نسخه چاپی

اسراییل پیشنهاد آتش‌بس را به مصر داد

پس از پنج روز درگیری و حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه بالاخره اسرائیلی‌ها با شروط حماس موافقت كردند و پیش نویس توافقنامه‌ای را حاوی پذیرش شروط حماس برای آتش بس به مقامات مصر ارائه كردند.

به گزارش جهان، ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره نوشت: منابع آگاه در قاهره اعلام کردند که پس از مذاکرات گسترده میان فرستاده رژیم صهیونیستی به مصر و گفت‌وگوی وی با مقامات امنیتی مصر، اسرائیل پذیرفت تا با قبول شروط حماس برای آتش‌بس به حملات خود به نوار غزه پایان دهد.

بنابر این گزارش مذاکره‌کننده ارشد اسرائیل برای مذاکره با مقامات مصر به عنوان میانجی‌گر درگیری‌ها بین حماس و اسرائیل، راهی قاهره شده تا پیش نویس توافقنامه آتش بس را به مقامات امنیتی مصر تحویل دهد که در آن رژیم صهیونیستی متعهد شده تا گذرگاه‌های نوار غزه را بگشاید و به محاصره نوار غزه پایان دهد.

در پیش نویس این توافقنامه که هم اکنون در قاهره در دست بررسی است دیگر شرط اصلی حماس یعنی توقف ترور رهبران حماسی نیز وعده داده شده و اسرائیل ملزم شده که به ترورهای هدفمند خود پایان دهد اما در مقابل گروه‌های مقاومت نیز باید به موشک‌پراکنی‌های خود خاتمه دهند.

هنوز سمت و یا اسم مذاکره‌کننده ارشد رژیم صهیونیستی که به قاهره فرستاده شده، اعلام نشده اما احتمال می‌رود به زودی این توافقنامه به امضای مقامات حماس نیز برسد.

پیشتر محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر اعلام کرده بود شواهد و نشانه‌هایی در دست است که نشان می‌دهد به زودی آتش بس میان دو طرف اعلام می‌شود.

محمد مرسی روز یکشنبه بار دیگر با هیات حماس به رهبری خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس دیدار کرد و درخصوص شروط حماس برای پذیرش آتش بس بحث و مذاکره کردند.

خالد مشعل با شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر که برای مذاکره با مقامات مصری و حماس به قاهره سفر کرده بود نیز دیدار کرد و دو طرف تازه‌ترین تحولات غزه و راه‌های پایان دادن به تجاوزات رژیم صهیونیستی را به بحث و مذاکره گذاشتند.

امیر قطر در سخنانی با تشکر از اقدامات مصر برای پایان دادن به حملات علیه غزه گفت: وضعیت در کشورهای عربی نسبت به قبل تغییر کرده و اکنون کشورها در سطح جهان عرب همراه و همدل با ملت غزه هستند.

وی تاکید کرد: اسرائیل مادامی که با مقاومت سرسختانه نیروهای مقاومت مواجه نشود به دشمنی‌های خود با فلسطین و غزه پایان نمی‌دهد.

وی گفت: اسرائیل همواره به توافق‌های آتش بس احترام نمی‌گذارد و آنها را نقض می‌کند و کشورهای عربی باید موضعی محکم در قبال خونریزی‌های اسرائیل اتخاذ کنند.

خالد مشعل همچنین با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه که او نیز به قاهره سفر کرده بود دیدار کرد و تحولات جاری در نوار غزه و انتظارات حماس برای پایان دادن به عملیات موشکی خود را به اطلاع وی رساند.

تشکیلات خودگردان فلسطین نیز خواستار نشست فوری سران کشورهای عربی برای بررسی تحولات غزه و سفر چند تن از رهبران عربی به نوار غزه شد.

در سطح بین‌المللی نیز لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه وارد تل آویو شد و با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار کرد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل پیش از سفر به تل آویو از دو طرف درگیر در فلسطین اشغالی خواست تا به خشونت‌های خود پایان دهند.

وی از کشته شدن ۱۰ تن از اعضای یک خانواده در حملات رژیم صهیونیستی به شدت ابراز ناراحتی کرد و از حماس نیز خواست تا به عملیات موشکی خود پایان دهد.

دبیرکل سازمان ملل هنوز به طور رسمی اعلام نکرده که در سفر خود به فلسطین از چه مناطقی دیدار می‌کند اما بنا به گفته منابع سازمان ملل وی به تل آویو خواهد رفت و پس از آن برای دیدار با مقامات فلسطینی به رام‌الله می‌رود.

۱۳۹۱/۸/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...