نسخه چاپی

تاكید آیت الله مصباح بر كار تشكیلاتی و تحزب

عکس خبري -تاکيد آيت الله مصباح بر کار تشکيلاتي و تحزب

وی به ضرورت كار تشكیلاتی تاكید و با بیان اینكه نباید از مدل الگوی غربی در كار تشكیلاتی استفاده كرد افزود: این ایده كه انسان‌ها با یكدیگر هم‌افزایی داشته باشند اصل اسلامی است و بیشترین دستور اسلام بر مشاركت و تعاون است.

به گزارش نما به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی امروز در دیدار شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم برگزار شد، گفت: خدا را شکر می‌کنیم که معرفت، اسلام و اهل ‌بیت (ع) را به ما عنایت کرده و همچنین در این عصر منت بزرگی بر ما گذاشت که شخصی از تبار و خصال ائمه (ع) به ما داد که با رهنمودهای ایشان جامعه از پستی به عزت رسید.

وی مقام معظم رهبری را نسخه بدل حضرت امام (ره) برشمرد و با بیان اینکه گویا روح امام (ره) در ایشان تجلی کرده است افزود: در سایه پیروزی انقلاب اسلامی اشخاص، بزرگان و گروه‌هایی تربیت شده و شکل گرفتند که در مقایسه با سایر کشورها مانند نور و ظلمت هستند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بیان داشت: افراد و مسئولان کشور ما به هیچ وجه قابل مقایسه با مسئولان سایر کشورها نیستند، به عنوان مثال بعد از انقلاب اسلامی چند رئیس ‌جمهور در کشور ما بر سر کار آمدند که به برخی از آنها بیشترین اشکال را وارد می‌کنیم اما هرگز قابل مقایسه با رؤسای جمهور کشورهای دیگر نیستند که آلوده به مفاسد اخلاقی و مفاسد مالی هستند و منتظرند که دور آنها تمام شود و مورد محاکمه قرار بگیرند.

عضو خبرگان رهبری به اختلافات فردی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: برخی از این اختلافات در روان‌شناسی نیز مطرح است که تضادی با هم ندارند چون تفاوت‌هایی در انسان‌ها وجود دارد که هر کدام برای مسئولیتی ساخته‌ شده‌‌اند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال نباید بگوییم چون این فرد در مدیریت جنگ موفق بوده در مسائل فرهنگی هم می‌تواند موفق باشد و نباید صرفاً کسی که در جایی پیشرفت داشته او را برای همه جا تعمیم دهیم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) این نوع اختلافات را مایه برکت دانست و اظهار داشت: باید از این نوع اختلاف سلیقه‌ها قدردانی کرد چرا که اگر همه مردم یکنواخت فکر می‌کردند در یک بخش جامعه پیشرفت داشت و سایر ابعاد معطل باقی می‌ماند.

وی افزود: در این نوع اختلافات وظیفه ما این است که افراد را بهتر بشناسیم و آنها را به درد کاری که می‌خورند سوق دهیم.

عضو خبرگان رهبری اضافه کرد: کسی که در اثر عدم تحقیق، کوتاهی و اشتباه کرده‌ وظیفه ما این است که او را در مشورت تحقیق و آنچه مربوط به مبانی نظری دینی است کمک کنیم.

وی تصریح کرد: اما برخی از اختلافات در فهم و تشخیص نیست بلکه در تضاد و خواسته‌ها و گرایش‌های شخصی است که دلبستگی به مال و دنیا و قدرت مانع تصمیم‌‌گیری او می‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه انسان باید در اختلافات ارزش‌های اسلامی و ادب را محترم بشمارد و بی‌خودی افراد را طرد نکرده و نسبت به آنها سوءظن پیدا نکند اظهار کرد: نباید نسبت به اختلاف سلیقه‌ها هجومی برخورد کرد، آنچه مهم است اختلاف در گرایش‌های فردی است نه تفاوت‌های فردی، یعنی هوای نفس که غالباً خود را زیر پرده‌‌هایی پنهان می‌‌کند و به عنوان تشخیص شرعی و مذهبی ظاهر می‌شود و وقتی منافع شخصی‌اش به خطر می‌افتد می‌گوید این چه نوع اسلامی است.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه انسان همیشه در خطر هوای نفس است بیان کرد: در اختلافات نباید نسبت به دیگران فرافکنی کنیم باید ابتدا خود را متهم کنیم که نکند هوای نفس موجب این گونه قضاوت ما شده است.

آیت‌الله مصباح یزدی تاکید کرد: در اختلاف سلیقه‌ها خودمان را تبرئه نکنیم باید اول خودمان را تخطئه کنیم و نسبت به کار دیگران که مربوط به زندگی شخصی‌اش است همه را حمل بر صحت کنیم.

