نسخه چاپی

روزهای باقی‌مانده تا آغاز مجلس یازدهم

فرصت مغتنم منتخبان

مهدی سعیدی

قریب به ۴۰ روز دیگر یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز به کار خواهد کرد و نمایندگان منتخب مردم در بهارستان جمع خواهند شد تا سکان قوه مقننه را به دست بگیرند و با ریل‌گذاری و نظارت بر دولت برای حل مشکلات کشور اقدام نمایند. واقعیت این است که وظایف نمایندگان از خردادماه شروع نمی‌شود، بلکه کار منتخبان از سوم اسفند که نتایج انتخابات مشخص شد زمان باقی‌مانده تا آغاز مجلس یازدهم فرصت مغتنمی است که در اختیار منتخبان مردم قرار دارد تا به برخی امور بیندیشند و متناسب با آن تدبیر کنند.

که در این زمینه چند نکته قابل ذکر است؛

نمایندگانی که اولین بار است توفیق نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی را یافته‌اند‌ـ و البته تعداد آنان تعداد قابل ملاحظه و بیش از ۵۰ درصد است‌ـ توجه کنند که زمان باقی‌مانده تا آغاز به کار رسمی مجلس، فرصتی مناسب است برای آشنایی با ابعاد مسئولیتی که قرار است بر دوش‌شان گذاشته شود و پیش از آن تجربه آن را نداشته‌اند. انتظار از نمایندگان مجلس این است که بلافاصله از خرداد ماه کار را آغاز کنند و امور پارلمان را در دست بگیرند، نه آنکه ماه‌های اول را به دید دوره آموزشی نگاه کنند و فرصت خدمت را از دست بدهند.

مجلس جایگاهی است که یکی از الزامات کارآمدی آن، هماهنگی و هم‌افقی نمایندگانش است. فقدان حزب و تشکیلات سیاسی منسجم که این هم‌افقی در مسائل مختلف را پیش از انتخاب نمایندگان فراهم کند نیز مزید بر علت شده است تا ما با ۲۹۰ نماینده‌ای مواجه شویم که اغلب آنان در روز افتتاح مجلس همدیگر را ملاقات می‌کنند و از مبنای فکری و نگرشی یکدیگر ناآگاهند! از این‌رو بهتر است فرصت باقی‌مانده تا آغاز به کار مجلس صرف هم‌افقی نگاه و گفت‌وگو میان منتخبان شود تا آثار انسجام حاصل‌شده در مصوبات مجلس عیان گردد.

مجلس مجموعه‌ای ساختارمند است که پس از شکل‌گیری بخش‌های تشکیلاتی آن، همچون هیئت‌رئیسه، کمیسیون‌ها و... آغاز به کار خواهد کرد. در این عرصه معمولاً اختلاف نظرات و موانعی وجود دارد که بدون شک اگر در روزهای باقی‌مانده به آغاز کار مجلس بین مجلسیان حل‌وفصل شود، سودمند است و کمتر موجب اتلاف وقت و توان مجلس خواهد بود. در این میان، رقابت‌های کاذب سیاسی‌ـ جناحی معطوف به اغراض و منفعت‌طلبی‌های رایج، زمان زیادی از مجلس تلف خواهد کرد. فرصت چهل‌روزه می‌تواند بخشی از عوارض آن را بکاهد و به بستری برای رفع مشکلات، گفت‌وگو و تعاملات سیاسی بدل شود و اختلافات مرتفع شود.

تشخیص اولویت‌ها، مسئله اصلی است که مجلس بدون توجه به آن نمی‌تواند مجلسی توانمند و مؤثر باشد. این اولویت‌ها باید در ذهن تک‌تک نمایندگان شکل بگیرد و تفاهمی درباره آنان به وجود بیاید و برای رسیدگی به آن برنامه‌ریزی شود. فرصت چهل‌روزه پیش رو، زمان مناسبی است که در این باره میان مجلسیان رایزنی صورت گیرد و تفاهم و توافق لازم حاصل شود.

در کنار اولویت‌ها، لحاظ کردن فوریت‌ها نیز مسئله مهمی است که بدون توجه به آن انتظارات مردم برآورده نمی‌شود. طبیعی است اگر مجلس بتواند در ماه‌های ابتدایی کار خود چند طرح مؤثر برای رفع مشکلات مهم و آنی موکلان داشته باشد، بدون شک بر میزان رضایت مردمی خود خواهد افزود. امروز یکی از فوریت‌های مهم کشور حل معضلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که بر اثر شیوع بیماری کرونا ایجاد شده است. مجلس باید حل معضلات این عرصه را با فوریت دنبال کند تا حداقل بخشی از خسارات اقشار آسیب‌دیده در این زمینه جبران شود و از آسیب‌های بیشتر جلوگیری شود.

نمایندگی مجلس، یعنی وکالت مردمی را برعهده گرفتن که با مشکلات و معضلاتی روبه‌رو هستند که انتظار دارند موکلان آنان مشکلات‌شان را رفع نمایند. لازمه این کار آن است که پای صحبت مردم بنشینیم، صدای‌شان را بشنویم و با دردها و رنج‌های‌شان آشنا باشیم. بدون شک، شروع کار مجلس زمان‌گیر خواهد بود و ارتباط با مردم دشوار؛ از این‌رو زمان موجود بهترین فرصت برای ارتباط‌گیری و تعامل با مردم است تا با دست پر وارد بهارستان شویم.

در پایان، نماینده تراز انقلاب اسلامی نماینده‌ای است که در خط ولایت و رهبری قرار داشته و به دغدغه‌ها و انتظارات ایشان آشنا باشد و برای تحقق عملی آنها بکوشد! زمان باقی‌مانده فرصتی است برای مرور توصیه‌ها و رهنمودهای حکیم انقلاب اسلامی که بهترین راهنما و حامی مسئولان کشور هستند.

۱۳۹۹/۲/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...