نسخه چاپی

صالحي در جمع خبرنگاران:

معارضین مهمان تهران از دل سوریه آمدند

عکس خبري -معارضين مهمان تهران از دل سوريه آمدند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به شركت كنندگان در نشست گفتگوی ملی در سوریه كه از اقشار و طیف های مختلف سیاسی سوریه به شمار می روند، تصریح كرد: معارضه خارج نشین سوریه دركی از آلام مردم این كشور ندارند چون دهها سال در این كشور نبوده اند.

به گزارش نما به نقل از مهر، علی اکبر صالحی صبح امروز یکشنبه در حاشیه نشست گفتگوی ملی سوریه که در هتل استقلال تهران در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران در رابطه با شرکت کنندگان در اجلاس تهران، تصریح کرد: اقلیت های مذهبی و سیاسی، فرهیختگان و نخبگان و طیف های مختلف سیاسی سوریه در اجلاس گفتگوی ملی حضور دارند.

وی ادامه داد: عمده شرکت کنندگان در اجلاس تهران با دولت سوریه همراهی ندارند و علاوه بر این طیف هایی از معارضه این کشور نیز در اجلاس حضور دارند.

صالحی تاکید کرد: برگزاری اجلاس معارضین و دولت بشار اسد ابتکار جدیدی است که از طرف ایران دنبال شده در حالیکه تا کنون نشست های مختلفی پیرامون سوریه برگزار شده بود اما به نتیجه نرسید.

رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران تاکید کرد: معارضه خارجی سوریه نتوانسته است اهداف ملت سوریه را محقق کند چون به دنبال اهداف خودخواهانه بوده اند.

وی ادامه داد: این در حالیست که جمهوری اسلامی ایران پیشنهادات دموکراتیک در رابطه با سوریه دارد از طریق برگزاری انتخابات مردم این کشور سرنوشت خود را محقق کنند و دولت سوریه نیز باید به مطالبات مردم این کشور پاسخگو باشند.

صالحی حق انتخاب رئیس جمهور، آزادی مطبوعات و احزاب را از جمله مطالبات مردم سوریه عنوان کرد و گفت: دولت سوریه آمادگی خود را برای پاسخگویی به مطالبات مردم اعلام کرده و برگزاری نشست هایی مانند گفتگوی ملی تهران می تواند تسهیل کننده گفتگوی دولت سوریه با معارضین باشد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه برون رفت بحران سوریه می بایست به صورت سوری - سوری و از طریق مسالمت آمیز باشد نه با توصیه از خارج، اظهار داشت: بخش عمده از معارضه خارج نشین دهها سال در سوریه نبوده اند و درک درستی از آلام مردم این کشور ندارند در حالیکه کسانی در نشست گفتگوی ملی تهران شرکت دارند که از دل سوریه آمده اند.

وی با بیان اینکه در اجلاس تهران طیف های مختلف فضا برای گفتگوی آزاد خواهند داشت، گفت: امیدواریم در صورت توافق طیف های مختلف طبق بیانیه پایانی اجلاس دبیرخانه ای برای پیگیری گفتگوها تشکیل شود و این گفتمان ادامه یابد تا زمینه گفتگوی جدید معارضه با دولت سوریه فراهم شود.

۱۳۹۱/۸/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...