نسخه چاپی

بزرگ‌ترین عرضه سهام دولتی

عکس خبري - بزرگ‌ترين عرضه سهام دولتي

یكی از منابع تأمین بودجه دولت در سال 1399، واگذاری بخشی از سهام دولت به مردم از طریق بورس است



یکی از منابع تأمین بودجه دولت در سال 1399، واگذاری بخشی از سهام دولت به مردم از طریق بورس است و از سال قبل نیز حرف فروش بخشی از سهام پالایشگاهی، بیمه‌ای و بانکی به گوش می‌رسید، تا اینکه رئیس‌جمهور روحانی در جلسه هیئت دولت اعلام کرد: «بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، در روزها و هفته‌های آینده شاهد یک اقدام مهم از سوی وزارت اقتصاد خواهیم بود که واگذاری سهام در قالب صندوق «ETF» خواهد بود که شامل عرضه سهام شرکت‌های مهم بانکی و بیمه‌ای است... مردم می‌توانند تا سقف ۲ میلیون تومان این سهام را خریداری کنند که از تخفیف هم برخوردار می‌شوند.»

1ـ روزنامه «دنیای اقتصاد» با تیتر «کمین 8 میلیونی برای عرضه بزرگ»، میزان مشارکت در عرضه‌های اولیه را بررسی و به این نکته توجه کرد که تاکنون عرضه‌های اولیه زیر 2 میلیون نفر شرکت‌کننده داشته است و فقط در آخرین عرضه اولیه، برای نخستین بار، میزان مشارکت به حدود 2/2 میلیون نفر رسید. دولت با هدف مشارکت بیشتر مردم و بدون استفاده از کد بورسی قصد دارد از طریق کد ملی آنها و از درگاه اینترنتی بانک‌ها میزان مشارکت را افزایش دهد. پیش‌بینی می‌شود حدود 8 میلیون نفر در این عرضه بزرگ شرکت کنند. 2ـ در اجرای جزء 2 بند الف تبصره 2 قانون بودجه سال 1399 کل کشور و مصوبات هیئت وزیران در این زمینه، وزارت اقتصاد و امور دارایی جزئیات این عرضه را اعلام کرد؛ به این صورت که این عرضه از طریق صندوق‌های ETF و از 14 تا 31 اردیبهشت پذیره‌نویسی می‌شوند. 3ـ شاخص بورس در هفته‌های اخیر رشد شگفت‌انگیزی داشته است، به گونه‌ای که فقط از ابتدای سال جاری تاکنون بورس رشد بیش از 50 درصدی را به خود دیده است. ورود سرمایه‌های خُرد مردم به بازار بورس مهم‌ترین شاخصه بورس در این مقطع بوده است.

هرچند هجوم نقدینگی به هر بازاری موجب به هم خوردن توازن و به وجود آمدن برخی تهدیدات می‌شود، اما بازار بورس کم‌خطرترین محل برای سرمایه و نقدینگی سرگردان در جامعه است. تصمیم دولت، هم درباره نحوه واگذاری سهام در قالب صندوق‌های ETF و هم حمایت از بازار بورس، از جانب اغلب کارشناسان اقتصادی مورد تأیید قرار گرفته است؛ اما برای ادامه این روند باید سطح آگاهی و دانش مردم نسبت به بازار بورس و نقش آن در اقتصاد کشور ارتقا یابد تا افراد تازه‌وارد طعمه افراد حرفه‌ای در بازار نشوند؛ خطری که این روزها بیشتر احساس می‌شود.

بصیرت

۱۳۹۹/۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...