نسخه چاپی

داريوش قنبري در گفت‌وگو با"افكارنيوز":

به این دلایل حضورمان در انتخابات مبهم است

عکس خبري -به اين دلايل حضورمان در انتخابات مبهم است

از آقای عارف نامی برده می شود به هر حال ایشان شخصیتی هستند كه تجربیات بسیار مهم و خوبی دارند اما اجماع برای ایشان زمانی ایجاد می شود كه شخصیت های كلیدی مثل آقای هاشمی و آقای خاتمی در مجموع با ایشان همراهی كنند... .

به گزارش نمابه نقل از افكار، داریوش قنبری از فعالان جریان اصلاحات در مجلس شورای اسلامی بود. او که چندین دوره مجلس را تجربه کرده نتوانست آرا مردم را برای نشستن بر روی صندلی‌های مجلس نهم با خود همراه کند.

قنبری اما کماکان در کنار افرادی چون کواکبیان، علیخانی و دیگر اصلاح‌طلبان راه نیافته به مجلس برای انتخابات‌های پیش‌رو در حال برنامه ریزی است. گفت‌وگوی"افکارنیوز" با او را در ادامه بخوانید:

اصلاح طلبان در خصوص حضور در انتخابات هنوز به اجماع نرسیده اند، به نظر شما با این شرایط و زمان باقی مانده دوم خردادی ها می توانند به صورت همه جانبه خود را محیای حضور در انتخابات کنند؟
در ارتباط با حضور اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو تحلیل بنده این است که اصلاح طلبان منتظر هستند ببیند که اوضاع و شرایط چقدر تغییر می کند و دنبال این هستند که شرایط مناسب و برابری برای حضور آنها در انتخابات ایجاد شود. اصل اساسی دمکراسی بحث برابر است. این برابری هم در ارتباط با رای دادن است؛ یعنی همانطوری که رای دهندگان می توانند رای بدهند و برابر هستند در ارتباط با انتخاب شوندگان نیز این برابری صدق می کند و کسانی که کاندیدا هستند انتظار دارند که برخورد برابر و یکسانی با آنها شود.
اصلاح طلبان منتظر هستند که شرایط برای یک رقابت برابر ایجاد شود. تازمانی که آنها احساس کنند طرف مقابلشان در موضع فرادستی قرار دارد و برای آن شرایط تعیین می کند و آنها می‌گویند که اصلاح طلبان به چه شکلی بیایند و نیایند این دیگر با آن وضعیت برابری فاصله بسیار زیادی دارد و با اصل اساسی دمکراسی که برابری باشد همخوانی ندارد.
ما باید ببینم که به چه اندازه می توانیم به رقابت برابر با رقیبمان بپردازیم و در مجموع این رقابت برابر تعیین کننده خواهد بود برای حضور اصلاح طلبان در عرصه. دلیل سکوت فعلی به نظر من همین است که اصلاح طلبان منتظر هستند که چنین فضایی ایجاد شود و در شرایط کنونی که بسیاری از تشکل های سیاسی اصلاح طلب تعطیل شده اند و مطبوعات اصلاح طلب فعالیت چندانی به آن معنا ندارند در این شرایط اصلاح طلبان با دست و بال بسته هم نمی توانند حضور پیدا کنند بایستی زمینه برای حضورشان فراهم شود. باید اصلاح طلبان مطبوعاتشان را فعال کنند و آنچه که می خواهند بگویند سانسور نشود و در مجموع مهمتر از همه چیز رقیب آنها در موقعیت فرادستی نباشد که برای آنها تعیین وتکلیف کند.

گزینه اصلی اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری کیست؟
از گزینه های زیادی برای انتخابات نام برده می شود اما من فکر می کنم که اصلاح طلبان زمانی پای کار خواهند آمد که شرایط مهیا شود. این مهیا شدن شرایط خیلی مهم است و مهمتر از بخش شخص و اینکه کسی کاندیدا باشد یا نباشد. من فکر می کنم این بحث نقش کلیدی را در تصمیم اصلاح طلبان دارد. البته من سخنگوی اصلاح طلبان نیستم و این تحلیل شخصی خودم است. از آقای عارف نامی برده می شود به هر حال ایشان شخصیتی هستند که تجربیات بسیار مهم و خوبی دارند اما اجماع برای ایشان زمانی ایجاد می شود که شخصیت های کلیدی مثل آقای هاشمی و آقای خاتمی در مجموع با ایشان همراهی کنند و با وجود شخصیت های کلیدی چون این عزیزان است که اجماعی در خصوص ایشان شکل می گیرد. گرچه بسیاری از اصلاح طلبان منتظر تصمیم خود آقای خاتمی هستند برای ورود به عرصه.

آیا اصلاح طلبان با وجود کاندیداهای مختلفی که مطرح می کنند در خصوص یک کاندیدای مشخص خودشان به اجماع می رسند؟ چون بیش از اینکه بحث شرایط باشد به نظر می رسد خود اصلاح طلبان هم در خصوص کاندیدای مشخص اختلافاتی دارند و به همین دلیل است که در خصوص حضور علنی در انتخابات هنوز اظهار نظر کلی نکرده اند. گرچه برخی مثل آقای عارف با رضایت یک گروه خاصی از اصلاح طلبان اعلام حضور کرده است اما همه اصلاح طلبان امروز در کنار آقای عارف نایستاده اند.
چنانچه آقای خاتمی به عرصه ورود پیدا کند، خود وجود آقای خاتمی در عرصه می تواند اجماع ایجاد کند و پدید آورنده ی اجماع خاصی خواهد بود.
هنوز ایشان اظهار نظر نکرده است و بسیاری از اصلاح طلبان هم منتظر ایشان هستند که ببیند که چه تصمیمی می گیرد و چه حضور خودشان و چه حمایت از یک کاندیدای خاص می تواند موثر باشد. به هر حال آقای خاتمی و همینطور آقای هاشمی از شخصیت های مطرح و محوری هستند.

۱۳۹۱/۸/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...