نسخه چاپی

شیوع كرونا و بی پولی عربستان

عکس خبري -شيوع کرونا و بي پولي عربستان

وزیر دارایی عربستان، گفت: اینكه شیوع كرونا چقدر بر اقتصاد تاثیر گذاشته است زودتر از سه ماه دوم سال جاری میلادی مشخص نمی‌شود.


به گزارش نما، محمد الجدعان، وزیر دارایی عربستان سعودی ، در مصاحبه با شبکه العربیه این کشور، گفت اینکه شیوع ویروس جدید کرونا چقدر بر اقتصاد تاثیر گذاشته است زودتر از سه ماه دوم سال جاری میلادی مشخص نمی‌شود.

اخبار بین الملل-او در این مصاحبه گفت: «هزینه‌ها باید کاهش یابد تا بتوان با عواقب ناشی از شیوع ویروس کرونا مقابله کرد و باید مراقب باشیم که هزینه بدهی‌ها را افزایش ندهیم.» او در ادامه اضافه کرد: «تاثیر واقعی شیوع کرونا تنها در سه ماهه دوم سال جاری میلادی مشخص می‌شود و باید خود را برای شوک بسیار بزرگ درآمدی آماده کنیم.»

به گفته الجدعان، عربستان خود را برای «اقدامات سخت و دردناک» جهت کاهش هزینه‌ها آماده کرده است. او تاکید کرد «باید کمربند‌ها را محکم کنیم و از بحران بیرون بیاییم. سفر پیش رو طولانی است.» وزیر دارایی عربستان سعودی در ادامه توضیح داد این کشور و همچنین کل جهان به آنچه که پیش از همه‌گیری ویروس کرونا بود برنمی‌گردند و فرایند‌های اقتصادی دستخوش تغییرات قابل توجهی خواهند شد.

در ماه آوریل، الجدعان از موضع قدرت اعلام کرده بود عربستان سعودی با شیوع کرونا و در نتیجه کاهش چشمگیر درآمد‌های نفتی روبه‌رو است، اما، چون در سال‌های اخیر اصلاحات زیادی در این کشور روی داده است قابلیت‌های زیادی برای جبران این قیمت‌های پایین وجود دارد. اما به نظر می‌رسد هنوز مدت زیادی از کاهش بی‌سابقه بهای نفت نگذشته است که سخن از محکم کردن سر کیسه و به نوعی ریاضت اقتصادی در کشور به میان می‌آید.

عربستان، بزرگترین صادرکننده نفت جهان است و بیشترین منبع درآمد این کشور از طریق فروش نفت خام به دست می‌آید. قیمت نفت خام برنت در ماه مارس بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت و این تنزل قیمت ادامه یافته است تا جایی که اکنون به حدود ۲۰ دلار در هر بشکه رسیده است. صندوق بین المللی پول بر این عقیده است که عربستان سعودی باید بودجه خود را بر همین اساس تنظیم کند.

پیشتر وزیر دارایی این کشور گفته بود برای جبران کاهش درآمد‌ها به دریافت وام از نهاد‌های بین‌المللی فکر می‌کند و ریاض در نظر دارد امسال وام بیشتری تا حدود ۲۲۰ میلیارد ریال دریافت کند.

هرچند به عقیده کارشناسان عربستان با وجود کم کردن هزینه‌ها و تلاش برای تکیه بیشتر به دریافت وام، مجبور است برای مقاومت در برابر فروپاشی تاریخی بازار‌های کالا، از ذخایر خود بیشتر استفاده کند.

۱۳۹۹/۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...