نسخه چاپی

ولیعهد عربستان در آستانه مرگ

منابع آگاه می‌گویند كه امیر سلمان، ولیعهد عربستان كه ۷۷ سال سن دارد خود در وضعیت جسمانی بغرنجی به سر می‌برد.

به گزارش نمابه نقل از خبرآنلاین، ملک عبدالله، پادشاه عربستان که بالغ بر ۸۸ سال سن دارد بامداد یکشنبه عمل جراحی در کمر خود انجام داد. این چهارمین عمل جراحی‌ای است که وی از سال ۲۰۰۵ تا کنون در ناحیه غضروفی ستون فقرات خود انجام می‌دهد. مقامات عربستانی این عملیات را موفقیت‌آمیز توصیف کرده‌اند. این بار بر خلاف گذشته اعلام نشد که در طول عمل جراحی مسئولیت‌های وی به ولیعهد سپرده می‌شود، این مساله نشان می‌دهد که عمل جراحی او این مرتبه چندان سخت و سنگین نبوده، اگر چه سوالاتی را نیز بی پاسخ به قوت خود باقی گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، با این حال این مساله سبب نشده است تا رهبران عربستانی و مقام‌های ارشد این کشور و به همراه آنها کشورهای غربی نسبت به وضعیت جسمانی و حیات او احساس نگرانی نکنند. در این میان کشورهای غربی از همه نگرانترند، آنها نمی‌دانند که پس از ملک عبدالله آینده این کشور نفت‌خیز اما دیکتاتوری عرب که خفقان شدید باعث شده است تا خشم فروخفته شدید اجتماعی در آن شکل بگیرد، به کدام سمت و سو خواهد رفت. برای همین به مقامات ریاض توصیه می‌کنند که عنان کشور را به نسل سوم خاندان سلطنتی واگذار کنند تا پیرمردان نسل دوم کم کم از عرصه سیاسی کشور دور شده و عربستان بتواند از وضعیت بغرنجی که امنیت و ثبات آن را تهدید می‌کند، با هزینه‌های کمتری عبور کند.

اکنون که ملک عبدالله، همچنان در بیمارستان ریاض بستری است و گفته می‌شود به دلیل کهولت سن دوره نقاهت وی به سختی ادامه دارد، بحث جانشینی او بیش از هر زمانی مطرح شده است. به خصوص که برای بسیاری از ناظران مسائل عربستان این سوال مطرح شده است که چرا پادشاه زمانی که قصد رفتن زیر تیغ عمل جراحی را داشته بر خلاف گذشته که حتی در کوچکترین مسائل اخیارات خود را به ولیعهد تفویض می‌کرده، این بار اختیارات خود را به ولیعهد خود تفویض نکرده است؟

منابع آگاه می‌گویند که امیر سلمان، ولیعهد عربستان که ۷۷ سال سن دارد خود در وضعیت جسمانی بغرنجی به سر می‌برد. پایگاه خبری تحلیلی فرانسوی اینتلجنس آن لاین که در امور امنیتی تخصص دارد و معمولا اخبار و تحلیل‌های این حوزه را پوشش می‌دهد در این باره گزارش می‌دهد که امیر سلمان از ابتدای زمانی که پست ولیعهدی را بر عهده گرفته از بیماری آلزایمر رنج می‌برده و در ماه گذشته میلادی نیز دچاره سکته قلبی شده است. وضعیت جسمانی وی تا آن اندازه وخیم است که دست راستش کاملا از کار افتاده است و وی نمی‌تواند از آن استفاده کند.

این مساله سبب شده تا بسیاری از ناظران بحث انتخاب فردی دیگر به جای امیر سلمان را پیش بکشند. اما چه کسی می‌تواند جانشین امیر سلمان شود؟ تحلیلگران بر این باورند که شانس محمد بن نایف، وزیر کشور فعلی که پدرش چند ماهی بیشتر ولیعهد نبود و بعد از آن درگذشت، و در حال حاضر در وضعیت جسمانی مطلوبی به سر می‌برد و توانسته در بحث مبارزه با تروریسم موفقیت‌های در خور توجهی کسب کند بیشترین شانس را برای رسیدن به منصب ولیعهدی و بعد از آن پادشاهی کشور را دارد.

عبدالعزیز القاسم، تحلیلگر سیاسی در ریاض در این باره به روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز می‌گوید: «آن‌چه باعث شده تا نگاه‌ها متوجه امیر محمد بن نایف شود انتخاب او به عنوان وزیر کشور عربستان از سوی پادشاه است. این حرکت می‌تواند آغازی برای بها دادن به نسل سوم و انتخاب فردی از آنها به عنوان ولیعهد آینده کشور محسوب شود.»

روزنامه آلمانی ولت نیز تحلیل می‌کند که شانس امیر محمد، وزیر کشور فعلی که در زمان ولیعهدی پدرش وزیر کشور عربستان بوده برای رسیدن به تخت پادشاهی از همه بیشتر است. برای همین مجددا به سمت وزارت کشور انتخاب شده است تا شانسش برای رسیدن به سلطنت بیشتر شود.

۱۳۹۱/۸/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...