، رئیس‌جمهوری و همه مقامات را پیگیری کنیم.»

به هر حال چند روز قبل حکم شکایت مشایی از دو مداح سرشناس یعنی منصور ارضی و حدادیان صادر شد. اولی از اتهام وارد تبرئه و دومی به پرداخت جزای نقدی محکوم شد و اکنون باید منتظر بود تا پیام فضلی‌نژاد که از حامیان دولت و محمود احمدی‌نژاد محسوب می‌شد، در دادگاه به دفاع از خود بپردازد.

فارس نوشت؛ براساس احضاریه شعبه 12 بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه، پژوهشگر «موسسه کیهان» باید روز 8 آذر سال‌جاری به دادسرای عمومی و انقلاب تهران برای پاسخ به پرسش‌های بازپرس پرونده حضور پیدا کند. مقاله «آیت‌الله علیه ماسون‌ها» یکی از نوشته‌های جنجالی «پیام فضلی‌نژاد» بود که دو سال و نیم قبل در 27 فروردین 1389 در روزنامه کیهان و هفته‌نامه 9 دی به چاپ رسید و پس از آن فارس و سایت برهان متن کامل‌تری از آن را منتشر کردند.

در این مقاله، پژوهشگر موسسه کیهان با شرح یکی از هشدارهای آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی با این عنوان که «خطر نفوذ فراماسونری در دولت» جدی است، به نگرانی این فیلسوف فقیه پرداخته بود؛ آیت‌الله مصباح‌یزدی گفته بود: «خطری که من احساس می‌کنم شدیدترین خطری است که تاکنون اسلام را تهدید کرده است و آن هم از سوی نفوذی‌هایی است که در بین خودی‌ها درحال رشد هستند».

پس از انتشار مقاله فضلی‌نژاد در رسانه‌های اصولگرا، آیت‌الله مصباح‌یزدی در ملاقات با پژوهشگر موسسه کیهان در قم، از وی به‌دلیل نگاه موشکافانه تاریخی به تحولات سیاسی تقدیر کرد. پیام فضلی‌نژاد در مهم‌ترین بخش مقاله «آیت‌الله علیه ماسون‌ها» درباره « فرقه مشائیه»، حلقه انحرافی دولت را پیرو «قرائت ریچارد فرای» دانسته است.

پیام فضلی‌نژاد در کتاب «ارتش ‌سری روشنفکران» که از سری کتاب‌های «نیمه پنهان» دفتر پژوهش‌های موسسه کیهان است، به نقد این تفکر پرداخته و درباره نزدیکی آرای آنان با نظریه «ملی‌گرایی اشراقی» از «ریچارد رورتی» نوشته است. «اسفندیار رحیم‌مشایی» از رسانه‌هایی که مقاله «آیت‌الله علیه ماسون‌ها» را منتشر کرده‌اند نیز مانند مدیرمسئول هفته‌نامه 9دی به اتهام ایراد تهمت و افترا شکایت کرده است.

شکایت رئیس دفتر رئیس‌جمهور از پژوهشگر موسسه کیهان درحالی است که سال 1389 هیات منصفه و دادگاه مطبوعات در پی شکایت مشایی از «حسین شریعتمداری» به دلیل افشاگری‌هایش علیه ارتباط حلقه انحرافی با دلال رابطه ایران و آمریکا و نیز انحرافات عقیدتی مشایی رأی به برائت مدیرمسئول روزنامه کیهان داد. پیام فضلی‌نژاد پیش از این در نمایشگاه مطبوعات گفته بود که درصورت وصول شکایت مشایی، با مجموعه وسیعی از دلایل و مستندات درباره همگرایی وی با اندیشه‌های فراماسونری در دادگاه حاضر خواهم شد و این شکایت برای حلقه انحرافی، پرهزینه خواهد بود.

موضوعی که در شکایات مشایی جلب‌توجه می‌کند، واکنش او به احکامی است که بعد از برگزاری دادگاه‌ها صادر می‌شود. بدین معنا که وکیل او از خوشحالی موکلش برای صدور رای و رسیدن او به هدفش سخن می‌گوید و از سوی دیگر در اطلاعیه دفتر رئیس‌جمهور صدور این احکام، تأمل‌برانگیز خوانده می‌شود. کمتر از 8 ماه به پایان دولت مانده و باید دید که آیا روند شکایت‌ها روی میز مشایی و معاونت حقوقی همچنان در حال افزایش خواهد بود یا نه؟

۱۳۹۱/۸/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...