نسخه چاپی

انتقاد فراستی از تندروی در نقد میگرن

مسعود فراستی در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی "میگرن" با انتقاد از برخی تندوری‌ها در نقد فیلم گفت: آن‌ها كه میگرن را سیاه‌نمایی می‌دانند در برابر "یك خانواده محترم" چه موضعی می‌خواهند بگیرند!؟ خود را دار می‌زنند؟

به گزارش نما به نقل از مهر، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی "میگرن" به‌عنوان اولین ساخته بلند سینمایی مانلی شجاعی‌فرد عصر امروز در سالن بصیرت مجتمع فرهنگی 13 آبان برگزار شد. در این نشست پس از نمایش فیلم مانلی شجاعی‌فرد و مسعود فراستی به نقد و بررسی اثر به همراه پرسش و پاسخ حاضران پرداختند.


مسعود فراستی در بخشی از این نشست با اشاره به برخی تندروی‌ها در مواجهه با آثار سینمایی، از کثرت به کار بردن واژه‌هایی همچون "سیاه‌نمایی" انتقاد کرد و گفت: نمی‌دانم دوستانی که فیلم‌هایی مانند "میگرن" را سیاه‌نما می‌دانند در مواجهه با اثری همچون "یک خانواده محترم" چه واکنشی می‌خواهند نشان داهند؛ لابد خود را دار می‌زنند!

این منتقد سینمایی افزود: خواهش می‌کنم تا اطلاع‌ ثانوی واژه سیاه‌نمایی را از ادبیات نقد حذف کنید مگر در قبال فیلم‌هایی چون "یک خانواده محترم"، آثار مخملباف، قبادی و فیلم‌هایی از این دست. فیلم "میگرن" به هیچ وجه سیاه‌نما نیست. به محض اینکه یک نفر بگوید بالای چشمتان ابروست که نمی‌شود سیاه‌نمایی!؟ باید این عینک بدبینی را از چشم‌مان برداریم و بدانیم هر نقدی سیاه‌نمایی نیست.

فراستی تأکید کرد: فیلم شجاعی‌فرد برخلاف برخی ادعاها نه سیاه است و نه فمینیستی. فیلم اما دو مشکل دارد؛ یکی مشکل ساختار است و دیگری مشکل نگاه. فیلم بیش از اندازه درگیر جزئیات است و جزئیاتی که خوب هستند اما فیلم نمی‌تواند آن‌ها را جمع کند. این موارد را می‌توان به‌عنوان نقد فیلم طرح کرد.


مانلی شجاعی‌فرد کارگردان فیلم "میگرن"هم در قبال انتقاد برخی حاضران درباره سیاه‌نمایی فیلمش تأکید کرد: اصلاً فیلمم را سیاه‌نما نمی‌دانم؛ چراکه اساساً چنین نگاهی به اجتماع خود ندارم.

این کارگردان جوان تأکید کرد: پایان‌بندی فیلم هم نشان‌دهنده این است که اصراری برای سیاه‌نمایی ندارم اما باید واقعیت‌ها را نشان می‌دادم. این شرایط و خستگی آدم‌هاطبیعت اجتماع ما است و من نمی‌توانم در روایت خود درباره این اجتماع، دروغ بگویم.

کارگردان "میگرن" تأکید کرد: تمام آنچه در فیلم نشان داده‌ام،خود در زندگی روز‌مره لمس کرده‌ام و اینگونه نیست که بخواهم شرایط را سیاه تصویر کنم. هدف اصلی من نشان دادن تنهایی آدم‌ها در جامعه امروز است.

۱۳۹۱/۸/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...