نسخه چاپی

اقدام مجلس برای نجات تالاب‌ها و دریاچه‌ها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به یك فوریت طرح نجات و احیای دریاچه ها و تالاب های كشور رای مثبت دادند.

به گزارش نمابه نقل از ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس با ۱۱۹ رای موافق،۴۳ رای مخالف و ۲۶ رای ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر با یک فوریت طرح نجات و احیای دریاچه ها و تالاب های کشور موافقت کردند.

این طرح با قید دو فوریت در صحن علنی مجلس مطرح شد اما دو فوریت آن به تصویب نرسید.

براساس ماده واحده این طرح و درصورت تصویب نهایی، دولت مکلف است حداکثر در مدت سه ماه فهرست تالاب ها و دریاچه های نیازمند حمایت را تهیه و عملیات اجرایی حمایت های خود را ضمن رعایت قانون حداکثر ظرف سه سال به نتیجه برساند.

همچنین در این جهت با به کارگیری همه امکانات مهندسی و عملیاتی خود برپایه نظریات کارشناسان مجرب داخلی و تجربیات سازمان ها و کشورهایی که بحران های مشابه را تجربه کرده اند، اقدام کند.

طبق تبصره یک این ماده واحده و درصورت تصویب نهایی، منابع مورد نیاز این قانون در سال جاری از محل ردیف های مصوب بند(ش) ماده (۲۲۴) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و ماده (۱۲) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران تامین می شود. بدیهی است این پیش بینی در بودجه سنوات آتی تا احیاء و نجات تالاب ها ودریاچه ها و برطرف شدن تهدیدات آسیب رسان به دریاچه ها و تالاب ها استمرار خواهد یافت.

همچنین براساس تبصره ۲ این طرح و درصورت تصویب نهایی، تامین حق آبه زیست محیطی آنها بر عهده سازمان محیط زیست است .

در تبصره دیگری نیز آمده است: احیای فضای سبز پیرامون آنها برعهده وزارت جهادکشاورزی است و تثبیت خاک و شنزارهای اطراف تالاب ها ودریاچه باید مورد توجه قرار گیرد.

در تبصره پنج این طرح قید شده است این طرح به منظور جلوگیری از برداشت صنعتی و معدنی تالاب ها و دریاچه ها است .

۱۳۹۱/۸/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...