نسخه چاپی

در دیدار حسینی و رئیس‌جمهور چه‌گذشت؟

رئیس جمهور از پیشنهاد وزیر ارشاد برای تشكیل شورای سیاستگذاری صنعت نشر، استقبال كرده و به حسینی در مورد مشكلات این حوزه كه عمدتاً مرتبط با وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی هستند، قول پیگیری داده است.

به گزارش نما به نقل از مهر، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اواخر هفته گذشته با محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور، درباره مسائل و مشکلات حوزه نشر دیدار کرده است.

این ملاقات پنجشنبه 25 آبان و فردای شبی انجام شده که نمایندگان تشکل‌های مختلف نشر در ضیافت شام اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در هتل انقلاب، برخی از مشکلاتشان را با وزیر ارشاد در میان گذاشتند.

وزیر ارشاد در این دیدار برخی از رئوس مشکلات نشر از جمله اجرایی نشدن قانون معافیت مالیاتی کتابفروشان را یادآور و خواستار دستور رئیس جمهور برای اجرای آئین نامه مربوطه از سوی سازمان امور مالیاتی شده است.

قانون مربوط به معافیت مالیاتی کتابفروشان و ناشران اردیبهشت 1380 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید اما در جریان بررسی قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در بهمن 1380 و تصویب بند «ل» ماده 139 به جای اشاره به مصادیق مشمول معافیت از قبیل کتابفروشان و ناشران، فعالیت‌های مشمول معافیت احصاء شد.

این در حالی است که بر اساس این قانون، فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند، از پرداخت مالیات معاف است.

بند 22 ماده 2 قانون اهداف و وظایف وزارت ارشاد نیز تعیین مصادیق فعالیت‌های مزبور را به این وزارتخانه محول کرده است اما از سال 81 از کتابفروشی‌ها نیز مبادرت به اخذ مالیات شده است.

پس از آن بود که رئیس جمهور در راستای اصل 134 قانون اساسی، به وزیر اقتصاد نامه نوشت و در آن بر اجرای قانون معافیت مالیاتی کتابفروشان تصریح کرد با این حال هنوز اقدامی از سوی سازمان امور مالیاتی دایر بر ابلاغ این دستور انجام نشده و اخذ مالیات از کتابفروش‌ها کماکان ادامه دارد.

این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که دستور مشابه رئیس جمهور به وزارت اقتصاد و امور دارایی مبنی بر تعلیق 6 ماهه اجرای آیین نامه اجرایی موضوع تبصره (3) ماده 139 قانون مزبور به علت مشکلاتی که ماد 15 و 16 آن ایجاد کرده بود، به منظور اصلاح آیین نامه به ویژه مواد یاد شده، اجرایی و بخشنامه آن در تاریخ 1/5/91 به کلیه حوزه‌های مالیات کشور ابلاغ شده است.

سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد در دیدار خود با رئیس جمهور این نکته را هم یادآور شده که: مهلت تعویق آئین‌نامه مذکور اول بهمن امسال تمام خواهد شد و لذا باید تا آن تاریخ یا اصلاحیه این آئین نامه به ویژه مواد 15 و 16 آن به تصویب برسد یا دستور تمدید تعلیق اجرای آن از سوی رئیس جمهور صادر شود.

موضوع دیگری که در وزیر ارشاد و رئیس جمهور مطرح شده، دغدغه کتابفروشان و در واقع نگرانی آنها از اضافه نشدن صنف متبوعشان به فهرست مشاغلی است که مشمول معافیت مالیاتی هستند؛ حسینی این مسئله را به رئیس جمهور یادآور شده که علیرغم توافق وزارت ارشاد با سازمان امور مالیاتی، هنوز کتابفروشان در این فهرست قرار نگرفته‌اند.

بر اساس اطلاع خبرنگار مهر، رئیس جمهور هم در این دیدار در مورد مسائل متعدد مرتبط با ناشران و کتابفروشان کشور که از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شده و عمدتاً هم مرتبط با وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی هستند، قول پیگیری داده است.

محمود احمدی‌نژاد همچنین ضمن مثبت ارزیابی کردن پیشنهاد سیدمحمد حسینی برای تشکیل شورای سیاستگذاری صنعت نشر، از آمادگی خود برای حضور در اولین جلسه آن خبر داده است.

۱۳۹۱/۸/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...