وی تصریح کرد: اما جایی که این اختلاف ضررش به جامعه و کل مسلمین است نباید حمل بر صحت شود که در این صورت خودکشی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم غیبت کردن از کسانی که موجب می‌شوند جامعه به خطر بیفتد را از موارد وجوب غیبت دانست و اظهار کرد: باید خیلی هوشیار بود و در شناخت افراد دقت کرد، نمی‌توان به ظاهر افراد اعتماد کرد که چون محاسن بلند، انگشتر و تسبیح در دست دارد پس آدم خوبی است.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه ما مکلف به انتخاب اصلح هستیم و اگر دو نفر در زمینه‌‌های فکری و اخلاقی شبیه هم باشند باید فرد اصلح را انتخاب کرد ادامه داد: نباید به کسی رأی داد که فردا معلوم شود اصلح نبوده است؛ البته توقع اینکه منصبی به کسی داده شود و انتظار داشته باشیم هیچ اشکالی نداشته باشد این توقع بی‌جایی است اما می‌توان توقع داشت تا جایی که ممکن است از ویژگی‌های‌ شخصی، اخلاقی و دینی اطلاع پیدا کرد.

وی ادامه داد: باید ببینیم این فردی که می‌خواهیم انتخاب کنیم، ولایت فقیه را چه می‌داند؟ آن را می‌خواهد که مردم را گول بزند و یا از آن دفاع می‌کند چون وظیفه شرعی است و مشروعیت کارش با ولایت فقیه است که از او اطاعت می‌کند و کسی که بر سر کار می‌آید باید این ملاک‌ها را در او شناخت.

آیت‌الله مصباح ‌یزدی با بیان اینکه اگر به کسی رأی بدهیم که چون قول داده کار ما را درست ‌کند این خیانت به اسلام و تبعیت از هوای نفس است، اظهار کرد: باید به کسی رأی داد که برای مصالح اسلام کار می‌کند و مهمترین خطری که امروز جامعه اسلامی را تهدید می‌کند همین تبعیت از هوای نفس است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) توسل به اهل‌ بیت (ع) را راه‌حل مشکلات برشمرد و گفت: خداوند راهی پیش روی ما گذاشته که با هوای نفس مبارزه کنیم و آن توسل به اهل‌بیت (ع) است.

وی با بیان اینکه اگر به خود و تحقیقات خود متکی باشیم در خیلی جاها به زمین می‌‌خوریم افزود: پیروزی انقلاب اسلامی به خاطر توسل به سیدالشهدا(ع) بود.

آیت‌الله مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود کار تشکیلاتی و حزبی را مورد توجه قرار داد و گفت: در اکثر مسائل زندگی افراط و تفریط وجود دارد از جمله در کار تشکیلاتی است.

وی به ضرورت کار تشکیلاتی تاکید و با بیان اینکه نباید از مدل الگوی غربی در کار تشکیلاتی استفاده کرد افزود: این ایده که انسان‌ها با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند اصل اسلامی است و بیشترین دستور اسلام بر مشارکت و تعاون است.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه 90 درصد امر به معروف اگر اجتماعی و همگرایی نباشد نتیجه نمی‌دهد ادامه داد: در عرصه‌های سیاسی واژه خاصی به نام حزب شکل گرفته است که در علوم سیاسی مختصاتی داد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی افراط و تفریط‌هایی صورت گرفت و بهترین حزب، حزب جمهوری اسلامی بود که تشکیل شد و شهید بهشتی سردمدار بودند اما به جایی رسید که امام (ره) فرمود تعطیلش کنید.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه حزب و تشکیلات باید با اخلاص شکل بگیرد و شهید بهشتی حزب را معبد می‌دانست گفت: شهید بهشتی وقتی وارد حزب می‌شود آن را عبادت می‌داند و کسانی که صددرصد با ایشان مخالف بودند را به حزب برای همفکری دعوت می‌کرد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: آنهایی که از تشکیل حزب می‌ترسند از سوء رفتار و استفاده‌هایی که از آن شده هراس دارند.

وی به ضرورت وحدت و همفکری در کار تشکیلاتی تاکید کرد و ادامه داد: اگر تشکل‌ها بر یک محور دور هم جمع شوند بدون شک از بهترین تشکل‌‌ها خواهند بود اما اگر بر اساس پول، قدرت باشد و بخواهند دیکتاتوری کنند در اسلام چنین چیزی نداریم.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با بیان اینکه «ان حزب‌الله هم الغالبون» خاطر نشان کرد: در تشکیل حزب نباید از مدل الگوی غربی استفاده شود، همین دو حزب جمهوری و دموکرات در اثر سوء استفاده حزب بازانش، آمریکا را به چه روزی انداخته‌اند که در اثر مشکلات اقتصادی و سیاسی در حال از بین رفتن است.

۱۳۹۱/۸/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...